Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 47/2022

Ordonanta de urgenta 47/2022 privind ajustarea preturilor contractelor de achizitie publica/contractelor sectoriale/contractelor de concesiune/acordurilor-cadru

Forma sintetica la data 24.05.2024

Acest act a fost creat utilizand tehnologia SintAct®-Acte Sintetice. SintAct® si tehnologia Acte Sintetice sunt marci inregistrate ale Wolters Kluwer

 

Avand in vedere impactul general, de interes major, asupra activitatii de realizare a investitiilor, finantate din fonduri publice nationale, fonduri europene, fonduri proprii ale autoritatilor/entitatilor contractante, al dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 15/2021 privind reglementarea unor masuri fiscal-bugetare pentru ajustarea preturilor contractelor de achizitie publica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 281/2021, asupra contractelor de achizitie publica/contractelor sectoriale/contractelor de concesiune/acordurilor-cadru de lucrari,

luand in considerare faptul ca, ulterior intrarii in vigoare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 15/2021, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 281/2021, efectele situatiei exceptionale avute in vedere la momentul adoptarii actului normativ, respectiv majorarea pretului materialelor de constructii in contextul crizei mondiale in domeniu, nu numai ca nu s-au diminuat, ci au crescut si s-au extins si asupra altor elemente ale costului aferent investitiilor publice, ca efect al unor evenimente imprevizibile, cum ar fi: cresterea pretului pe pietele de energie electrica si gaze naturale, a combustibilului, transporturilor de marfuri, la nivel international, cu impact direct in productia si distributia tuturor produselor utilizate in constructii; conflictul militar care se desfasoara pe teritoriul Ucrainei si blocajul impus la nivel international Rusiei, piete importante de furnizare a materialelor, echipamentelor si utilajelor necesare pentru realizarea proiectelor de investitii,

avand in vedere ca toate acestea nu au putut fi prevazute la data intrarii in vigoare a Ordonantei Guvernului nr. 15/2021, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 281/2021, si luand in considerare si contextul pandemic peste care s-au suprapus, acestea au condus la intreruperi dese ale proceselor de productie afectand disponibilitatea fortei de munca, la sistarea lucrarilor de constructii, la sistarea lucrarilor de foraje necesare realizarii studiilor de fezabilitate pentru infrastructura de transport de interes national, la refuzul angajarii in noi contracte din partea antreprenorilor, amanarea inceperii lucrarilor sau reducerea semnificativa a ritmului de lucru, mergand pana la invocarea fortei majore de catre antreprenori.

Luand in considerare faptul ca numai prin programele de investitii finantate din fonduri publice derulate de autoritati si institutii publice la nivel central sunt afectate peste 7.088 de proiecte de investitii, dintre care peste 6.876 nu au clauza de ajustare, iar suma estimata pentru ajustare este de 1,78 miliarde lei,

se impune adoptarea de urgenta a unor masuri in vederea crearii cadrului legal pentru ajustarea pretului contractelor de achizitii publice, contractelor sectoriale, contractelor de concesiune si acordurilor-cadru, nu numai pentru cele de lucrari, ci si pentru cele de produse avand ca obiect dotari si/sau utilaje si echipamente tehnologice si functionale necesare realizarii lucrarilor si, respectiv, punerii in functiune si/sau destinate echiparii si dotarii specifice a obiectivelor/proiectelor de investitii/lucrarilor de intretinere si reparatii curente si pentru cele de servicii de proiectare pentru infrastructura de transport de interes national, avand in vedere faptul ca durata acestora depaseste de cele mai multe ori 36 de luni, atat pentru materiale, cat si pentru celelalte elementele de cost.

De asemenea, intrucat cauzele mentionate au efect general, afectand contractele de achizitie de lucrari indiferent de sursa de finantare sau de calitatea de autoritate/entitate contractanta a beneficiarului, fiind afectate inclusiv entitati juridice de drept privat, care, prin acte normative, sunt asimilate autoritatilor contractante, se impune crearea cadrului legal pentru ajustarea contractelor ai caror beneficiari sunt aceste entitati, in conditiile de egalitate de tratament, nediscriminare, proportionalitate si transparenta.

Consecinta negativa pe care o poate avea neadoptarea prezentei ordonante de urgenta este faptul ca, in lipsa unui instrument legal prin care partile sa isi asigure egalitatea de tratament si impartirea justa a riscurilor contractuale, in conditiile evenimentelor mentionate, se creeaza insecuritatea juridica a partilor, inclusiv cu privire la posibilitatea finalizarii obiectivelor/proiectelor de investitii, cu impact direct asupra eficientei utilizarii fondurilor publice destinate investitiilor, pe termen mediu si lung afectand cresterea economica. De asemenea, exista riscul nefinalizarii proiectelor, generat de faptul ca la semnarea contractelor nu erau prevazute costuri care sa acopere sumele suplimentare generate de evenimente de natura celor exemplificate mai sus, iar beneficiarii, la momentul semnarii contractelor, nu au avut cum sa aprecieze situatia viitoare a contractelor. Totodata, suportarea acestor costuri suplimentare exclusiv de catre beneficiari ca si cheltuiala neeligibila in cadrul proiectelor, fara a se identifica o sursa de finantare nerambursabila, alternativa, prezinta riscul major de a determina intarzierea/rezilierea sau chiar blocarea proiectelor, inclusiv prin litigii intre beneficiari si constructori, cu implicatii asupra indeplinirii obiectivelor programelor.

Situatia extraordinara prevazuta la art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata, se motiveaza prin necesitatea luarii unor masuri urgente pentru asigurarea realizarii investitiilor in conditii de eficienta si eficacitate si egalitate de tratament.

In considerarea faptului ca aceste elemente vizeaza interesul general public si constituie situatii de urgenta si extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata,

in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,

Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.

