Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 126/2022

Ordonanta de urgenta 126/2022 privind ajustarea preturilor contractelor de achizitie publica de produse/servicii, ale contractelor sectoriale si ale acordurilor-cadru atribuite in domeniile apararii si securitatii

Forma sintetica la data 23.09.2022

Acest act a fost creat utilizand tehnologia SintAct®-Acte Sintetice. SintAct® si tehnologia Acte Sintetice sunt marci inregistrate ale Wolters Kluwer

Recentele evenimente survenite in plan geopolitic si geostrategic in imediata vecinatate a Romaniei au generat importante efecte economice, atat la nivel regional, cat si global, precum majorarea pretului combustibilului, gazului, energiei electrice si al materiilor prime, ceea ce a condus la cresterea costului de productie al produselor industriale finale, inclusiv cele din domeniile apararii si securitatii, care necesita un grad de prelucrare ridicat si, implicit, un mai mare consum de resurse.

Avand in vedere contextul prezentat, se impune adoptarea unor masuri urgente care sa asigure securitatea juridica a raporturilor contractuale si care sa previna afectarea situatiei economice a operatorilor economici responsabili pentru furnizarea resurselor si infrastructurii de productie necesare satisfacerii nevoilor de inzestrare a sistemului national de aparare, cu atat mai mult in conditiile in care se impune cresterea gradului de rezilienta a acestuia raportat la situatia geopolitica regionala.

Avand in vedere impactul general, de interes major, asupra activitatii de realizare a produselor si serviciilor specifice domeniului apararii si securitatii, achizitionate din fonduri publice nationale sau din fonduri proprii ale autoritatilor contractante, activitati care nu intra sub incidenta interventiei legislative aduse prin dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 15/2021 privind reglementarea unor masuri fiscal-bugetare pentru ajustarea preturilor contractelor de achizitie publica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 281/2021, si prin dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 47/2022 privind ajustarea preturilor contractelor de achizitie publica/contractelor sectoriale/contractelor de concesiune/acordurilor-cadru,

se impune o interventie legislativa de urgenta in vederea crearii cadrului legal si pentru ajustarea pretului contractelor de achizitie publica de produse/servicii specifice domeniului apararii si securitatii, care nu intra sub incidenta actelor normative mentionate mai sus, inclusiv a acordurilor-cadru atribuite in domeniile apararii si securitatii, intrucat cauzele mentionate au efect general, afectand toate achizitiile de produse si servicii specifice domeniului apararii si securitatii indiferent de sursa de finantare.

Consecinta negativa pe care o poate avea neadoptarea prezentei ordonante de urgenta este faptul ca, in lipsa unui instrument legal prin care partile sa isi asigure egalitatea de tratament si impartirea justa a riscurilor contractuale, in conditiile evenimentelor mentionate, creeaza insecuritatea juridica a partilor, inclusiv cu privire la posibilitatea finalizarii furnizarii produselor/serviciilor specifice domeniului apararii si securitatii, cu impact direct asupra eficientei utilizarii fondurilor publice destinate in acest scop, pe termen mediu si lung afectand capacitatea de aparare a tarii.

De asemenea, exista riscul neonorarii contractelor de produse si servicii cu specific militar, inclusiv a finalizarii programelor de inzestrare, generat de faptul ca la semnarea contractelor nu erau prevazute costuri care sa acopere sumele suplimentare generate de evenimente de natura celor exemplificate mai sus, iar beneficiarii, la momentul semnarii contractelor, nu au avut cum sa aprecieze situatia viitoare a contractelor, aspecte care genereaza riscuri de intarziere/reziliere sau chiar de blocare a contractelor, cu implicatii asupra capacitatii de aparare a tarii si a situatiei economice a furnizorilor/prestatorilor.

Situatia extraordinara prevazuta la art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata, se motiveaza prin necesitatea luarii unor masuri urgente pentru asigurarea realizarii contractelor de produse si servicii specifice domeniului apararii si securitatii, in conditii de eficacitate, egalitate de tratament, stabilitate si eficienta legislativa.

In considerarea faptului ca aceste elemente vizeaza interesul public general si constituie situatii de urgenta si extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata,

in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,

Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.

Art. 1

(1)Pretul contractelor de achizitie publica de produse/servicii, inclusiv al acordurilor-cadru atribuite in domeniile apararii si securitatii, finantate, integral sau partial, din fondurile publice prevazute la art. 1 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, sau din fondurile proprii ale autoritatilor/entitatilor contractante prevazute la art. 3 pct. 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 114/2011 privind atribuirea anumitor contracte de achizitii publice in domeniile apararii si securitatii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 195/2012, cu modificarile si completarile ulterioare, aflate in derulare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, se ajusteaza, in conditiile prezentei ordonante de urgenta, pentru a tine seama de orice crestere a costurilor pe baza carora s-a fundamentat pretul contractelor.

