Instructiunile presedintelui A.N.A.P. nr. 1/2021

Instructiunile 1/2021 privind modificarea contractului de achizitie publica/contractului de achizitie sectoriala/acordului-cadru
Data act: 8-ian-2021
Emitent: Agentia Nationala pentru Achizitii Publice

Forma sintetica la data 09.06.2021

Acest act a fost creat utilizand tehnologia SintAct®-Acte Sintetice. SintAct® si tehnologia Acte Sintetice sunt marci inregistrate ale Wolters Kluwer.

Avand in vedere prevederile incluse in legislatia nationala, respectiv:

– prevederile art. 221, 222 si 236 din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Legea nr. 98/2016;

– prevederile art. 235-243 si art. 253 din Legea nr. 99/2016 privind achizitiile sectoriale, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Legea nr. 99/2016;

– prevederile art. 164-165 din anexa la Hotararea Guvernului nr. 395/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achizitie publica/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare anexa la H.G. nr. 395/2016;

– prevederile art. 158-161 din anexa la Hotararea Guvernului nr. 394/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului sectorial/acordului-cadru din Legea nr. 99/2016 privind achizitiile sectoriale, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare anexa la H.G. nr. 394/2016;

– art. VIII din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 107/2017 pentru modificarea si completarea unor acte normative cu impact in domeniul achizitiilor publice, aprobata prin Legea nr. 5/2019, denumita in continuare O.U.G. nr. 107/2017;

– Hotararea Guvernului nr. 1/2018 pentru aprobarea conditiilor generale si specifice pentru anumite categorii de contracte de achizitie aferente obiectivelor de investitii finantate din fonduri publice, denumita in continuare H.G. nr. 1/2018;

tinand cont de interpretarile formulate de catre Curtea de Justitie a Uniunii Europene in Cauza C-454/06, Pressetext Nachrichtenagentur GmbH impotriva Republicii Austria (Bund), APA-OTS Originaltext-Service GmbH, APA Austria Presse Agentur registrierte Genossenschaft mit beschrankter Haftung (Hotararea din 19 iunie 2008), Cauza C-549/14, Finn Frogne A/S/Rigspolitiet ved Center for Beredskabskommunikatio, Danemarca (Hotararea din 7 septembrie 2016), Cauza C-91/08, Wall AG v La ville de Francfort-sur-le-Main and Frankfurter Entsorgungs-und Service (FES) GmbH (Hotararea din 13 aprilie 2010), precum si in Cauza 526/17, Comisia Europeana impotriva Republicii Italiene (Hotararea din 18 septembrie 2019),

luand in considerare sesizarile primite de la autoritati/entitati contractante si operatori economici privind incidenta in practica a unor interpretari diferite asupra unor prevederi ale legislatiei speciale in materia achizitiilor publice/sectoriale privind modificarea contractelor,

in scopul cresterii transparentei, predictibilitatii si a caracterului unitar in legatura cu operarea modificarilor contractuale atat pentru operatorii economici, cat si pentru autoritatile/entitatile contractante in analiza a diverse situatii practice intalnite pe parcursul executarii contractelor, precum si al evitarii unor interpretari ale autoritatilor/entitatilor contractante sau operatorilor economici care pot contraveni principiilor din materia achizitiilor publice/sectoriale,

in temeiul art. 4 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2015 privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice, aprobata prin Legea nr. 244/2015, cu modificarile si completarile ulterioare,

presedintele Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice emite urmatoarea instructiune:

CAPITOLUL I:Dispozitii generale

Art. 1

(1)Autoritatea/Entitatea contractanta si operatorul/operatorii economic/economici stabilesc prin semnarea contractului de achizitie publica/sectorial (denumit in continuare contractul) sau a acordului-cadru, ca urmare a acordului de vointa exprimat, drepturile si obligatiile pe care si le asuma, cu respectarea regulilor si limitelor impuse prin acesta si prin legislatia in domeniul achizitiilor publice/sectoriale, precum si din domeniul obiectului contractului/acordului-cadru.