Art. 1

(1)Pretul contractelor de achizitie publica/contractelor sectoriale/contractelor de concesiune/acordurilor-cadru, aferente obiectivelor/proiectelor de investitii/lucrarilor de intretinere si reparatii curente/reparatiilor capitale finantate, integral sau partial, din fonduri publice definite potrivit art. 2 pct. 27 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si, respectiv, la art. 2 pct. 32 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, sau din fondurile proprii ale autoritatilor/entitatilor contractante prevazute la art. 4 alin. (1) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare, la art. 4 alin. (1) din Legea nr. 99/2016 privind achizitiile sectoriale, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv la art. 9 lit. b) si c) si art. 10 alin. (1) lit. b) si c) din Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrari si concesiunile de servicii, cu modificarile si completarile ulterioare, aflate in derulare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, se ajusteaza, in conditiile prezentei ordonante de urgenta, pentru a tine seama de orice crestere sau diminuare a costurilor pe baza carora s-a fundamentat pretul contractelor.

(2)Prevederile alin. (1) se aplica contractelor de achizitie publica/contractelor sectoriale/contractelor de concesiune/acordurilor-cadru de lucrari definite la art. 3 alin. (1) lit. c) si m) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, la art. 3 alin. (1) lit. b) si l) din Legea nr. 99/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv la art. 5 alin. (1) lit. g) din Legea nr. 100/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv contractelor/acordurilor-cadru care includ dotari si/sau utilaje si echipamente tehnologice si functionale necesare realizarii lucrarilor si, respectiv, punerii in functiune si/sau destinate echiparii si dotarii specifice a obiectivelor/proiectelor de investitii/lucrarilor de intretinere si reparatii curente/reparatiilor capitale, prevazute in anexa nr. 6 sectiunea a 4-a pct. 4.3-4.5 la Hotararea Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare si continutul-cadru al documentatiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investitii finantate din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si contractelor de achizitie publica/sectoriala/acordurilor-cadru pentru realizarea studiilor de fezabilitate si/sau a proiectelor tehnice aferente infrastructurii de transport de interes national si care includ studii geotehnice.

(3)Ajustarea prevazuta la alin. (1) se aplica si contractelor de achizitie publica de lucrari incheiate de entitatile juridice fara calitate de autoritate contractanta, potrivit prevederilor art. 6 alin. (1) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.

(4)Prevederile alin. (1) se aplica contractelor de achizitie publica/contractelor sectoriale/contractelor de concesiune/acordurilor-cadru de lucrari prevazute la alin. (2) si (3), aflate in derulare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta:

a)incheiate inainte de data intrarii in vigoare a Legii nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, a Legii nr. 99/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv a Legii nr. 100/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, definite potrivit legislatiei achizitiilor publice in vigoare la data incheierii;

b)incheiate dupa data intrarii in vigoare a Legii nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, a Legii nr. 99/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv a Legii nr. 100/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de durata de executie a acestora, si in cuprinsul carora nu au fost prevazute clauze de revizuire cu privire la pret, potrivit prevederilor art. 221 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 236 din Legea nr. 99/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv ale art. 101 din Legea nr. 100/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.

(5)Prevederile alin. (1) se aplica contractelor de achizitie publica/contractelor sectoriale/acordurilor-cadru de produse, finantate din fondurile prevazute la alin. (1), definite la art. 3 alin. (1) lit. c) si n) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv la art. 3 alin. (1) lit. b) si m) din Legea nr. 99/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, daca sunt intrunite cumulativ urmatoarele conditii:

a)contractele/acordurile-cadru sunt in curs de derulare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta si in cuprinsul acestora nu au fost prevazute clauze de revizuire cu privire la pret potrivit prevederilor art. 221 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, sau potrivit prevederilor art. 236 din Legea nr. 99/2016, cu modificarile si completarile ulterioare;

b)au ca obiect dotari/echipamente tehnologice si functionale/utilaje, prevazute la alin. (2), iar acestea sunt necesare punerii in functiune si/sau echiparii si dotarii specifice a obiectivelor/proiectelor de investitii/lucrarilor de intretinere si reparatii curente/reparatiilor capitale, prevazute la alin. (1), conform functiunii preconizate, sau strict necesare executiei lucrarilor in legatura cu una dintre activitatile prevazute in anexa nr. 1 la Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, in anexa nr. 1 la Legea nr. 99/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv in anexa nr. 1 la Legea nr. 100/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.

(6)Prevederile alin. (1) se aplica si contractelor de achizitie publica/contractelor sectoriale/acordurilor-cadru de produse, prevazute la alin. (5) lit. a), care au ca obiect achizitia de dotari si/sau utilaje si echipamente tehnologice si functionale, prevazute la alin. (2), precum si celor care au ca obiect achizitia de produse destinate realizarii lucrarilor de intretinere/reparare/administrare/exploatare a drumurilor de interes national, judetean sau local clasificate conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, iar achizitia este realizata prin atribuirea unui contract distinct.

(7)Prevederile alin. (1) se aplica contractelor de achizitie publica/sectoriale/acordurilor-cadru de servicii, finantate din fondurile prevazute la alin. (1), definite la art. 3 alin. (1) lit. c) si o) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv la art. 3 alin. (1) lit. b) si n) din Legea nr. 99/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, al caror obiect il constituie realizarea studiilor de fezabilitate si/sau a proiectelor tehnice, care includ componenta de investigare geotehnica a terenului de fundare prin foraje/sondaje pentru infrastructura de transport national, aflate in derulare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta si in cuprinsul carora nu sunt prevazute clauzele de revizuire prevazute la alin. (4) lit. b).

