Ordinul 314/2018 pentru aprobarea Metodologiei de control ex-post privind modul de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achizitie publica, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale, a contractelor de concesiune de lucrari si a contractelor de concesiune de servicii
Forma sintetica la data 12.09.2022
Acest act a fost creat utilizand tehnologia SintAct®-Acte Sintetice. SintAct® si tehnologia Acte Sintetice sunt marci inregistrate ale Wolters Kluwer
Avand in vedere:
– art. 226 din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare;
– art. 247 din Legea nr. 99/2016 privind achizitiile sectoriale, cu modificarile si completarile ulterioare;
– art. 112 din Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrari si concesiunile de servicii, cu modificarile si completarile ulterioare;
– art. 8 din Legea nr. 69/2016 privind achizitiile publice verzi;
– art. 3 lit. d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2015 privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice, aprobata prin Legea nr. 244/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;
– art. 15 alin. (2) si (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 98/2017 privind functia de control ex ante al procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achizitie publica, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale si a contractelor de concesiune de lucrari si concesiune de servicii;
– art. 3 alin. (1) lit. e) si alin. (2) lit. d) din Hotararea Guvernului nr. 634/2015 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice, cu modificarile si completarile ulterioare;
– art. 27 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului sectorial/acordului-cadru din Legea nr. 99/2016 privind achizitiile sectoriale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 394/2016, cu modificarile si completarile ulterioare;
– art. 25 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achizitie publica/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 395/2016, cu modificarile si completarile ulterioare;
– art. 25 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de concesiune de lucrari si concesiune de servicii din Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrari si concesiunile de servicii, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 867/2016,
in baza art. 4 alin. (3) si (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2015 privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice, aprobata prin Legea nr. 244/2015, cu modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul art. 6 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 634/2015 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice, cu modificarile si completarile ulterioare,
presedintele Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Metodologia de control ex-post privind modul de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achizitie publica, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale, a contractelor de concesiune de lucrari si a contractelor de concesiune de servicii, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
La data publicarii prezentului ordin se abroga Ordinul presedintelui Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice nr. 1.140/2015 pentru aprobarea Regulamentului privind controlul ex-post al modului de atribuire a contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 936 din 17 decembrie 2015.
Art. 3
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
-****-
Presedintele Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice,
Bogdan Puscas |
ANEXA:
METODOLOGIA de control ex-post privind modul de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achizitie publica, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale, a contractelor de concesiune de lucrari si a contractelor de concesiune de servicii
CAPITOLUL I:Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta metodologie are ca obiect reglementarea activitatii de control ex-post realizata de catre Agentia Nationala pentru Achizitii Publice privind modul de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achizitie publica, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale, a contractelor de concesiune de lucrari si a contractelor de concesiune de servicii.
Art. 2
In sensul prezentei metodologii, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a)agent constatator – persoana din cadrul Directiei Control ex-post, imputernicita prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice pentru a desfasura controlul ex-post al modului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achizitie publica, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale, a contractelor de concesiune de lucrari si a contractelor de concesiune de servicii, inclusiv constatarea faptelor prin care se incalca prevederile legale in domeniu si aplicarea sanctiunilor contraventionale prevazute de legislatia aplicabila domeniului achizitiilor publice/achizitiilor publice verzi/sectoriale/concesiunilor de lucrari si concesiunilor de servicii;
b)A.N.A.P. – Agentia Nationala pentru Achizitii Publice;
c)A.N.I. – Agentia Nationala de Integritate;
d)autoritate contractanta – oricare dintre urmatoarele:
– autoritatea contractanta, astfel cum este definita in legislatia privind achizitiile publice;
– entitatea contractanta, astfel cum este definita in legislatia privind achizitiile sectoriale;
– entitatea contractanta, astfel cum este definita in legislatia privind concesiunile de lucrari si concesiunile de servicii;
e)beneficiar – entitate juridica care are obligatia de a aplica legislatia din domeniul achizitiilor publice, in temeiul prevederilor art. 6 din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare;