(2)In situatia in care, pe parcursul derularii unui contract sau a unui acord-cadru, apare necesitatea unei modificari a acestuia, autoritatea/entitatea contractanta va stabili, inainte de aprobarea si formalizarea efectuarii respectivei modificari, daca aceasta ar reprezenta o modificare nesubstantiala a contractului fara a fi necesara organizarea unei noi proceduri sau o modificare substantiala care ar necesita organizarea unei noi proceduri de atribuire.

(3)In aplicarea prevederilor alin. (2), pentru fiecare modificare contractuala autoritatea/entitatea contractanta efectueaza o analiza cu privire la necesitatea si justificarea modificarii, care se formalizeaza, in cazul altor modificari decat cele vizate de art. 2 din prezenta instructiune, printr-un document, insotit de analize justificative detaliate (de exemplu, analize de piata), la nivelul caruia se demonstreaza incadrarea in circumstantele specifice prevazute la art. 221 din Legea nr. 98/2016 si, respectiv, la art. 235-243 din Legea nr. 99/2016 si care se supune aprobarii de catre reprezentatul legal al autoritatii/entitatii contractante sau de catre persoana imputernicita de catre acesta.

(4)Autoritatea/Entitatea contractanta va mentine, pe parcursul implementarii contractului si/sau acordului-cadru, un registru al modificarilor care va indica pentru fiecare modificare cel putin urmatoarele: descrierea modificarii, scopul modificarii, valoarea acesteia si noua valoare a contractului si/sau acordului-cadru (daca este cazul), baza legala [conform categoriilor definite la alin. (5), data si referinta documentului de aprobare (act aditional, ordin administrativ etc.)].

(5)Posibilitatile de modificare a contractului si/sau acordului-cadru detaliate prin prezenta instructiune sunt structurate in corelatie cu prevederile legale in vigoare, asa cum rezulta din tabelul de mai jos:

A. Modificari nesubstantiale ale contractului/acordului-cadru (nu necesita o noua procedura de atribuire (capitolul II)
Tipul de modificare Legea nr. 98/2016 Legea nr. 99/2016 Referinta instructiune
Modificari prin clauze de revizuire prevazute in mod expres in cadrul contractului
I.1. Aplicare directa a clauzelor prevazute la nivelul contractului/acordului-cadru Art. 221 alin. (1) lit. a) si alin. (2) Art. 236 Sectiunea 1 art. 2
Modificari in baza posibilitatilor oferite de legislatie (chiar daca nu sunt mentionate in cadrul contractului)
Lucrari/Servicii/Bunuri suplimentare
Modificare ce nu permite schimbarea contractantului din motive economice sau tehnice si pentru ca ar cauza autoritatii contractante o crestere semnificativa a costurilor/dificultati semnificative, in cazul in care sunt necesare lucrari/servicii/bunuri suplimentare Art. 221 alin. (1) lit. b), alin. (3), (4), (5), (6) si (10) Art. 237 si 239 Sectiunea a 2-a – art. 3

Sectiunea a 4-a – art. 5

Circumstante pe care o autoritate/entitate contractanta diligenta nu putea sa le prevada
Modificari cauzate de circumstante pe care o autoritate/entitate contractanta diligenta nu putea sa le prevada Art. 221 alin. (1) lit. c), alin. (4), (5), (6) si (10) Art. 238, 239 si art. 242 alin. (1) Sectiunea a 3-a – art. 4

Sectiunea a 4-a – art. 5

Inlocuirea contractantului
Inlocuirea contractantului Art. 221 alin. (1) lit. d) Art. 240 alin. (1) Sectiunea a 5-a – art. 6
Alte modificari nesubstantiale
Modificare nesubstantiala, indiferent de valoarea sa, inclusiv ajustarea pretului in cazul in care au loc modificari legislative sau au fost emise de catre autoritatile locale acte administrative care au ca obiect instituirea, modificarea sau renuntarea la anumite taxe/impozite locale Art. 221 alin. (1) lit. e) si alin. (7)

