Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2020

ORDONANTA DE URGENTA nr. 11 din 4 februarie 2020 privind stocurile de urgenta medicala, precum si unele masuri aferente instituirii carantinei

Forma sintetica la data 12.03.2020.

Acest act a fost creat utilizand tehnologia SintAct®-Acte Sintetice. SintAct® si tehnologia Acte Sintetice sunt marci inregistrate ale Wolters Kluwer.

Avand in vedere declararea de catre Organizatia Mondiala a Sanatatii, in data de 30 ianuarie 2020, a starii de urgenta pentru sanatatea publica la nivel international, din cauza infectiilor cu noul Coronavirus aparute in Regiunea Wuhan din Republica Populara Chineza,

tinand cont de caracterul inalt contagios al virusului, care a provocat deja decesul unui numar mare de persoane pe teritoriul Republicii Populare Chineze, precum si faptul ca zilnic sunt raportate cazuri de infectare cu Coronavirus in state din Uniunea Europeana,

avand in vedere contagiozitatea extrem de inalta a virusului, care nu poate fi tinuta sub control in lipsa unor echipamente specializate de protectie pentru personal si pentru efectuarea transportului izolat al persoanelor afectate,

luand in considerare recomandarile Organizatiei Mondiale a Sanatatii, dispuse in cadrul reuniunii din data de 22-23 ianuarie 2020, in sensul ca toate tarile ar trebui sa fie pregatite pentru gestionarea infectiilor cu noul virus, inclusiv supravegherea activa, depistarea timpurie, izolarea si tratamentul cazurilor, urmarirea contactelor si prevenirea raspandirii continue a infectiei,

raportat la faptul ca gestionarea fiecarui caz de suspiciune cu Coronavirus necesita folosirea unor echipamente specializate de protectie pentru personal, precum si pentru efectuarea transportului persoanelor afectate catre unitatile sanitare primitoare,

tinand cont de faptul ca analiza realizata de reprezentantii Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Sanatatii si Ministerului Apararii Nationale releva lipsa ori insuficienta acestor tipuri de echipamente necesare interventiei pentru transportul pacientilor suspicionati sau confirmati cu noul Coronavirus,

coroborat cu faptul ca Romania va gazdui in luna iunie 2020 meciuri de fotbal din cadrul Campionatului European de Fotbal (EURO 2020), fapt care creste riscul la imbolnavire si determina luarea unor masuri urgente de pregatire in gestionarea cazurilor de infectii cu noul virus,

avand in vedere ca achizitionarea in mod descentralizat si neunitar a unor astfel de echipamente specializate de protectie ar inregistra perioade de timp foarte lungi, actiune care ar conduce la intarzieri in dotarea unitatilor beneficiare, cu posibil risc asupra sanatatii populatiei,

luand in considerare ca nepromovarea prezentului act normativ in regim de urgenta poate avea consecinte nefavorabile asupra capabilitatii de pregatire a unitatilor sanitare pentru gestionarea la nivel adecvat a infectiilor cu noul virus,

pentru a asigura instituirea, in cel mai scurt timp, a unui cadru legal modern si a unor mecanisme manageriale perfectionate, menite sa asigure, in mod unitar si profesionist, apararea vietii si sanatatii populatiei, pe timpul producerii unor situatii de urgenta, generate de tipul de risc epidemii si alte evenimente generatoare de victime multiple care sa permita restabilirea rapida a starii de normalitate,

tinand cont ca achizitia centralizata creeaza premisele obtinerii unor produse de calitate la preturi inferioare comparativ cu cele implicate de achizitia neunitara a produselor,

in considerarea faptului ca elementele sus-mentionate definesc un context exceptional care nu putea fi previzionat, care vizeaza interesul public general si care constituie o situatie extraordinara a carei reglementare nu poate fi amanata,

In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,

Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.

Art. 1

(1)Stocurile de urgenta medicala se constituie ca rezerve materiale, destinate actiunilor pentru protectia populatiei in situatii de urgenta generate de tipul de risc epidemii si alte evenimente generatoare de victime multiple.

(2)Constituirea si gestionarea stocurilor de urgenta medicala se asigura de catre Departamentul pentru Situatii de Urgenta din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, prin Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta, pe baza Nomenclatorului produselor stocuri de urgenta medicala.

(3)Stocurile de urgenta medicala au caracter complementar in raport cu stocurile rezerva de stat si nu se supun regimului juridic al acestora.