f)control ex-post – activitate derulata de Directia Control ex-post din cadrul A.N.A.P., privind modul in care au fost atribuite contractele/acordurile-cadru de achizitie publica, contractele/acordurile-cadru sectoriale, contractele de concesiune de lucrari si contractele de concesiune de servicii de catre autoritatile contractante/beneficiari, ca urmare a sesizarilor/solicitarilor persoanelor fizice/juridice;
g)control ex-post din oficiu:
– activitate derulata de Directia Control ex-post din cadrul A.N.A.P., privind modul in care au fost atribuite contractele/acordurile-cadru de achizitie publica, contractele/acordurile-cadru sectoriale finantate din fonduri europene, altele decât cele ce au facut obiectul controlului ex-ante al aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achizitie publica, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale, a contractelor de concesiune de lucrari si a contractelor de concesiune de servicii;
– actiune tematica introdusa in planul de control ex-post ca urmare a solicitarii altor structuri din cadrul A.N.A.P. in vederea indeplinirii atributiilor acestora/aplicarii art. 10 alin. (6) lit. g) din prezenta metodologie/dispozitiei presedintelui A.N.A.P. in urma semnalelor sau identificate in mass-media, precum si alte surse de informare;
h)C.N.S.C. – Consiliul National de Solutionarea Contestatiilor;
i)D.L.A.F. – Departamentul de Lupta Antifrauda;
j)echipa de control – echipa formata din doi sau mai multi agenti constatatori care efectueaza o procedura de control ex-post in baza planului de control aprobat de presedintele A.N.A.P.;
k)echipa de control mixta – echipa de control care cuprinde si alte persoane din cadrul unor institutii/autoritati publice cu care A.N.A.P. are incheiate protocoale de colaborare/acorduri in domeniul achizitiilor publice, gestionarii fondurilor europene, concurentei si al controlului;
l)nota de control – documentul intocmit de echipa de control ca urmare a efectuarii controlului ex-post, in cazul in care verificarile au vizat aspecte punctuale sesizate sau in cazul in care procedura de atribuire nu a fost finalizata prin atribuirea contractului/acordului-cadru de achizitie publica, contractului/acordului-cadru sectorial, contractului de concesiune de lucrari si a contractului de concesiune de servicii;
m)petitionar – persoana fizica/juridica ce a transmis o sesizare/solicitare;
n)plan de control – documentul de planificare a controalelor ex-post pentru o perioada egala cu cel putin o luna calendaristica, ce va cuprinde denumirea petentului/initiatorului, autoritatii contractante/beneficiarului verificata/verificat, echipa de control si obiectul controlului ex-post;
o)raport de control – actul unilateral intocmit de echipa de control ca urmare a efectuarii activitatii de control ex-post al modului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru finantate din fonduri europene sau când verificarile au vizat intreaga procedura de atribuire;
p)proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor – actul administrativ supus controlului judecatoresc care se intocmeste de catre agentii constatatori atunci când se constata fapte care constituie contraventii potrivit legislatiei in materia achizitiilor publice;
q)S.E.A.P. – Sistemul Electronic de Achizitii Publice;
r)zile – zilele calendaristice, in afara cazului in care se mentioneaza ca sunt zile lucratoare.
Art. 3
(1)In exercitarea functiei de control ex-post a achizitiilor publice, A.N.A.P., prin Directia Control ex-post, desfasoara urmatoarele activitati:
a)analiza si verificarea conformitatii derularii procedurilor de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achizitie publica, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale, a contractelor de concesiune de lucrari si a contractelor de concesiune de servicii cu legislatia in materie;
b)verificarea punctuala a aspectelor sesizate in materia achizitiilor publice/sectoriale/concesiunilor de lucrari si concesiunilor de servicii/achizitiilor publice verzi;
c)verificarea modului de ducere la indeplinire a deciziilor C.N.S.C., in cazul in care obiectul sesizarii il constituie acest aspect, cu exceptia cazului in care acest aspect a facut obiectul verificarilor ex-ante;
d)constatarea faptelor prin care se incalca sau se eludeaza prevederile legale in domeniul achizitiilor publice/sectoriale/concesiunilor de lucrari si concesiunilor de servicii/achizitiilor publice verzi;
e)sanctionarea faptelor savârsite cu incalcarea prevederilor legale in materia achizitiilor publice/sectoriale/concesiunilor de lucrari si concesiunilor de servicii/achizitiilor publice verzi, in masura in care acestea constituie contraventii potrivit legislatiei in vigoare;
f)intocmirea raportului/notei de control.
(2)Obiect al controlului ex-post il constituie numai acele proceduri de achizitii publice/sectoriale/concesiuni de lucrari si concesiuni de servicii care sunt finalizate prin incheierea unui contract/acord-cadru de achizitie publica, contract/acord-cadru sectorial, contract de concesiune de lucrari sau contract de concesiune de servicii.
(3)Prin exceptie de la prevederile alin. (2) obiectul controlului ex-post il constituie verificarea:
– respectarii prevederilor art. 145 si 146 din Hotarârea Guvernului nr. 395/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv art. 151 si 152 din Hotarârea Guvernului nr. 394/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, si art. 93 alin. (2) din Hotarârea Guvernului nr. 867/2016;
– modului de ducere la indeplinire a deciziilor C.N.S.C., in conditiile art. 3 alin. (1) lit. c).
(4)In situatia in care procedura de achizitie publica/sectoriala/concesiune de lucrari sau concesiune de servicii a fost anulata ca urmare a deciziei autoritatii contractante/beneficiarului, obiectul supravegherii controlului ex-post il va constitui numai verificarea legalitatii acestei decizii.
(5)In cazul achizitiei directe obiectul controlului il constituie verificarea respectarii art. 11 alin. (2) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv art. 16 alin. (2) din Legea nr. 99/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.