Art. 164 alin. (4) din anexa la H.G. nr. 395/2016

Art. 240 alin. (2) si (3)

Art. 158 alin. (4) din anexa la H.G. nr. 394/2016

Sectiunea a 6-a – art. 7 si 8
Modificare a contractului care conduce la o suplimentare/modificare financiara valoric scazuta
Modificare cu valoare redusa Art. 221 alin. (1) lit. f), alin. (9) si (10) Art. 241

Art. 242 alin. (1)

Sectiunea a 7-a – art. 9
B. Modificari substantiale ale contractului/acordului-cadru care fac necesara organizarea unei noi proceduri de atribuire (capitolul III)
Modificarea ar fi permis selectia altor candidati decat cei selectati initial sau acceptarea unei alte oferte decat cea acceptata initial sau ar fi atras si alti participanti la procedura de atribuire. Art. 221 alin. (7) lit. a) si art. 222 Art. 240 alin. (3) lit. a) si art. 243 Art. 10 si 11
Modificarea schimba echilibrul economic al contractului in favoarea contractantului. Art. 221 alin. (7) lit. b) si art. 222 Art. 240 alin. (3) lit. a) si art. 243 Art. 10 si 11
Modificarea extinde in mod considerabil obiectul contractului. Art. 221 alin. (7) lit. c) si art. 222 Art. 240 alin. (3) lit. a) si art. 243 Art. 10 si 11
Un nou contractant inlocuieste contractantul initial, in alte cazuri decat cele permise. Art. 221 alin. (7) lit. d) si art. 222 Art. 240 alin. (3) lit. a) si art. 243 Art. 10 si 11

(6)In sensul prezentei instructiuni, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:

a)natura generala/caracter general al contractului – conform art. 221 alin. (11) din Legea nr. 98/2016, respectiv art. 242 alin. (1) din Legea nr. 99/2016, obiectivele principale urmarite de autoritatea/entitatea contractanta la realizarea achizitiei initiale, obiectul principal al contractului si drepturile si obligatiile principale ale contractului, inclusiv principalele cerinte de calitate si performanta;

b)data de clarificare – data ultimului termen-limita prevazut de art. 160 alin. (2) din Legea nr. 98/2016, respectiv de art. 172 alin. (2) din Legea nr. 99/2016, care se calculeaza prin raportare la data-limita de depunere a ofertelor/solicitarilor de participare (inclusiv decalata, dupa caz);

c)data de referinta – data stabilita de autoritatea/entitatea contractanta in contractul inclus in documentatia de atribuire ca reprezentand un anumit numar de zile inainte de data depunerii, fie conform prevederilor legislative exprese in acest sens si aplicabile documentatiei de atribuire (de exemplu, conform celor prevazute de H.G. nr. 1/2018), fie in baza deciziei autoritatii/entitatii contractante atunci cand nu exista prevederi legislative exprese in acest sens; in acest din urma caz, data de referinta nu poate fi stabilita ca fiind ulterioara datei de clarificare;

d)costul – toate cheltuielile efectuate sau care urmeaza a fi efectuate de catre contractant in legatura cu executarea contractului/acordului-cadru, inclusiv cheltuielile indirecte sau costuri similare, dar care nu includ profitul;

e)remasurare – activitatea de determinare a cantitatilor de lucrari real executate de catre contractant in cadrul contractelor de executie lucrari si care rezulta in urma implementarii si respectarii proiectului tehnic initial. Eventualele diferente intre cantitatile estimate la nivelul proiectului tehnic initial si cele real executate nu vor fi considerate modificari ale proiectului tehnic initial.