(4)Produsele constituite ca stocuri de urgenta medicala fac parte din domeniul privat al statului si se administreaza de catre Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta.

Art. 2

In intelesul prezentei ordonante de urgenta, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarea semnificatie:

a)nivel maxim – cantitatea maxima de produs ce poate fi prevazuta ca stoc prin nomenclatorul produselor stocuri de urgenta medicala;

b)nomenclatorul produselor stocuri de urgenta medicala – cuprinde lista produselor, care pot fi constituite ca stocuri de urgenta medicala, nivelul maxim de constituire si termenul de pastrare a acestora;

c)reintregirea stocurilor de urgenta medicala – achizitie de produse pentru refacerea stocurilor diminuate ca urmare a utilizarii acestora;

d)improspatarea stocurilor de urgenta medicala – activitate de inlocuire a unor cantitati de produse ajunse inainte de termenul de valabilitate sau cu risc de depreciere calitativa ori de uzura morala pe timpul pastrarii, realizata prin operatiuni de transfer fara plata la institutii publice;

e)scoatere – operatiunea de scoatere cu caracter definitiv a unei cantitati de produse consumabile din stocul de urgenta medicala;

f)acumularea – operatiunea de colectare a produselor ca stocuri de urgenta medicala.

Art. 3

Nomenclatorul produselor stocuri de urgenta medicala, metodologia de utilizare, scoatere, dare in folosinta gratuita, reintregire si improspatare a acestor stocuri se aproba prin ordin comun al ministrului afacerilor interne si al ministrului sanatatii, la propunerea Grupului de suport tehnico-stiintific privind gestionarea bolilor inalt contagioase pe teritoriul Romaniei.

Art. 4

(1)Achizitia produselor pentru acumularea, reintregirea si improspatarea stocurilor de urgenta medicala se realizeaza potrivit prevederilor legale privind achizitiile publice.

(2)Se desemneaza Oficiul National pentru Achizitii Centralizate ca institutie abilitata pentru organizarea si derularea procedurilor de atribuire, in vederea incheierii de acorduri-cadru:

a)ori de cate ori este nevoie, pentru acoperirea necesitatilor cuprinse in Nomenclatorul produselor stocuri de urgenta medicala, prevazut la art. 3, prin aplicarea uneia dintre procedurile de atribuire prevazute la art. 68 alin. (1) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare;

b)pana la atingerea nivelului maxim, pentru acoperirea necesitatilor de produse stocuri de urgenta medicala, inclusiv a scannerelor termice, prevazute in anexa, in regim de urgenta, prin procedura de negociere fara publicare prealabila, conform prevederilor art. 68 alin. (1) lit. f) coroborat cu art. 69 alin. (4) si art. 104 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 5

(1)Departamentul pentru Situatii de Urgenta din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, prin Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta, si Ministerul Sanatatii pun la dispozitia Oficiului National pentru Achizitii Centralizate necesitatile, valoarea estimata pentru fiecare produs in parte, specificatiile tehnice si specialistii care vor acorda suport tehnic pe toata perioada de organizare si derulare a procedurilor de atribuire, precum si persoanele care vor face parte din comisiile de evaluare, astfel:

a)pentru achizitiile prevazute la art. 4 alin. (2) lit. a) in termen de maximum 3 zile de la aprobarea Nomenclatorului produselor stocuri de urgenta medicala, prevazut la art. 2;

b)pentru achizitiile prevazute la art. 4 alin. (2) lit. b) in termen de maximum 3 zile de la publicarea prezentei ordonante de urgenta.

(2)In cazul in care acordul-cadru centralizat este incheiat cu mai multi operatori economici, dupa caz, reluarea competitiei intre operatorii economici semnatari ai acordului-cadru se realizeaza de catre Oficiul National pentru Achizitii Centralizate.

(3)Oficiul National pentru Achizitii Centralizate va pune la dispozitia Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta acordurile-cadru atribuite in termen de o zi lucratoare de la semnare.

(4)Monitorizarea acordurilor-cadru si incheierea contractelor subsecvente pentru achizitiile prevazute la art. 4 alin. (2) se realizeaza de catre Departamentul pentru Situatii de Urgenta din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, prin Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta.