(6)Nu face obiectul activitatii de control ex-post analiza:
a)necesitatii si oportunitatii unei achizitii publice/sectoriale/concesiuni de lucrari sau
b)conformitatii propunerii tehnice cu specificatiile tehnice ale caietului de sarcini;
c)preturilor practicate de catre operatorii economici ofertanti;
d)aspectelor tehnice si/sau economice cuprinse in rapoartele expertilor/specialistilor cooptati in comisiile de evaluare;
e)aspectelor analizate in cadrul controalelor ex-ante;
f)calcularii ori stabilirii eventualelor prejudicii.
Art. 4
(1)A.N.A.P. indeplineste activitatile prevazute la art. (3) alin. (1) din prezenta metodologie prin verificarea planificata pe baza planului de control, intocmit ca urmare a:
a)sesizarii/solicitarii primite de la organele de cercetare penala/instante de judecata;
b)sesizarilor primite de la autoritatile de management/organisme de implementare/alte institutii implicate in procesul de gestionare si verificare a programelor finantate prin fonduri europene sau in baza protocoalelor cu acestea;
c)protocoalelor cu alte institutii cu rol de verificare si control, in limitele prevederilor protocoalelor respective;
d)sesizarilor primite de la institutii ale statului cu competente de verificare/control;
e)sesizarilor din oficiu prin selectarea unui esantion din procedurile de atribuire care nu au facut obiectul unei verificari ex-ante, proceduri de atribuire aferente contractelor finantate din fonduri europene;
f)actiunilor tematice;
g)sesizarilor primite de la institutii publice/entitati cu atributii pe zona achizitiilor publice;
h)sesizarilor care vizeaza neindeplinirea de catre autoritatea contractanta/beneficiar a masurilor dispuse prin deciziile C.N.S.C.;
i)sesizarilor primite de la persoane fizice/juridice in baza Ordonantei Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activitatii de solutionare a petitiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 233/2002, cu modificarile ulterioare.
(2)Sesizarile primite conform alin. (1) lit. d), h) si i) vor fi analizate, mai inainte de includerea lor in planul de control, din punctul de vedere al:
a)incadrarii in prevederile art. 25 alin. (2) din Hotarârea Guvernului nr. 395/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 27 alin. (2) din Hotarârea Guvernului nr. 394/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 25 alin. ( 2) din Hotarârea Guvernului nr. 867/2016;
b)competentelor A.N.A.P.
(3)Analiza consta in verificari preliminare, urmarindu-se incadrarea in termenul de prescriptie, dar fara a se limita la acestea, prin:
– verificarea existentei/inexistentei controlului ex-ante pentru procedura/procedurile ce face/fac obiectul sesizarii;
– consultarea datelor existente in S.E.A.P.;
– solicitarea de informatii suplimentare de la persoana/institutia care a sesizat sau de la autoritatea contractanta/beneficiar a carei/a carui procedura de atribuire a contractului/acordului-cadru este solicitata a fi supusa procedurii de control ex-post;
– consultarea bibliotecii de spete a A.N.A.P. sau solicitarea unui punct de vedere Directiei de reglementare si armonizare legislativa, dupa caz;
– consultarea bazei de date a Directiei Control ex-post, in vederea analizarii istoricului controalelor ex-post efectuate la respectiva autoritate contractanta/beneficiar.
(4)Dupa finalizarea verificarilor preliminare se intocmeste o nota interna privind propunerea de includere/neincludere in planul de control ex-post. Propunerea este supusa aprobarii presedintelui A.N.A.P.
(5)Activitatile derulate in scopul indeplinirii functiei de control ex-post nu pot depasi in nicio situatie atributiile si competentele conferite A.N.A.P. prin actele normative in vigoare.
Art. 5
(1)Planul de control ex-post se intocmeste, pâna la data de 25 a lunii in curs, inclusiv, pentru luna/lunile urmatoare, de catre Directia de Control ex-post si se aproba de catre presedintele A.N.A.P.
(2)In cazul in care numarul de sesizari/solicitari de control, pentru care, in urma analizei, se considera ca vor face obiectul unui control, este mai mare decât posibilitatea efectiva, din motive obiective, de a fi introduse in planul de control, acesta va fi intocmit urmarindu-se urmatoarea ordine de prioritizare, având in vedere respectarea termenului de prescriptie a aplicarii eventualelor sanctiuni, in cazul incalcarii prevederilor legale in domeniul achizitiilor publice/sectoriale/concesiunilor de lucrari si concesiunilor de servicii/achizitiilor publice verzi:
a)sesizari/solicitari primite de la organele de cercetare penala/instante de judecata;
b)sesizari primite de la autoritatile de management/organisme de implementare/alte institutii implicate in procesul de gestionare si verificare a programelor finantate prin fonduri europene sau in baza protocoalelor cu acestea;
c)protocoale cu alte institutii cu rol de verificare si control, in limitele prevederilor protocoalelor respective;
d)sesizari din oficiu prin selectarea unui esantion din procedurile de atribuire care nu au facut obiectul unei verificari ex-ante, proceduri de atribuire aferente contractelor finantate din fonduri europene;
e)actiuni tematice;
f)sesizari care vizeaza neindeplinirea de catre autoritatea contractanta/beneficiar a masurilor dispuse prin deciziile C.N.S.C.;
g)sesizari incluse ca urmare a notelor interne prevazute la art. 4 alin. (4).