(2)Prevederile alin. (1) se aplica contractelor de achizitie publica si acordurilor-cadru atribuite in domeniile apararii si securitatii aflate in derulare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, incheiate conform prevederilor art. 54 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 114/2011, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 195/2012, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si conform procedurilor specifice aprobate in baza prevederilor art. 20 alin. (3) din actul normativ mai sus mentionat, indiferent de durata de executie a acestora, si in cuprinsul carora:

a)a fost prevazuta clauza ca pretul este fix si ferm pe toata perioada contractului; sau

b)nu au fost prevazute clauze de revizuire cu privire la pret; sau

c)au fost prevazute clauze de revizuire cu privire la pret pe baza cursului de schimb leu/euro sau leu/dolar.

(3)Ajustarea prevazuta la alin. (1) se aplica si contractelor incheiate in urma procedurilor de atribuire aflate in derulare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, daca semnarea sau intrarea in vigoare a acestora se realizeaza pana la implinirea termenului prevazut la art. 4 alin. (1).

(4)Ajustarea prevazuta la alin. (1) nu se aplica contractelor de achizitie publica/contractelor sectoriale/acordurilor-cadru atribuite in domeniile apararii si securitatii, aflate in derulare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, incheiate potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 114/2011, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 195/2012, cu modificarile si completarile ulterioare, care intra sub incidenta Ordonantei Guvernului nr. 15/2021 privind reglementarea unor masuri fiscal-bugetare pentru ajustarea preturilor contractelor de achizitie publica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 281/2021, respectiv potrivit prevederilor art. III alin. (1) si (2) din Legea nr. 281/2021 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 15/2021 privind reglementarea unor masuri fiscal-bugetare, cu modificarile ulterioare, completata cu Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 47/2022 privind ajustarea preturilor contractelor de achizitie publica/contractelor sectoriale/contractelor de concesiune/acordurilor-cadru.

Art. 2

(1)Ajustarea stabilita conform prevederilor prezentei ordonante de urgenta se realizeaza exclusiv pentru diferenta de produse/servicii in domeniile apararii si securitatii ramasa de furnizat/prestat conform clauzelor contractuale la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, ca urmare a unei solicitari din partea furnizorului/prestatorului.

(2)Ajustarea prevazuta la alin. (1) se aplica in urma fiecarei solicitari de plata, incepand cu data semnarii actelor de receptie, pe intreaga perioada de derulare a contractului/acordului-cadru.

(3)In vederea ajustarii valorii solicitarii de plata potrivit alin. (1), pentru contractele/acordurile-cadru prevazute la art. 1, se utilizeaza urmatoarea formula de actualizare a preturilor:

Pc = P0 x Pini=0 (ippii /100)

unde:

a)Pc: pretul corectat;

b)P0: pretul unitar stabilit la incheierea contractului/acordului-cadru – pentru toate contractele subsecvente incheiate in baza acestuia;

c)ippii – indicele preturilor productiei industriale pe total (piata interna si piata externa)- pe sectiuni si diviziuni CAEN aferent lunii „i”, conform raportarilor Institutului National de Statistica asupra evolutiei costurilor productiei industriale pe total piata interna si piata externa;

d)n – luna precedenta lunii anterioare efectuarii receptiei.

(4)Pretul corectat se calculeaza in luna semnarii actelor de receptie, dar nu mai tarziu de luna care contine data-limita prevazuta pentru furnizare/prestare, pe baza ultimelor raportari disponibile de la Institutul National de Statistica – ultima raportare cuprinde evolutia preturilor productiei industriale aferente lunii premergatoare celei precedente lunii semnarii actelor de receptie.

(5)Pretul corectat se calculeaza de la data de referinta pentru ajustarea valorii solicitarii de plata considerata a fi data semnarii contractului/acordului-cadru, luand in calcul toti indicii preturilor productiei industriale pe total piata interna si piata externa – pe sectiuni si diviziuni CAEN, incepand cu raportarea aferenta lunii stabilirii pretul unitar convenit la incheierea contractului/acordului-cadru – pentru toate contractele subsecvente incheiate in baza acestuia.

(6)Pretul corectat nu se calculeaza si nu se aplica pentru livrarile de produse/servicii aflate in intarziere si care au avut ca data de livrare conform documentelor contractuale o data anterioara datei de intrare in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.

(7)Pretul corectat nu poate fi mai mic cu 50% si nu poate depasi cu mai mult de 50% valoarea pretului unitar stabilit la incheierea contractului/acordului-cadru – pentru toate contractele subsecvente incheiate in baza acestuia.