Art. 6

(1)Produsele pot fi scoase din stocurile de urgenta medicala sau date in folosinta gratuita in urmatoarele situatii:

a)pericol potential, iminenta amenintarii ori aparitia unei epidemii/pandemii sau alte evenimente generatoare de victime multiple pe teritoriul national;

b)instituirea starii de urgenta pentru sanatatea publica la nivel international;

c)activitati de instruire si pregatire de specialitate a personalului implicat in actiuni de prevenire si raspuns, organizate pe plan national sau international, in domeniul asistentei medicale de urgenta;

d)interventia operativa prin Mecanismul european de protectie civila, prevazut de Decizia nr. 1.313/2013 a Parlamentului European privind un mecanism de protectie civila al Uniunii.

(2)Scoaterea produselor din stocurile de urgenta medicala sau darea in folosinta gratuita a acestora se face prin dispozitie a secretarului de stat, sef al Departamentului pentru Situatii de Urgenta din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, sau a inlocuitorului legal al acestuia, cu informarea ministrului afacerilor interne, a ministrului sanatatii si a prim-ministrului Romaniei.

(3)In situatiile prevazute la alin. (1), produsele consumabile din stocurile de urgenta medicala se transfera fara plata pe baza de proces-verbal de predare-preluare catre autoritatile si institutiile publice implicate in actiunile de prevenire si raspuns sau afectate de tipul de risc, indiferent de autoritatea publica centrala sau locala careia i se subordoneaza.

(4)Produsele date in folosinta gratuita se returneaza unitatii cedente in maximum 30 de zile de la emiterea dispozitiei secretarului de stat, sef al Departamentului pentru Situatii de Urgenta din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, sau a inlocuitorului legal al acestuia, in stare de functionare.

(5)Scannerele termice prevazute la art. 4 alin. (2) lit. b) sunt date in folosinta aeroporturilor internationale sau deschise traficului international, indiferent de subordonarea acestora.

Art. 7

(1)Prin derogare de la prevederile art. 30 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2020, sumele necesare achizitiei in regim de urgenta prevazute la art. 4 alin. (2) lit. b) se asigura din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului prevazut in bugetul de stat pe anul 2020, prin suplimentarea bugetului Ministerului Afacerilor Interne pentru Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta, la capitolul 61.01 „Ordine publica si siguranta nationala”, titlul 71 „Active nefinanciare”, articolul 71.02 „Stocuri” la un alineat bugetar distinct, cu suma de 225.000 mii lei.

(2)Se autorizeaza Ministerul Finantelor Publice sa introduca, la propunerea ordonatorului principal de credite, modificarile corespunzatoare in structura cheltuielilor bugetului de stat si in volumul si structura bugetului Ministerului Afacerilor Interne pe anul 2020.

(3)Se autorizeaza Ministerul Finantelor Publice sa intreprinda demersuri, daca este cazul, pentru reintregirea Fondului de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului.

Art. 8

(1)In cazul epidemiilor/pandemiilor sau situatiilor de urgenta de sanatate publica internationale declarate de Organizatia Mondiala a Sanatatii, daca exista un risc iminent pentru sanatatea publica, cu respectarea Regulamentului sanitar international (2005), la propunerea Grupului tehnic de experti ai Ministerului Sanatatii, ministrul sanatatii instituie carantina pentru persoanele care intra pe teritoriul Romaniei din zonele afectate, ca masura de prevenire si limitare a imbolnavirilor.

(2)In functie de evolutia situatiei epidemiologice, Ministerul Sanatatii stabileste si actualizeaza zonele afectate si perioada de carantinare obligatorie si alte masuri necesare prin emiterea de instructiuni.

(3)Cheltuielile aferente cetatenilor romani aflati in carantina pe teritoriul altor state, precum si cele necesare acoperirii transportului acestora din statele afectate pe teritoriul national se deconteaza din bugetul Ministerului Afacerilor Externe.

(4)Coordonarea si implementarea masurilor de prevenire si limitare a evenimentelor declarate urgenta de sanatate publica internationala de Organizatia Mondiala a Sanatatii se realizeaza de structurile de specialitate ale INSP si ale directiilor de sanatate publica judetene si/sau a municipiului Bucuresti prin asigurarea serviciului de permanenta in regim de 24/7, prin serviciul de garda sau chemari de la domiciliu, dupa caz.