(8)Ajustarea prevazuta la alin. (1) se aplica si contractelor de achizitie publica/contractelor sectoriale/contractelor de concesiune/acordurilor-cadru de lucrari, aflate in derulare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, in cuprinsul carora este introdusa clauza de ajustare a pretului potrivit prevederilor art. 2 alin. (6) din Ordonanta Guvernului nr. 15/2021 privind reglementarea unor masuri fiscal-bugetare pentru ajustarea preturilor contractelor de achizitie publica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 281/2021, respectiv potrivit prevederilor art. III alin. (1) si (2) din Legea nr. 281/2021 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 15/2021 privind reglementarea unor masuri fiscal-bugetare, precum si contractelor de achizitie publica/contractelor sectoriale/contractelor de concesiune/acordurilor-cadru de lucrari/produse/servicii de proiectare pentru infrastructura de transport de interes national prevazute la alin. (7), in cuprinsul carora este prevazuta existenta unui pret ferm.

Art. 2

Prevederile prezentei ordonante de urgenta nu se aplica:

a)contractelor de achizitie publica/sectoriale/contractelor de concesiune/acordurilor-cadru aferente proiectelor finantate din fonduri externe nerambursabile;

b)procedurilor de atribuire aferente proiectelor finantate din fonduri externe nerambursabile aflate in curs de desfasurare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta;

c)proiectelor finantate prin Programul NATO de Investitii in Securitate, pentru care ajustarile de pret se realizeaza dupa aprobarea de catre structurile de specialitate NATO, potrivit prevederilor art. 3 alin. (2) din Legea nr. 294/2007 privind derularea in Romania a proiectelor finantate prin Programul NATO de Investitii in Securitate, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 3

(1)Ajustarea stabilita conform prevederilor prezentei ordonante de urgenta se realizeaza exclusiv pentru restul ramas de executat/furnizat/prestat la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, pana la finalizarea obiectivelor/proiectelor de investitii/lucrarilor prevazute in acordurile-cadru/lucrarilor de intretinere si reparatii curente/reparatiilor capitale si efectuarea receptiei la terminarea lucrarilor, potrivit prevederilor legale in vigoare la data efectuarii receptiei, pana la furnizarea integrala si receptionarea produselor achizitionate, conform prevederilor contractuale, si, respectiv, pana la receptionarea documentatiilor tehnico-economice aferente serviciilor de proiectare studii de fezabilitate si/sau proiecte tehnice, care includ si studiul geotehnic, pentru infrastructura de transport de interes national, potrivit prevederilor contractuale, ca urmare a unei solicitari justificate din partea contractantului.

(2)Ajustarea prevazuta la alin. (1) se aplica la fiecare solicitare de plata, pe intreaga perioada de derulare a contractului.

(3)Contractantii justifica ajustarea valorii solicitarii de plata prin aplicarea indicelui de cost in constructii total, denumit in continuare ICC, diseminat de catre Institutul National de Statistica prin publicatii oficiale.

(4)In vederea ajustarii valorii solicitarii de plata potrivit alin. (1) se utilizeaza urmatoarea formula:

Va = Vo x [(1-p-a)xICCn/ICCdata referinta + (p+a)],

unde:

Va reprezinta valoarea ajustata a solicitarii de plata, Vo reprezinta valoarea solicitarii de plata conform preturilor prevazute in oferta care a stat la baza incheierii contractului/acordului-cadru, a reprezinta valoarea procentuala a platii in avans determinata ca raport dintre valoarea avansului primit si nerestituit/nejustificat si pretul contractului, p reprezinta valoarea procentuala a profitului determinata ca raport dintre valoarea profitului exprimata valoric si pretul contractului, ICCn reprezinta indicele de cost in constructii total aferent lunii solicitarii de plata, iar ICCdata referinta reprezinta indicele de cost in constructii total aferent lunii anterioare datei-limita de depunere a ofertei, conform documentatiei de atribuire sau documentelor aferente realizarii achizitiei directe. In cazul contractelor subsecvente incheiate in baza unui acord-cadru, ICCdata referinta reprezinta indicele de cost in constructii total aferent lunii anterioare datei-limita de depunere a ofertei aferente acordului-cadru. In situatia in care luna aferenta datei-limita de depunere a ofertei este anterioara lunii ianuarie 2019, ICCdata referinta se asimileaza indicelui de cost in constructii total aferent lunii ianuarie 2019. Avansul si profitul, exprimate valoric, sunt cele din oferta care a stat la baza incheierii contractului/acordului-cadru.

(41)In situatia contractelor/acordurilor-cadru de lucrari care includ proiectarea, Vo nu include cheltuielile aferente proiectarii si asistentei tehnice prevazute in anexa nr. 6 sectiunea a 3-a la Hotararea Guvernului nr. 907/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, iar celelalte elemente ale formulei prevazute la alin. (4), respectiv avansul si profitul, sunt cele aferente exclusiv lucrarilor si se determina prin raportare la pretul contractului din care se scad sumele aferente proiectarii.

(5)In cazul notelor de comanda suplimentara, inclusiv in cazul celor incheiate dupa data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, data de referinta pentru ajustarea valorii solicitarii de plata este luna anterioara datei-limita de depunere a ofertei aferente contractelor de achizitie publica/contractelor sectoriale/contractelor de concesiune/acordurilor-cadru, conform documentatiei de atribuire sau documentelor aferente achizitiilor directe, sau data de referinta asimilata conform alin. (4), dupa caz, pentru cantitatile de lucrari si/sau de produse suplimentare care au echivalent in oferta initiala, respectiv luna aferenta depunerii ofertei pentru cantitatile de lucrari si/sau de produse suplimentare care nu au echivalent in oferta initiala.

(6)In situatia in care pentru indicele ICCn, prevazut la alin. (4), nu exista valori diseminate oficial sau acestea nu sunt definitive la data depunerii solicitarilor de plata la autoritatile/entitatile contractante, se utilizeaza ultimii indici disponibili, iar ajustarea va fi recalculata de catre contractant atunci cand indicii vor deveni definitivi, determinand valoarea finala a solicitarii de plata in baza careia partile procedeaza la regularizarea sumelor platite si datorate.