(3)In cazul in care numarul de sesizari din oficiu este mai mare decât posibilitatea efectiva, din motive obiective, de a fi introduse in planul de control, acesta va fi intocmit in urma analizei de risc, efectuata de catre Directia de Control ex-post.
(4)Analiza de risc se bazeaza, in principal, pe urmatoarele criterii:
a)valoarea estimata a contractului/acordului-cadru de achizitie publica, a contractului/acordului-cadru sectorial, a contractului de concesiune de lucrari ori a contractului de concesiune de servicii;
b)numarul de oferte respinse raportat la numarul de oferte primite;
c)procedura de achizitie publica/sectoriala/concesiune de lucrari si concesiune de servicii utilizata;
d)istoricul verificarilor ex-post efectuate la autoritatea contractanta/beneficiar.
(5)Sefii de servicii din cadrul Directiei Control ex-post vor tine evidenta sesizarilor/solicitarilor/sesizarilor din oficiu care nu au fost introduse in planul de control si le vor prezenta in urmatoarea propunere de introducere in plan.
(6)Planul de control ex-post se aproba de catre presedintele A.N.A.P. si poate fi modificat ori de câte ori este necesar. Modificarea urmeaza acelasi circuit de avizare/aprobare.
CAPITOLUL II:Activitatea de control ex-post
Art. 6
(1)Activitatea de control ex-post se efectueaza de echipa de control desemnata prin planul de control, cu respectarea urmatoarelor etape:
a)transmiterea, dupa aprobarea planului de control ex-post, catre autoritatea contractanta/beneficiar a comunicarii privind inceperea activitatii de control ex-post al carei model este prevazut in anexele nr. 1 si 2 la prezenta metodologie;
b)efectuarea controlului ex-post propriu-zis;
c)incheierea procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor, daca este cazul;
d)intocmirea raportului de control sau a notei de control, dupa caz;
e)transmiterea catre autoritatea contractanta/beneficiar a comunicarii privind incetarea activitatii de control ex-post. Modelul comunicarii privind incetarea activitatii de control ex-post este prevazut in anexa nr. 3 la prezenta metodologie;
f)transmiterea catre petent a concluziilor rezultate in urma controlului ex-post.
(2)Autoritatile contractante/Beneficiarii supuse/supusi activitatii de control ex-post au obligatia de a pune la dispozitia echipei de control toate documentele si actele solicitate in termenele stabilite.
(3)In cazul in care activitatea de control ex-post se desfasoara la sediul autoritatii contractante/beneficiarului, acestea au obligatia de a pune la dispozitia echipei de control un spatiu adecvat desfasurarii acestei activitati, in cadrul sediului propriu.
(4)In cazul in care activitatea de control ex-post se desfasoara la sediul autoritatii contractante/beneficiarului, in vederea finalizarii activitatii de control ex-post, documentele ce reprezinta mijloacele probante vor fi preluate de echipa de control in copie „conforma” cu originalul.
(5)Autoritatea contractanta/Beneficiarul are obligatia sa predea documentele solicitate de echipa de control, opisate si insotite de o declaratie a reprezentantului legal al acesteia/acestuia prin care atesta faptul ca a predat echipei de control documente conforme cu originalul.
(6)In cazul in care activitatea de control ex-post se desfasoara la sediul A.N.A.P., autoritatea contractanta/beneficiarul are obligatia de a transmite in termenul dispus documentele solicitate in copie, opisate si insotite de o declaratie a reprezentantului legal al acesteia/acestuia prin care atesta faptul ca a transmis echipei de control documente conforme cu originalul, precum si sa permita accesul A.N.A.P. la dosarul procedurii generat on-line pe site-ul www.e-licitatie.ro
(7)Extinderea controlului ex-post peste obiectivele stabilite initial se face cu aprobarea presedintelui A.N.A.P., la propunerea motivata a echipei de control, avizata de sefii de serviciu/directorul Directiei Control ex-post.
Art. 7
In cazul in care un agent constatator se afla intr-o situatie de incompatibilitate, asa cum aceasta este definita prin actele normative in vigoare, acesta va fi inlocuit din cadrul echipei de control.
Art. 8
(1)Pe parcursul derularii activitatii de control ex-post, echipa de control poate solicita note explicative autoritatilor contractante/beneficiarilor supuse/supusi acestei activitati si/sau oricarei persoane implicate in derularea procedurii de atribuire care face obiectul controlului ex-post. Intrebarile la care se va raspunde prin notele explicative se formuleaza in mod clar si precis, definind in mod explicit si suficient de detaliat in ce consta solicitarea, cu scopul de a da posibilitatea unor raspunsuri la obiect.