(7)Inainte de aprobarea unei modificari, autoritatea/entitatea contractanta se asigura ca dispune/va dispune de resursele financiare necesare pentru a efectua platile contractuale aferente modificarilor; de asemenea, pe parcursul implementarii contractului/acordului-cadru, autoritatea/entitatea contractanta va monitoriza efectul aplicarii clauzelor de revizuire si se va asigura ca dispune de resursele financiare necesare pentru a efectua platile contractuale.

(8)Acordul de vointa al partilor privind modificarile contractuale se consemneaza in scris si poate fi exprimat, in functie de prevederile contractuale incluse in documentatia de atribuire, in mai multe modalitati, dupa cum urmeaza:

a)in ceea ce priveste aplicarea mecanica, de stricta interpretare a clauzelor de revizuire prevazute in mod explicit in contract, cum ar fi aplicarea unei formule de ajustare, remasuratori, acordul de vointa al partilor este exprimat prin semnarea contractului; aceasta situatie nu se aplica in cazul exercitarii unei optiuni, pentru ca optiunea este prevazuta ca o posibilitate in contract, dar exercitarea optiunii nu este decisa la momentul semnarii contractului;

b)in cazul in care contractul prevede astfel, unele modificari solicitate de contractant pot fi aprobate prin ordin sau instructiune emisa de catre autoritatea/entitatea contractanta (sau de catre un reprezentant imputernicit al autoritatii/entitatii contractante); in acest caz, acordul de vointa al operatorului economic este exprimat prin semnarea contractului prin care a acceptat clauzele contractuale care permit aprobarea de modificari prin ordin sau instructiune (in limitele definite in respectivele clauze);

c)in cazul in care contractul prevede astfel, unele modificari pot fi aprobate prin schimb de scrisori, de tip solicitare/aprobare, cum ar fi in cazul aprobarii unui subcontractant sau aprobarii unor experti non-cheie;

d)in toate celelalte cazuri, prin act aditional.

(9)In aplicarea alin. (8) si in situatia in care este necesar un angajament bugetar suplimentar, orice crestere a valorii unui contract trebuie consemnata prin act aditional.

(10)In aplicarea alin. (8) lit. b) si c), autoritatea/entitatea contractanta nu poate include clauze contractuale care sa inlature obligatia semnarii unui act aditional la contract atunci cand au loc modificari contractuale in baza art. 221 alin. (1) lit. b), c) si lit. d) pct. (ii) din Legea nr. 98/2016, respectiv a art. 237, 238 si 240 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 99/2016 sau clauze contractuale care au drept efect eludarea controlului exante exercitat de catre Agentia Nationala pentru Achizitii Publice asupra modificarilor contractuale.

CAPITOLUL II:Modificari nesubstantiale ale contractului/acordului-cadru (nu necesita o noua procedura de atribuire)

SECTIUNEA 1:Clauze de revizuire (prevazute in mod expres la nivelul contractului)

Art. 2

(1)In conformitate cu prevederile art. 221 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 98/2016, respectiv ale art. 236 din Legea nr. 99/2016, sunt clauze de revizuire acele clauze expres prevazute in documentatia de atribuire, respectiv in clauzele contractuale, fiind facute cunoscute tuturor potentialilor ofertanti de la momentul derularii procedurii de atribuire a contractului/acordului-cadru in cauza.

(2)Clauzele de revizuire din cadrul contractului/acordului-cadru trebuie sa nu ofere o marja nelimitata de actiune in timpul contractului/acordului-cadru, respectiv:

a)sa fie clare, precise si fara echivoc;

b)sa precizeze limitele si natura modificarilor sau optiunilor, precum si conditiile in care se poate recurge la acestea;

c)sa nu afecteze caracterul general al contractului sau acordului-cadru.