(7)Valoarea solicitarii de plata conform preturilor prevazute in oferta care a stat la baza incheierii contractului Vo, prevazuta la alin. (4), include profitul, precum si, dupa caz:

a)cheltuielile directe si cheltuielile indirecte aferente lucrarilor si/sau cheltuielile aferente achizitiei de dotari si/sau utilaje si echipamente tehnologice si functionale prevazute la art. 1 alin. (2); sau

b)costul aferent achizitiei de produse destinate realizarii lucrarilor de intretinere/reparare/administrare/exploatare a drumurilor de interes national, judetean sau local clasificate conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 43/1997, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, iar achizitia este realizata prin atribuirea unui contract distinct.

(8)In cazul proiectarii prevazute la art. 1 alin. (2) si al contractelor/acordurilor-cadru de servicii prevazute la art. 1 alin. (7), ajustarea se aplica la fiecare solicitare de plata, pe intreaga perioada de derulare a contractului, prin aplicarea indicelui preturilor de consum total, denumit in continuare IPC, diseminat de catre Institutul National de Statistica prin publicatii oficiale, utilizandu-se urmatoarea formula:

Va = Vo x [IPCn/IPCdata referinta]/100,

unde

Va reprezinta valoarea ajustata a solicitarii de plata, Vo reprezinta valoarea solicitarii de plata conform preturilor prevazute in oferta care a stat la baza incheierii contractului/acordului-cadru, IPCn reprezinta indicele preturilor de consum total aferent lunii solicitarii de plata, iar IPCdata referinta reprezinta indicele preturilor de consum total aferent lunii anterioare datei-limita de depunere a ofertei, conform documentatiei de atribuire sau documentelor aferente realizarii achizitiei directe. In cazul contractelor subsecvente incheiate in baza unui acord-cadru, IPCdata referinta reprezinta indicele preturilor de consum aferent lunii anterioare datei-limita de depunere a ofertei aferente acordului-cadru. In situatia in care luna aferenta datei-limita de depunere a ofertei este anterioara lunii ianuarie 2019, IPCdata referinta se asimileaza indicelui preturilor de consum aferent lunii ianuarie 2019.

(9)In masura in care aplicarea formulei prevazute la alin. (4) sau alin. (8) pentru restul ramas de executat nu acopera cresterile reale ale costurilor, executarea contractului fiind apreciata ca prea oneroasa inclusiv in conditiile prezentei ordonante de urgenta, partile pot inceta contractul de comun acord, in termen de 30 de zile de la solicitarea justificata a contractantului. Justificarea va contine simulari pe formulele aplicabile pentru restul ramas de executat avand in vedere ultimul ICC diseminat de Institutul National de Statistica. Justificarea va putea fi depusa oricand in perioada de derulare a contractului.

(10)Incetarea anticipata a contractului in conditiile prevazute la alin. (9) nu reprezinta o incalcare a obligatiilor ce reveneau partilor in cadrul contractului/acordului-cadru de achizitie publica/sectorial, nu poate duce la penalitati, sanctiuni sau/si emiterea unui document constatator negativ.

Art. 31

Prin exceptie de la prevederile art. 3 alin. (4), pentru contractele de restaurare ICCdata de referinta reprezinta indicele de cost in constructii total aferent lunii anterioare datei-limita de depunere a ofertei, indiferent daca depunerea ofertei este anterioara lunii ianuarie 2019.

Art. 4

(1)In termen de 45 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, contractantii pot transmite autoritatilor/entitatilor contractante o adresa prin care solicita ajustarea valorii aferente restului ramas de executat/furnizat, existent la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, pentru toate contractele de achizitie publica/contractele sectoriale/contractele de concesiune/acordurile-cadru in care sunt parte, prevazute la art. 1 alin. (2), (3) si (5)-(8), prin utilizarea formulei si a celorlalte prevederi din prezenta ordonanta de urgenta, si incheierea actelor aditionale la contracte in termenul si cu continutul prevazut la alin. (3).

(2)Autoritatile/Entitatile contractante care au inregistrat solicitarile prevazute la alin. (1), in termenul mentionat in cuprinsul acestuia, sunt obligate sa initieze demersurile legale in vederea ajustarii pretului contractelor de achizitie publica/contractelor sectoriale/contractelor de concesiune/acordurilor-cadru, prin incheierea de acte aditionale la acestea.

(3)Actele aditionale prevazute la alin. (2) se incheie in termen de 45 de zile de la expirarea termenului prevazut la alin. (1) si prevad, in mod obligatoriu, restul ramas de executat/furnizat la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, determinat cantitativ si valoric, documentele in baza carora se determina restul ramas de executat care devin anexe la actul aditional, formula prevazuta la art. 3 alin. (4) sau la alin. (8), dupa caz, valoarea avansului exprimat procentual si valoric, profitul exprimat procentual si valoric, diferentiat pe categorii de contracte in functie de obiect – executie, furnizare, modalitatea de aplicare a prevederilor art. 3 alin. (6), precum si data de referinta prevazuta la art. 3 alin. (4) sau la alin. (8), dupa caz.

(4)In cazul contractelor de achizitie publica/contractelor sectoriale/contractelor de concesiune/acordurilor-cadru de lucrari in cuprinsul carora a fost introdusa clauza de ajustare a pretului in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 15/2021, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 281/2021, cu exceptia contractelor prevazute la art. 2 alin. (8) din aceeasi ordonanta si la art. III alin. (3) din Legea nr. 281/2021, prin actul aditional prevazut la alin. (3), pe langa precizarea elementelor obligatorii mentionate in acelasi alineat, partile convin ca formula introdusa in contract potrivit Ordonantei Guvernului nr. 15/2021, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 281/2021, sa fie inlocuita cu formula prevazuta la art. 3 alin. (4).