(2)Modelul notelor explicative este prevazut in anexa nr. 4 la prezenta metodologie.
(3)In situatia prevazuta la alin. (2) agentii constatatori vor stabili, in vederea formularii raspunsurilor care se impun, un termen rezonabil care, de regula, nu va depasi 24 de ore, in situatia derularii activitatii de control ex-post la sediul autoritatii contractante/beneficiarului, respectiv maximum 5 zile de la primire, atunci când aceasta se deruleaza la sediul A.N.A.P.
(4)Neprezentarea/Netransmiterea in termenul stabilit de catre persoanele in drept a documentelor si a notelor explicative solicitate de catre A.N.A.P. echivaleaza cu refuzul de a pune la dispozitie acesteia documentele/informatiile solicitate, fapta care constituie contraventie potrivit prevederilor legislatiei aplicabile.
Art. 9
(1)In urma analizei si verificarii documentelor puse la dispozitia echipei de control, agentii constatatori procedeaza la incheierea procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor, in masura in care s-au constatat fapte care constituie contraventii potrivit prevederilor legale aplicabile.
(2)Constatarea contraventiilor, aplicarea si executarea sanctiunilor contraventionale se efectueaza in conformitate cu dispozitiile si procedurile stabilite prin legislatia in domeniu.
(3)Procesul-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor se intocmeste in 3 (trei) exemplare, dintre care unul pentru contravenient, unul pentru Directia economica si administrativ din cadrul A.N.A.P. si unul care ramâne la dosarul de control ex-post. Modelul procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor este prevazut in anexa nr. 5 la prezenta metodologie.
(4)Procesul-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor se poate contesta in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, coroborate cu prevederile art. 228 din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 249 din Legea nr. 99/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, sau art. 113 din Legea nr. 100/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 10
(1)Activitatea de control ex-post se finalizeaza prin intocmirea de catre echipa de control a raportului de control/notei de control, fiind semnat/semnata de catre agentii constatatori care au efectuat controlul ex-post.
(2)Raportul de control/Nota de control contine in mod strict constatarile concrete si obiective ale echipei de control raportate la dispozitiile legale aplicabile, fara interpretari cu un caracter subiectiv sau care excedeaza ariei de competenta a A.N.A.P., cu fundamentarea acestora pe mijloace probante, fiind interzisa precizarea oricaror elemente de natura descrierilor personale sau a aspectelor ce tin de modul de interpretare a prevederilor legale aplicabile, in absenta unor reglementari explicite, ori a presupusei maniere in care trebuie interpretate acestea.
(3)Actele normative considerate de catre echipa de control a fi incalcate se precizeaza in raportul de control/nota de control la nivel de articol, alineat si/sau litera. Mijloacele probante in sustinerea constatarilor se fac anexa la raportul/nota de control.
(4)Raportul de control/Nota de control contine mentiuni cu privire la documentele analizate si verificate, precum si, daca este cazul, cu privire la intocmirea unui/unor proces-verbal/procese-verbale de constatare si sanctionare a contraventiilor.
(5)Responsabilitatea pentru constatarile/omisiunile rezultate in urma activitatii de control ex-post revine echipei de control.
(6)Raportul de control/Nota de control poate contine propuneri, altele decât aplicarea de sanctiuni contraventionale, care pot fi:
a)transmiterea spre valorificare a constatarilor echipelor de control autoritatilor cu competente in gestionarea fondurilor europene;
b)transmiterea constatarilor pentru fapte care excedeaza limitelor de competenta conferite A.N.A.P. prin actele normative in vigoare altor institutii, structuri sau organe de control ale statului cu atributii in sanctionarea/corectarea respectivelor abateri;
c)transmiterea constatarilor organelor de cercetare penala, in cazul in care echipa de control considera ca exista indicii de savârsire a unor posibile fapte care pot intruni elementele constitutive ale unei infractiuni, transmiterea constatarilor A.N.I., in cazul in care echipa de control considera ca exista indicii privitoare la un posibil conflict de interese;
d)transmiterea constatarilor la D.L.A.F. in cazul in care echipa de control considera ca exista indicii de savârsire a unor nereguli care pot aduce atingere intereselor financiare ale Uniunii Europene;
e)transmiterea constatarilor Consiliului Concurentei in cazul in care echipa de control considera ca exista suspiciuni de practici anticoncurentiale;
f)propunerea de formulare de actiuni in constatarea nulitatii absolute a contractelor/acordurilor-cadru, in cazurile in care legea prevede o astfel de posibilitate;
g)propunerea de efectuare intr-un anumit interval, care nu depaseste 2 ani, a unei noi verificari a autoritatii contractante/beneficiarului sanctionate/sanctionat contraventional, in vederea stabilirii in ce masura sanctiunea si-a indeplinit rolul preventiv;
h)formularea de masuri si recomandari pentru autoritatea contractanta/beneficiar controlata/controlat cu scopul de a preveni in viitor aparitia unor nereguli identificate, care, desi nu indeplinesc elementele constitutive ale unei contraventii, prin producerea si repetarea lor pot afecta realizarea achizitiei publice/sectoriale/concesiunii de lucrari sau a concesiunii de servicii.