Art. 3

Incadrarea produselor/serviciilor care fac obiectul contractelor de achizitie publica prevazute la art. 1 pe sectiuni si diviziuni CAEN pentru determinarea indicilor preturilor productiei industriale folositi pentru calcularea pretului corectat de plata se face astfel:

a)pentru produsele definite la punctele 1, 2, 3, 4, 13, 14 si 15 din Lista de arme, munitii si material de razboi, adoptata de Consiliul Uniunii Europene prin Decizia nr. 255/58 din 15 aprilie 1958, denumita in continuare Lista, – cod CAEN 25;

b)pentru produsele definite la punctele 5, 11 si 12 din Lista – cod CAEN 26;

c)pentru produsele definite la punctele 6, 9 si 10 din Lista – cod CAEN 30;

d)pentru produsele definite la punctele 7 si 8 din Lista – cod CAEN 20;

e)pentru autovehiculele de transport rutier, remorci si semiremorci – cod CAEN 29;

f)pentru serviciile de mentenanta a tehnicii militare – cod CAEN 33;

g)pentru alte produse/servicii necuprinse anterior – cod CAEN 32.

Art. 4

(1)In termen de 45 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, furnizorii/prestatorii pot transmite autoritatilor/entitatilor contractante o adresa prin care solicita ajustarea pretului produselor/serviciilor ce urmeaza a fi furnizate/prestate, pentru toate contractele/acordurile-cadru prevazute la art. 1 in care sunt parte, prin utilizarea formulei si a celorlalte prevederi din prezenta ordonanta de urgenta, si incheierea actelor aditionale la contracte.

(2)Autoritatile/Entitatile contractante care au inregistrat solicitarile prevazute la alin. (1), in termenul mentionat in cuprinsul acestuia, sunt obligate sa initieze demersurile legale in vederea ajustarii pretului contractelor de achizitie publica/acordurilor-cadru prevazute la art. 1, prin incheierea de acte aditionale la acestea.

(3)Actele aditionale prevazute la alin. (2) se incheie in termen de 45 de zile de la data de primire a adreselor prevazute la alin. (1) si prevad, in mod obligatoriu, cantitatea de produse/servicii ramasa de furnizat la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, determinata cantitativ si valoric, documentele in baza carora se determina diferenta ramasa de furnizat care devin anexe la actul aditional, formula prevazuta la art. 2 alin. (3), precum si data de referinta.

(4)Netransmiterea de catre furnizori/prestatori a adresei prin care solicita ajustarea valorii pentru diferenta ramasa de furnizat/prestat la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, in termenul prevazut la alin. (1), atrage decaderea acestora din dreptul de a beneficia de aplicarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta.

Art. 5

(1)Prin derogare de la prevederile art. 47 alin. (9) si (10) din Legea nr. 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, pe parcursul derularii contractelor de achizitie publica/acordurilor-cadru, care intra sub incidenta prevederilor prezentei ordonante de urgenta, se autorizeaza ordonatorii principali de credite sa efectueze virari de credite bugetare intre capitole bugetare si intre programe, peste limitele prevazute, pe tot parcursul fiecarui an, pana la finalizarea si receptionarea produselor/serviciilor, cu incadrarea in prevederile bugetare aprobate, in vederea finantarii cheltuielilor rezultate ca urmare a ajustarii preturilor contractelor de achizitie publica/acordurilor-cadru potrivit art. 4.

(2)In cazul in care nu se identifica creditele bugetare necesare pentru a se acoperi, in totalitate sau in parte, finantarea cheltuielilor rezultate ca urmare a ajustarii preturilor contractelor de achizitie publica/acordurilor-cadru potrivit art. 4 in decursul exercitiului bugetar curent, se autorizeaza ordonatorii principali de credite sa efectueze virari de credite bugetare pentru acoperirea sumelor restante in decurs de 8 luni de la efectuarea receptiei.

(3)In ipoteza incidentei dispozitiilor reglementate la alin. (2), termenul de plata va face obiectul incheierii unui act aditional.

(4)Achizitorul nu plateste penalitati de intarziere in situatia in care devin incidente prevederile alin. (2).

-****-

PRIM-MINISTRU

NICOLAE-IONEL CIUCA

Contrasemneaza:

Ministrul economiei,

Florin Marian Spataru

Ministrul apararii nationale,

Vasile Dincu

p. Ministrul afacerilor interne,

Ioana Dorobantu,

secretar general adjunct

Ministrul finantelor,

Adrian Caciu

Publicat in Monitorul Oficial cu numarul 928 din data de 22 septembrie 2022

 

Consultanță juridică în achiziții publice

Asistăm clienții în proiecte de achiziții publice, sectoriale, concesiuni și PPP, în toate etapele procedurii de atribuire și pe parcursul executării contractelor.

Vizitează site-ul Vass lawyers