(5)Netransmiterea de catre contractanti a adresei prin care solicita ajustarea valorii pentru restul ramas de executat/furnizat la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, in termenul prevazut la alin. (1), atrage decaderea acestora din dreptul de a beneficia de aplicarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta.

(6)Determinarea pretului final al contractului se realizeaza dupa depunerea ultimei solicitari de plata, in baza situatiei centralizatoare ce va cuprinde totalitatea cheltuielilor efectuate in baza contractului, inclusiv in baza actelor aditionale la acesta, insusita de executant, diriginte de santier si/sau inginer/supervizor/consultant, dupa caz, si aprobata de autoritatea/entitatea contractanta, prin incheierea unui act aditional la contract. In cazul contractelor de achizitie publica/sectoriale/de concesiune/acordurilor-cadru avand ca obiect lucrari de intretinere si reparatii curente, pentru care nu este instituita obligatia legala a supravegherii lucrarilor de catre diriginti de santier autorizati, ingineri/supervizori/consultanti, dupa caz, situatia centralizatoare este insusita de executant si aprobata de autoritatea/entitatea contractanta. Pretul final al contractului de achizitie publica/contractului sectorial/contractului de concesiune/acordului-cadru de lucrari trebuie sa se incadreze in valoarea indicatorilor tehnico-economici aferenti obiectivului/proiectului de investitii care face obiectul contractului, cu exceptia situatiei in care pretul final depaseste valoarea indicatorilor tehnico-economici ca urmare a aplicarii prevederilor prezentei ordonante de urgenta. In aceasta situatie se procedeaza la actualizarea indicatorilor tehnico-economici pe propria raspundere a ordonatorului principal de credite, conform legii.

(7)In situatia in care partile procedeaza la recalcularea valorii ultimei solicitari de plata potrivit art. 3 alin. (6) dupa incheierea actului aditional prevazut la alin. (6), acestea incheie un nou act aditional cuprinzand pretul final recalculat al contractului. In cazul in care partile au procedat la efectuarea receptiei la terminarea lucrarilor, dupa incheierea actului aditional prevazut la alin. (6) si anterior incheierii actului aditional prin care se determina pretul final recalculat al contractului, pentru suma aferenta diferentei in plus dintre pretul final al contractului determinat potrivit alin. (6) si pretul final recalculat al contractului, prin derogare de la prevederile art. 43 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 10/1995 privind calitatea in constructii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nu se datoreaza si nu se vireaza catre Inspectoratul de Stat in Constructii – I.S.C. suma aferenta cotei determinate potrivit acestora.

(8)In cazul in care partile au procedat la efectuarea receptiei la terminarea lucrarilor si la achitarea sumelor aferente cotei prevazute la art. 43 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 10/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, anterior incheierii actului aditional prin care se procedeaza la recalcularea ajustarii potrivit alin. (7), iar pretul final recalculat potrivit alin. (7) este mai mic decat pretul determinat prin incheierea actului aditional prevazut la alin. (6), sumele virate catre Inspectoratul de Stat in Constructii – I.S.C. nu se restituie.

(9)In termen de 10 zile de la incheierea actului aditional prevazut la alin. (7), autoritatea/entitatea contractanta are obligatia de a comunica Inspectoratului de Stat in Constructii – I.S.C. pretul final al contractului.

Art. 5

(1)Se aproba suportarea de la bugetul de stat, prin bugetele ordonatorilor principali de credite/ordonatorilor de credite care deruleaza programe nationale de investitii, a sumelor suplimentare necesare pentru ajustarea pretului contractelor de achizitie publica/sectoriala/de concesiune/acordurilor-cadru, ca urmare a incheierii actelor aditionale prevazute la art. 4 alin. (3), respectiv ca urmare a incheierii contractelor dupa intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta continand clauza de ajustare stabilita conform prevederilor prezentei ordonante de urgenta, exclusiv pentru cele aferente cheltuielilor eligibile, corespunzatoare contributiei din bugetul de stat prin programe stabilite prin contractele de finantare, potrivit reglementarilor legale speciale aferente fiecarui program national in parte, pentru obiectivele/proiectele de investitii finantate prin programe nationale pe baza de contracte de finantare, incheiate potrivit prevederilor art. 34 alin. (2) din Legea nr. 273/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.

(2)Creditele de angajament si creditele bugetare necesare pentru modificarea contractelor de finantare prevazute la alin. (1) se aloca in bugetele ordonatorilor principali de credite cu ocazia elaborarii proiectelor legilor bugetare anuale si ale bugetelor, in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 30 alin. (2) din Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicata.

(3)In vederea aplicarii prevederilor prezentei ordonante de urgenta, beneficiarii programelor nationale depun, in perioada de valabilitate a contractelor de finantare prevazute la alin. (1), solicitari cuprinzand necesarul de sume pentru ajustarea pretului contractelor de achizitie publica/sectoriala/de concesiune/acordurilor-cadru potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta, pana la finalizarea obiectivelor/proiectelor de investitii, respectiv pana la furnizarea produselor, intocmita in conformitate cu reglementarile legale specifice fiecarui program national, insotite de urmatoarele documente:

a)actele aditionale prevazute la art. 4 alin. (3) sau contractele continand clauza de ajustare stabilita conform prevederilor prezentei ordonante de urgenta, dupa caz, in copie certificata pentru conformitatea cu originalul;

b)o nota justificativa din care sa rezulte modalitatea de determinare a sumelor suplimentare solicitate si elementele de calcul utilizate;

c)documentele stabilite potrivit reglementarilor cuprinse in actele normative care au stat la baza incheierii contractelor de finantare.