(7)Raportul de control/Nota de control se verifica de catre seful ierarhic superior al agentilor constatatori, se avizeaza de catre directorul Directiei Control ex-post si se aproba de catre presedintele A.N.A.P. Circuitul de verificare, avizare, aprobare a rapoartelor de control/notelor de control presupune analiza respectarii prevederilor prezentei metodologii, in sensul alin. (2), (3) si (6).
(8)Raportul de control/Nota de control se intocmeste intr-un exemplar.
(9)In functie de volumul si complexitatea activitatii de Control ex-post sau in cazuri justificate echipa de control poate intocmi rapoarte de control intermediare.
(10)Serviciul analiza si evaluare din cadrul Directiei Control ex-post analizeaza, semestrial, rapoartele/notele de control si, in cazul in care apreciaza ca neregulile/incalcarile prevederilor legale au drept cauza interpretari eronate/neunitare ale prevederilor legale in domeniul achizitiilor publice/sectoriale/concesiunilor de lucrari si concesiunilor de servicii, instructiuni ale organismelor finantatoare ce nu sunt in concordanta cu prevederile legale, in materia achizitiilor publice/sectoriale/concesiunilor de lucrari si concesiunilor de servicii, va trimite centralizat aceste constatari, insotite de recomandari, conducerii A.N.A.P. cu propuneri de emitere/adoptare/modificare de ordine/instructiuni/ghiduri de bune practici.
Art. 11
(1)Activitatea de control ex-post se desfasoara, de regula, la sediul autoritatii contractante/beneficiarului.
(2)Activitatea de control se desfasoara la sediul A.N.A.P. sau atât la sediul autoritatii contractante/beneficiarului, cât si la sediul A.N.A.P., in cazul in care aplicarea unei sanctiuni este prescrisa sau in alte cazuri justificate de echipa de control desemnata, cu avizul sefului de serviciu/directorului directiei.
Art. 12
Membrii echipei de control vor intocmi dosarul de control ex-post care va contine, dupa caz, urmatoarele:
a)sesizarea;
b)nota interna, daca este cazul;
c)comunicarile privind inceperea si, respectiv, incetarea activitatii de control ex-post;
d)declaratiile de confidentialitate si impartialitate ale agentilor constatatori;
e)declaratia pe propria raspundere a conducatorului/reprezentantului legal al autoritatii contractante/beneficiarului care a fost supusa/supus activitatii de control ex-post;
f)notele explicative;
g)procesul-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei;
h)raportul de control/nota de control;
i)raspunsul transmis petitionarului.
CAPITOLUL III:Agentii constatatori
Art. 13
Functia de control ex-post a A.N.A.P. se exercita de catre agentii constatatori, constituiti in echipe de control, cu respectarea dispozitiilor prezentei metodologii.
Art. 14
(1)In exercitarea atributiilor care le revin potrivit prevederilor prezentei metodologii, agentii constatatori au urmatoarele obligatii:
a)sa efectueze activitatea de control ex-post, cu respectarea prevederilor legale aplicabile;
b)sa solicite autoritatilor contractante/beneficiarilor supuse/supusi activitatii de control ex-post, in original si/sau in copie conforma cu originalul, toate documentele in legatura cu procedurile de atribuire care fac obiectul procedurii de supraveghere si care contribuie la stabilirea elementelor relevante legate de procedurile de atribuire aplicate;
c)sa constate faptele prin care se incalca sau se eludeaza prevederile legale in domeniul achizitiilor publice/sectoriale/achizitiilor publice verzi/concesiunilor de lucrari si concesiunilor de servicii si sa aplice, daca este cazul, sanctiunile corespunzatoare;
d)sa intocmeasca raportul de control/nota de control in conformitate cu prevederile prezentei metodologii;
e)sa inscrie in registrul unic de control al entitatilor supuse activitatii de control ex-post datele relevante referitoare la procedura desfasurata, in cazul in care un astfel de registru exista;
f)sa demonstreze obiectivitate si impartialitate in desfasurarea activitatii de control ex-post si in modul de intocmire a documentelor procedurale aferente acesteia;
g)sa pastreze secretul de stat, secretul de serviciu, precum si confidentialitatea in legatura cu faptele, informatiile sau documentele de care iau cunostinta in exercitarea functiei publice, in conditiile legii, cu exceptia informatiilor de interes public;
h)sa informeze de indata conducerea Directiei Control ex-post despre existenta unui conflict de interese sau alta situatie de incompatibilitate, in vederea luarii masurilor prevazute la art. 7 din prezenta metodologie;
i)sa nu pretinda sau sa primeasca bani ori alte foloase materiale/necuvenite si sa nu isi creeze avantaje in legatura cu serviciul sau in calitatea lor de agent constatator.