(5)Triajul epidemiologic din punctele de trecere a frontierei se asigura de catre directiile de sanatate publica judetene si/sau a municipiului Bucuresti prin personalul propriu sau prin personal delegat/detasat din cadrul altor unitati sanitare.

(6)Prin exceptie de la prevederile art. 35 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 114/2018 privind instituirea unor masuri in domeniul investitiilor publice si a unor masuri fiscal-bugetare, modificarea si completarea unor acte normative si prorogarea unor termene, cu modificarile si completarile ulterioare, si de la art. 21 alin. (5) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare, munca suplimentara prestata in perioada situatiei de urgenta peste programul normal de lucru de catre personalul prevazut la alin. (4) si (5) se plateste conform prevederilor art. 21 alin. (2) si (3) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare.

(7)Cheltuielile aferente pentru carantina, prevazute prin art. 32 alin. (2) lit. c) din Regulamentul sanitar international (2005) privind furnizarea sau luarea de masuri pentru a se oferi calatorilor pusi in carantina hrana si apa in cantitate suficienta, cazare si imbracaminte corespunzatoare, protectia bagajelor si a altor efecte personale ale acestora, mijloacele de comunicare necesare daca este posibil intr-o limba pe care sa o inteleaga si orice alt sprijin corespunzator se asigura sau se deconteaza, dupa caz, din bugetul Ministerului Sanatatii.

(8)Normele metodologice pentru stabilirea cheltuielilor prevazute la alin. (7) efectuate din bugetul Ministerului Sanatatii se aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Sanatatii, in termen de 45 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.

(9)In vederea asigurarii situatiei de urgenta, pana la aprobarea hotararii Guvernului mentionata la alin. (8) se abiliteaza Ministerul Sanatatii, prin structurile proprii sau subordonate, dupa caz, sa achizitioneze prin negociere fara publicare prealabila, conform prevederilor art. 68 alin. (1) lit. f) coroborat cu art. 69 alin. (4) si art. 104 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, bunurile si serviciile prevazute la alin. (7).

Art. 9

Ordinul comun al ministrului afacerilor interne si al ministrului sanatatii pentru aprobarea Nomenclatorului produselor stocuri de urgenta medicala, metodologia de utilizare, scoaterea, darea in folosinta gratuita, reintregirea stocurilor, prevazut la art. 1 alin. (2) se emite in termen de 45 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.

Art. 10

– Anexa face parte integranta din prezenta ordonanta de urgenta.

-****-

PRIM-MINISTRU

LUDOVIC ORBAN

Contrasemneaza:

Viceprim-ministru,

Raluca Turcan

Ministrul afacerilor interne,

Marcel Ion Vela

p. Ministrul sanatatii,

Nelu Tataru,

secretar de stat

Ministrul afacerilor externe,

Bogdan Lucian Aurescu

Ministrul finantelor publice,

Vasile-Florin Citu

Secretarul general al Guvernului,

Antonel Tanase

Ministrul transporturilor, infrastructurii si comunicatiilor,

Lucian Nicolae Bode

ANEXA: CATEGORII de produse stocuri de urgenta medicala, de stricta necesitate

Nr. crt. Denumire Cantitate

(buc.)

1. Complet combinezon, inclusiv cu gluga si protectie incaltaminte 1.750.000
2. Viziera de protectie 1.750.000
3. Manusi de unica folosinta cu manseta medie 1.750.000
4. Masca de protectie de tip FFP2 sau FFP3 1.750.000
5. Camere de izolare cu presiune negativa 110
6. Izolete cu presiune negativa pentru transportul pe targa 50
7. Ventilator medical 200
8. Monitor medical 200
9. Injectomate 800
10. Filtre pentru camerele de izolare cu presiune negativa existente 150 de seturi
11. Dezinfectanti TP1 pentru dezinfectia igienica a mainilor prin frecare 9.000 l
12. Dezinfectant TP2 pentru dezinfectia de nivel inalt a suprafetelor critice 9.000 l
13. Dezinfectant TP2 ultrarapid gata preparat pentru suprafete si dispozitive – aparate medicale critice 9.000 l
14. Dezinfectant pentru suprafete semicritice 5.100 l sau kg
15. Dezinfectant pentru suprafete noncritice 5.100 l sau kg
16. Set dezinfectanti aeromicroflora 9.000 l
17. Scannere termice 35 buc.

Publicat in Monitorul Oficial cu numarul 102 din data de 11 februarie 2020