(4)Solicitarile prevazute la alin. (3) se pot depune de catre beneficiarii programelor nationale doar dupa utilizarea unui procent de cel putin 85% din valoarea alocata prin contractele de finantare.

(5)In perioada de valabilitate a contractelor de finantare prevazute la alin. (1), cu conditia alocarii creditelor de angajament si a creditelor bugetare in bugetele ordonatorilor principali de credite, potrivit prevederilor alin. (2), se incheie acte aditionale la contractele de finantare intre ordonatorii principali de credite/ordonatorii de credite care gestioneaza programele nationale si beneficiarii care au depus solicitari potrivit alin. (3).

(6)In situatia in care beneficiarii nu depun solicitari, insotite de documentele prevazute la alin. (3), in perioada de valabilitate a contractelor de finantare prevazute la alin. (1), sumele necesare pentru ajustarea pretului contractelor de achizitie publica/contractelor sectoriale/contractelor de concesiune/acordurilor-cadru de lucrari/produse se suporta de catre beneficiari.

(7)Solicitarile prevazute la alin. (3) pot fi emise si depuse in format electronic, potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 38/2020 privind utilizarea inscrisurilor in forma electronica la nivelul autoritatilor si institutiilor publice.

Art. 6

(1)Prin derogare de la prevederile art. 47 alin. (9) si (10) din Legea nr. 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, pe perioada de derulare a programelor nationale pe care le gestioneaza, determinata potrivit reglementarilor legale care le instituie si/sau pe parcursul derularii contractelor de achizitie publica/contractelor sectoriale/contractelor de concesiune/acordurilor-cadru care intra sub incidenta prevederilor prezentei ordonante de urgenta, se autorizeaza ordonatorii principali de credite sa efectueze virari de credite bugetare intre capitole bugetare si intre programe, peste limitele prevazute, pe tot parcursul fiecarui an, pana la finalizarea si receptionarea lucrarilor, respectiv pana la furnizarea si receptionarea produselor, cu incadrarea in prevederile bugetare aprobate, in vederea finantarii cheltuielilor rezultate ca urmare a ajustarii preturilor contractelor de achizitie publica/contractelor sectoriale/contractelor de concesiune/acordurilor-cadru potrivit art. 5.

(2)Prin derogare de la prevederile art. 49 alin. (7) din Legea nr. 273/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, pe parcursul derularii contractelor de achizitie publica/contractelor sectoriale/contractelor de concesiune/acordurilor-cadru care intra sub incidenta prevederilor prezentei ordonante de urgenta, autoritatile deliberative ale administratiei publice locale au dreptul sa efectueze virari de credite bugetare intre capitole bugetare si intre programe, peste limitele prevazute, pe tot parcursul fiecarui an, pana la finalizarea si receptionarea lucrarilor, respectiv pana la furnizarea si receptionarea produselor, cu incadrarea in prevederile bugetare aprobate, in vederea finantarii cheltuielilor rezultate ca urmare a ajustarii preturilor contractelor de achizitie publica/contractelor sectoriale/contractelor de concesiune/acordurilor-cadru potrivit art. 5.

Art. 7

(1)Prevederile prezentei ordonante de urgenta se aplica si contractelor de achizitie publica/contractelor sectoriale/contractelor de concesiune/acordurilor-cadru de lucrari/produse/servicii de proiectare infrastructura de transport de interes national pentru care procedurile de atribuire sau achizitiile directe sunt in curs de desfasurare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, in situatia in care in cuprinsul documentatiei de atribuire sau in documentele aferente achizitiei directe nu sunt incluse clauze de revizuire a pretului.

(2)Prevederile prezentei ordonante de urgenta se aplica si pentru procedurile aflate in curs de desfasurare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, in situatia in care in cuprinsul documentatiilor de atribuire, respectiv documentelor aferente achizitiilor directe, au fost prevazute clauze de revizuire/actualizare a pretului, stabilite in raport cu rata inflatiei sau cu alti indici, inclusiv clauza de ajustare prevazuta de Ordonanta Guvernului nr. 15/2021, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 281/2021.

(3)In aplicarea prevederilor alin. (1), in situatia in care procedurile de atribuire sunt inainte de data-limita de depunere a ofertelor, autoritatile/entitatile contractante sunt obligate sa intreprinda diligentele necesare in vederea modificarii documentatiilor de atribuire cu includerea clauzei de ajustare stabilite potrivit prezentei ordonante de urgenta, iar in situatia in care procedurile de atribuire sunt intr-o etapa ulterioara etapei depunerii ofertelor, dupa finalizarea procedurilor sau a achizitiilor directe, contractele se incheie conform documentatiilor de atribuire sau documentelor aferente achizitiilor directe, iar ulterior se aplica prevederile art. 4, cu exceptia termenelor prevazute la art. 4 alin. (1) si (3). Solicitarea in vederea aplicarii prevederilor prezentei ordonante de urgenta se depune de catre contractant in termen de 15 zile de la incheierea contractului, dar nu mai tarziu de data emiterii ordinului de incepere a executiei contractului, sub sanctiunea decaderii prevazute la art. 4 alin. (5), iar actul aditional se incheie in termen de 10 zile de la depunerea solicitarii.

(4)In aplicarea prevederilor alin. (2), dupa finalizarea procedurilor, contractele de achizitie publica/sectoriala/de concesiune/acordurile-cadru se vor incheia conform documentatiilor de atribuire, respectiv documentelor aferente achizitiilor directe, urmand ca, pe parcursul derularii contractelor/acordurilor-cadru, in situatia in care aplicarea clauzelor de revizuire din contracte conduce la o valoare a ajustarii pretului mai mica decat cea rezultata ca urmare a aplicarii prevederilor prezentei ordonante de urgenta, partile sa aplice prevederile alin. (8)-(10).