(2)In desfasurarea activitatii de control ex-post calitatea de agent constatator se atesta prin prezentarea legitimatiei de serviciu si a delegatiei de serviciu prin care a fost nominalizat pentru aceasta activitate.
(3)Orice fapta savârsita impotriva membrilor echipei de control se sanctioneaza potrivit dispozitiilor legale aplicabile.
CAPITOLUL IV:Dispozitii finale
Art. 15
(1)Dispozitiile prezentei metodologii se completeaza cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2)In exercitarea functiei de control ex-post, A.N.A.P. poate incheia protocoale de cooperare interinstitutionala sau de colaborare/acorduri cu institutiile/autoritatile publice care au anumite competente in domeniul achizitiilor publice, verificarii/gestionarii fondurilor europene ori al concurentei sau al controlului aferent acestor domenii.
Art. 16
In vederea punerii in executare a sanctiunii amenzii contraventionale, Directia economica si administrativ din cadrul A.N.A.P. va proceda in conformitate cu prevederile legale privind regimul juridic al contraventiilor.
Art. 17
Anexele nr. 1-5 fac parte integranta din prezenta metodologie.
Art. 18
Activitatile de control ex-post in curs de desfasurare la data intrarii in vigoare a prezentului ordin se finalizeaza in baza prevederilor in vigoare la data demararii lor.
-****-
ANEXA nr. 1:
Catre: AUTORITATEA CONTRACTANTA/BENEFICIAR
Ref.: Comunicare privind inceperea controlului ex-post
Prin prezenta, Agentia Nationala pentru Achizitii Publice va aduce la cunostinta ca veti face obiectul unui control al procedurilor de atribuire a urmatoarelor contracte/acorduri-cadru de achizitie publica, contracte/acorduri-cadru sectoriale, contracte de concesiune de lucrari sau contracte de concesiune de servicii sau obiectul unui control privind ……………………………. (Se vor trece punctual aspectele ce urmeaza a fi controlate.)
Procedura de control ex-post se va desfasura la sediul institutiei dumneavoastra (sediul institutiei dumneavoastra si la sediul Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice) incepând cu data de ……………….. .
Autoritatea contractanta/Beneficiarul va pune la dispozitia echipei de control, in original, urmatoarele documente: …………………………. .
Documentele ce se vor ridica de catre echipa de control vor fi indosariate, numerotate in coltul din dreapta sus, incepând cu numarul 1 pentru fiecare dosar, actele mai vechi deasupra si cele noi dedesubt. Fiecare dosar va avea maximum 300 de file si opis.
Documentele vor fi insotite de o declaratie pe propria raspundere a conducatorului autoritatii contractante/beneficiarului, care sa ateste faptul ca acestea au fost prezentate echipei de control, in copie, conform cu originalul.
Procedura de control ex-post se va desfasura in conformitate cu prevederile Ordinului presedintelui Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice nr. 314/2018 pentru aprobarea Metodologiei de control ex-post privind modul de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achizitie publica, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale, a contractelor de concesiune de lucrari si a contractelor de concesiune de servicii.
Cu stima,
Presedinte,
………………………….
Persoana de contact: …………………….. Telefon: ………………
ANEXA nr. 2:
Catre: AUTORITATEA CONTRACTANTA/BENEFICIAR
Ref.: Comunicare privind inceperea controlului ex-post
Prin prezenta, Agentia Nationala pentru Achizitii Publice va aduce la cunostinta ca veti face obiectul unui control al procedurilor de atribuire a urmatoarelor contracte/acorduri-cadru de achizitie publica, contracte/acorduri-cadru sectoriale, contracte de concesiune de lucrari sau contracte de concesiune de servicii sau obiectul unui control privind ……………………… (Se vor trece punctual aspectele ce urmeaza a fi controlate.)
Procedura de control ex-post se va desfasura la sediul Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice, cu precizarea ca aveti obligatia de a ne pune la dispozitie, in termen de 5 zile de la data primirii prezentei comunicari, urmatoarele documente: ……………………………… .
Totodata, autoritatea contractanta/beneficiarul are obligatia de a permite accesul Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice la dosarul achizitiei generat on-line pe site-ul www.e-licitatie.ro
Documentele ce se vor transmite catre Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice vor fi indosariate, numerotate in coltul din dreapta sus, incepând cu numarul 1 pentru fiecare dosar, actele mai vechi deasupra si cele noi dedesubt. Fiecare dosar va avea maximum 300 de file si
Documentele vor fi insotite de o declaratie pe propria raspundere a conducatorului autoritatii contractante/beneficiarului, care sa ateste faptul ca acestea au fost prezentate echipei de control, in copie, conform cu originalul.
Procedura de control ex-post se va desfasura in conformitate cu prevederile Ordinului presedintelui Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice nr. 314/2018 pentru aprobarea Metodologiei de control ex-post privind modul de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achizitie publica, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale, a contractelor de concesiune de lucrari si a contractelor de concesiune de servicii.
Cu stima,
Presedinte,
………………………….
Persoana de contact: …………………….. Telefon: ………………
ANEXA nr. 3:
Catre: AUTORITATEA CONTRACTANTA/BENEFICIAR
Ref.: Comunicare privind incetarea controlului ex-post
Prin prezenta, Agentia Nationala pentru Achizitii Publice va aduce la cunostinta ca procedura de control ex-post inceputa prin Comunicarea nr. ………/……………. a incetat.
Din analiza documentelor puse la dispozitia echipei de control de catre autoritatea contractanta/beneficiar au rezultat urmatoarele: ………………….. .
Cu stima,
Presedinte,
………………………….
ANEXA nr. 4:
NOTA EXPLICATIVA
Subsemnatul(a), ………………….., având calitatea de …………., in cadrul …………….., la intrebarile puse de …………, in calitate de agenti constatatori in cadrul Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice, dau urmatoarele explicatii:
1.Intrebarea:
…………………………………………………………………..
…………………………………………………………………..
Raspuns:
…………………………………………………………………..
…………………………………………………………………..
2.Intrebarea:
…………………………………………………………………..
…………………………………………………………………..
Raspuns:
…………………………………………………………………..
…………………………………………………………………..
3.Observatii:
…………………………………………………………………..
…………………………………………………………………..
Persoana care a completat raspunsurile: | Agenti constatatori: |
Numele si prenumele (in clar):
………………………………….. Functia: ……………………… Semnatura ………………….. |
Numele si prenumele (in clar):
………………………………….. Functia: ……………………… Semnatura ………………….. |
ANEXA nr. 5:
(1)PROCES-VERBAL de constatare si sanctionare a contraventiilor seria ……. nr. ……………..
Incheiat in ziua …….. luna ………. anul ……… ora ………. in localitatea ……………., judetul/sectorul …………., str. ………… nr. ……, et. ……, de catre agentii constatatori ……………., având calitatea de …………, Legitimatie nr. ……. si nr. ……. din cadrul Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice
In urma controlului ex-post, efectuat in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 337/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 114/2011, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 195/2012, Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, Legea nr. 99/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, Legea nr. 100/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, Legea nr. 69/2016 aplicate de catre ……………, cu sediul in ………………, judetul/sectorul …………., str. ………… nr. ……, et. ……, CIF/Cui/Nr. de inregistrare la registrul comertului ……………. .
Datele de identificare ale conducatorului institutiei/reprezentantului legal: ………………………………………….
In data de ……………….
Locul savârsirii faptei(lor) ……………………………….
Descrierea faptei(lor) si urmarea acesteia(ora) vor fi consemnate in anexa la procesul-verbal.
Pentru savârsirea faptei(lor) descrisa(e) contravenientul este ………………….. .
Fapta(ele) descrisa(e) mai sus constituie contraventie conform ……………… si se sanctioneaza cu amenda de la ……….. la ………… conform …………. din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 337/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 114/2011, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 195/2012, Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, Legea nr. 99/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, Legea nr. 100/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, Legea nr. 69/2016.
Stabilesc avertisment/amenda in cuantum de: ………………….. (………….) lei, conform prevederilor art. ………. .
Alte mentiuni (obiectiuni ale contravenientului): ………………………….
Impotriva prezentului proces-verbal se poate face plângere in termen de 15 zile de la data comunicarii. Plângerea si copia procesului-verbal se depun la ……………….. .
Contravenientul nu este de fata/refuza/nu poate sa semneze procesul-verbal, fapt atestat de martorul: ……………., domiciliat in ………, str. ………… nr. ……, bl. ……, sc. ….., et. ……., judetul/sectorul …………, act de identitate …….. seria …… nr. ………, emis de ………., cod numeric personal ………. .
Semnatura: ………………………
Prezentul proces-verbal nu contine mentiunile referitoare la martor, deoarece: ………………………………..
Semnatura agenti constatatori,
………………………. |
Semnatura (si stampila) contravenientului,
…………………….. |
(2)Instiintare de plata
Amenda in cuantum de ………………….. (…………) lei se va achita in contul dedicat de „Venituri din amenzi si alte sanctiuni aplicate de catre alte institutii de specialitate” deschis la Unitatea Teritoriala a Trezoreriei Statului la care este arondat contravenientul, beneficiar bugetul de stat.
Dovada platii amenzii/amenzilor impreuna cu copia procesului-verbal se depun sau se transmit de catre contravenient prin posta, cu scrisoare recomandata, in atentia Directiei economice si administrativ din cadrul A.N.A.P.
ANEXA nr. 51:
(- Anexa la Procesul-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor seria …… nr. ………..)
Descrierea faptei
………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………….
Semnatura agenti constatatori,
………………………. |
Semnatura (si stampila) contravenientului,
…………………….. |
Publicat in Monitorul Oficial cu numarul 229 din data de 14 martie 2018
Publicat in Monitorul Oficial cu numarul 229 din data de 14 martie 2018