(5)Prevederile prezentei ordonante de urgenta se aplica si pentru procedurile aflate in curs de desfasurare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, in situatia in care in cuprinsul documentatiilor de atribuire, respectiv documentelor aferente achizitiilor directe, au fost prevazute clauze de revizuire a pretului, dar pentru care este prevazuta aplicarea dupa trecerea unei anumite perioade de la data incheierii contractelor/acordurilor-cadru si/sau indeplinirea anumitor conditii pentru aplicarea acestora, dupa caz, pe perioada cuprinsa intre data incheierii contractelor/acordurilor-cadru si data la care se implineste termenul incepand cu care se aplica clauza de revizuire si/sau intervine implinirea conditiilor, dupa caz.

(6)Prin exceptie de la prevederile art. 1 alin. (4) lit. b), alin. (5) lit. a), alin. (6) si (7), prevederile prezentei ordonante de urgenta se aplica si contractelor de achizitie publica/contractelor sectoriale/contractelor de concesiune/acordurilor-cadru de lucrari/produse/servicii de proiectare infrastructura de transport de interes national aflate in derulare, indiferent de durata de executie/furnizare/prestare a acestora, in cuprinsul carora si al documentatiilor de atribuire initiale, respectiv documentelor aferente achizitiilor directe, au fost prevazute clauze de revizuire a pretului, dar pentru care este prevazuta in contracte aplicarea dupa trecerea unei anumite perioade de la data incheierii acestora si/sau indeplinirea anumitor conditii pentru aplicarea acestora, dupa caz, pe perioada cuprinsa intre data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta si data la care se implineste termenul incepand cu care se aplica clauza de revizuire si/sau intervine implinirea conditiilor, dupa caz, exclusiv pentru restul ramas de executat/furnizat/prestat la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.

(61)Incepand cu data intrarii in vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante de urgenta, prin exceptie de la prevederile art. 1 alin. (4) lit. b), alin. (5) lit. a), alin. (6) si (7), prevederile prezentei ordonante de urgenta se aplica si acordurilor-cadru din domeniul feroviar si contractelor sectoriale de servicii din domeniul feroviar, definite la art. 3 alin. (1) lit. b), respectiv lit. n) din Legea nr. 99/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, aflate in derulare, indiferent de durata de executie/furnizare/prestare a acestora, in cuprinsul carora si al documentatiilor de atribuire initiale, respectiv documentelor aferente achizitiilor directe, au fost prevazute clauze de revizuire a pretului, dar pentru care este prevazuta in contracte aplicarea dupa trecerea unei anumite perioade de la data incheierii acestora si/sau indeplinirea anumitor conditii pentru aplicarea acestora, dupa caz, pe perioada cuprinsa intre data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta si data la care se implineste termenul incepand cu care se aplica clauza de revizuire si/sau intervine implinirea conditiilor, dupa caz, exclusiv pentru restul ramas de executat/furnizat/prestat la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.

(7)In vederea eliminarii dublei suplimentari cu sume, ca urmare a aplicarii prevederilor alin. (6), in situatia in care clauzele de revizuire din contracte privesc si sumele achitate anterior aplicarii acestora, ajustarea pretului contractului de achizitie publica/sectoriala/de concesiune/acordului-cadru de lucrari/produse/servicii de proiectare infrastructura de transport de interes national prin aplicarea clauzei de revizuire din contract se face cu luarea in considerare a sumelor suplimentare achitate ca urmare a aplicarii alin. (6), partile contractante procedand la regularizarea sumelor suplimentare determinate ca urmare a aplicarii prevederilor prezentei ordonante de urgenta cu sumele suplimentare rezultate ca urmare a aplicarii clauzei de revizuire din contract.

(8)Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, prin exceptie de la prevederile art. 1 alin. (4) lit. b), alin. (5) lit. a), alin. (6) si (7), ajustarea stabilita conform prezentei ordonante de urgenta se aplica si contractelor de achizitie publica/contractelor sectoriale/contractelor de concesiune/acordurilor-cadru de lucrari/produse/servicii de proiectare infrastructura de transport de interes national aflate in derulare, indiferent de durata de executie/furnizare/prestare a acestora, in cuprinsul carora au fost prevazute clauze de revizuire/actualizare a pretului, altele decat cele prevazute la art. 1 alin. (8), stabilite in raport cu rata inflatiei sau cu alti indici, a caror aplicare conduce, la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, exclusiv pentru restul ramas de executat, la o valoare a ajustarii pretului mai mica decat cea rezultata ca urmare a aplicarii prevederilor prezentei ordonante de urgenta, pentru diferenta de pret pana la valoarea ajustarii stabilite ca urmare a aplicarii prezentei ordonante de urgenta.

(81)Incepand cu data intrarii in vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante de urgenta, prin exceptie de la prevederile art. 1 alin. (4) lit. b), alin. (5) lit. a), alin. (6) si (7), ajustarea stabilita conform prezentei ordonante de urgenta se aplica si acordurilor-cadru din domeniul feroviar si contractelor sectoriale de servicii din domeniul feroviar, definite la art. 3 alin. (1) lit. b), respectiv lit. n) din Legea nr. 99/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, aflate in derulare, indiferent de durata de executie/furnizare/prestare a acestora, in cuprinsul carora au fost prevazute clauze de revizuire/actualizarea pretului, altele decat cele prevazute la art. 1 alin. (8), stabilite in raport cu rata inflatiei sau cu alti indici, a caror aplicare conduce, la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, exclusiv pentru restul ramas de executat, la o valoare a ajustarii pretului mai mica decat cea rezultata ca urmare a aplicarii prevederilor prezentei ordonante de urgenta, pentru diferenta de pret pana la valoarea ajustarii stabilite ca urmare a aplicarii prezentei ordonante de urgenta.

(9)In vederea eliminarii dublei suplimentari cu sume, ca urmare a aplicarii prevederilor alin. (8), ajustarea pretului contractului de achizitie publica/sectoriala/de concesiune/acordului-cadru de lucrari/produse/servicii de proiectare infrastructura de transport de interes national, potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta, se face cu luarea in considerare a sumelor suplimentare rezultate ca urmare a aplicarii clauzei din contract, partile contractante procedand la regularizarea sumelor suplimentare determinate ca urmare a aplicarii prevederilor prezentei ordonante de urgenta cu sumele suplimentare rezultate ca urmare a aplicarii clauzei de revizuire din contract.

(10)In situatia in care, pe parcursul derularii contractelor de achizitie publica/contractelor sectoriale/contractelor de concesiune/acordurilor-cadru de lucrari/produse/servicii de proiectare infrastructura de transport de interes national prevazute la alin. (8), cresterea pretului ca urmare a ajustarii stabilite conform prevederilor prezentei ordonante de urgenta este mai mica decat cresterea pretului rezultata ca urmare a aplicarii clauzei de revizuire din contract, pe perioada respectiva se aplica exclusiv clauza de revizuire din contract.

(101)In situatia in care, la expirarea perioadei prevazute la alin. (6), clauzele de revizuire din contracte conduc la o ajustare a pretului mai mica decat cea rezultata ca urmare a aplicarii prezentei ordonante de urgenta, partile aplica prevederile alin. (8)-(10).

(11)Aplicarea prevederilor alin. (6) si (8) se face cu respectarea prevederilor art. 4.

Art. 8

[textul din Art. 8 a fost abrogat la 24-mai-2024 de Art. VII din Ordonanta urgenta 52/2024]

Art. 9

Prevederile prezentei ordonante de urgenta se aplica si contractelor de achizitie publica prevazute la art. 3 pct. 3, 11 si 13 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 114/2011 privind atribuirea anumitor contracte de achizitii publice in domeniile apararii si securitatii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 195/2012, cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv contractelor/acordurilor-cadru care includ dotari si/sau utilaje si echipamente tehnologice si functionale necesare realizarii lucrarilor si, respectiv, punerii in functiune si/sau destinate echiparii si dotarii specifice a obiectivelor/proiectelor de investitii/lucrarilor de intretinere si reparatii curente/reparatiilor capitale, prevazute la subcapitolele 4.3-4.5 din anexa nr. 6 la Hotararea Guvernului nr. 907/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 91

Sintagma «indiferent de durata de executie a acestora», prevazuta la art. 1 alin. (4) lit. b) si art. 7 alin. (6) si (8), se aplica si contractelor de achizitie in care autoritatile/entitatile contractante au aplicat penalitati de intarziere/majorari de intarziere/daune-interese sau alte clauze penalizatoare de natura similara pentru neindeplinirea culpabila a obligatiilor contractuale asumate de contractant si pentru cele pentru care s-a depasit durata de executie prevazuta in contract, fara ca aceasta sa fi fost modificata potrivit clauzelor contractuale sau potrivit prevederilor legale in vigoare.

Art. 10

(1)In cazul contractelor de achizitii publice/contractelor sectoriale/contractelor de concesiune/acordurilor-cadru de lucrari la care au fost incheiate actele aditionale prevazute la art. 2 alin. (12), precum si al contractelor prevazute la art. 7 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 15/2021, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 281/2021, sau actele aditionale prevazute la art. III alin. (2) din Legea nr. 281/2021, pentru care contractantii nu depun solicitarea prevazuta la art. 4 alin. (1) din prezenta ordonanta de urgenta, prevederile Ordonantei Guvernului nr. 15/2021, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 281/2021, se aplica pana la finalizarea si receptionarea lucrarilor aferente obiectivelor/proiectelor de investitii, respectiv a lucrarilor de intretinere si reparatii curente.

(2)In cazul contractelor de achizitie publica/sectoriala/de concesiune/acordurilor-cadru de lucrari pentru care procedurile de atribuire, prevazute la art. 7 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 15/2021, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 281/2021, erau in curs de desfasurare la data intrarii in vigoare a Legii nr. 281/2021 si sunt nefinalizate la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, se aplica prevederile art. 7 alin. (3) din prezenta ordonanta de urgenta.

(3)In intelesul prezentei ordonante de urgenta, sintagma „autoritati contractante” include si entitatile prevazute la art. 1 alin. (3), in toate situatiile in care acestea sunt vizate de norma respectiva.

Art. 11

La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, prevederile alin. (4) al art. III din Legea nr. 281/2021 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 15/2021 privind reglementarea unor masuri fiscal-bugetare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1149 din 2 decembrie 2021, se abroga.

-****-

PRIM-MINISTRU

NICOLAE-IONEL CIUCA

Contrasemneaza:

p. Viceprim-ministru,

Mihaela-Ioana Kaitor,

secretar de stat

Viceprim-ministru, ministrul transporturilor si infrastructurii,

Sorin Mihai Grindeanu

Ministrul dezvoltarii, lucrarilor publice si administratiei,

Cseke Attila-Zoltan

Secretarul general al Guvernului,

Marian Neacsu

p. Ministrul investitiilor si proiectelor europene, interimar,

Vasile-Cristian Roman,

secretar de stat

Ministrul afacerilor interne,

Lucian Nicolae Bode

Ministrul apararii nationale,

Vasile Dincu

Ministrul finantelor,

Adrian Caciu

Publicat in Monitorul Oficial cu numarul 377 din data de 15 aprilie 2022

Consultanță juridică în achiziții publice

Asistăm clienții în proiecte de achiziții publice, sectoriale, concesiuni și PPP, în toate etapele procedurii de atribuire și pe parcursul executării contractelor.

Vizitează site-ul Vass lawyers