(3)In sensul alin. (1) si (2), clauzele de revizuire pot consta in aplicarea unor optiuni de suplimentare sau reducere a contractului/acordului-cadru sau pot face referire la modificari ale contractului/acordului-cadru, precum exemplele de mai jos, dar fara a se limita la acestea:

I.Exemple de clauze de revizuire privind optiuni de suplimentare sau reducere a contractului/acordului-cadru:

a)optiunea de suplimentare a cantitatii de produse/servicii/lucrari achizitionate; intr-un asemenea caz, se vor include informatii relevante in documentatia de atribuire initiala cu privire la cantitatea de produse/servicii/lucrari ce poate fi achizitionata suplimentar sau care poate fi redusa, in raport cu cea care trebuia furnizata/prestata/executata conform contractului/acordului-cadru initial, intervalul de timp in care poate produce efecte o asemenea optiune, pretul la care vor fi platite produsele/serviciile/lucrarile achizitionate suplimentar.

1.Exemplu contract de servicii: servicii de proiectare pentru reabilitarea a 100 de blocuri intr-o anumita localitate. In functie de resursele bugetare suplimentare care pot fi identificate in timpul implementarii contractului, autoritatea/entitatea include in documentatia de atribuire optiunea de a suplimenta serviciile de proiectare pentru inca 30 de blocuri.

2.Exemplu contract de lucrari: lucrari de reabilitare 100 de blocuri intr-o anumita localitate; in functie de resursele bugetare suplimentare care pot fi identificate in timpul implementarii contractului, autoritatea/entitatea include in documentatia de atribuire optiunea de a suplimenta lucrarile de reabilitare pentru inca 30 de blocuri.

3.Exemplu contract de furnizare: furnizarea a 1.000 de tablete pentru scolari intr-o anumita localitate; in functie de resursele bugetare suplimentare care pot fi identificate in timpul implementarii contractului, autoritatea/entitatea include in documentatia de atribuire optiunea de a suplimenta achizitia cu inca 300 de tablete;

b)optiune prevazuta in documentatia de atribuire de reducere a valorii contractului prin adaptarea metodologiei la o situatie de fapt: derularea unor conferinte, sesiuni de instruire in mediul online daca circumstantele de sanatate publica nu permit organizarea lor in formatul de intalniri fata-in-fata.

II.Exemple de clauze de revizuire privind modificarea contractului:

a)ajustarea pretului contractului, ceea ce presupune precizarea in documentatia de atribuire si in contractul in forma initiala a modalitatii/formulei de calcul si a sursei de informatii care vor sta la baza calcularii, intr-o maniera obiectiva, a modului de ajustare a pretului pe parcursul implementarii contractului;

b)prelungirea duratei contractelor cu caracter de regularitate in baza prevederilor art. 161 din anexa la H.G. nr. 394/2016, respectiv ale art. 165 din anexa la H.G. nr. 395/2016;

c)utilizarea unor metode de cercetare suplimentare in situatia in care metodologia in cadrul unui contract de cercetare nu conduce, din motive obiective, la obtinerea tuturor rezultatelor prevazute;

d)livrarea unor produse de ultima generatie atunci cand furnizorul respectiv a lansat pe piata in timpul derularii contractului versiuni mai performante ale produselor contractate initial, cu mentinerea preturilor prevazute de contractant in oferta sa initiala sau ajustate, dupa cum s-a prevazut in documentatia de atribuire;

e)diferentele rezultate in urma remasuratorilor definite la art. 1 alin. (6) lit. e), care presupun ca sumele datorate sa fie calculate in functie de cantitatile de lucrari real executate, pe baza preturilor stabilite in propunerea financiara; de exemplu, se vor include in aceasta categorie diferentele de cantitati dintre cele estimate la nivelul proiectului tehnic si cele executate, aferente elementelor componente ale sistemului de canalizare (conducta, camine de vizitare etc.), rezultate ca urmare a modificarii minore a pozitiei/cotei caminelor de vizitare, caminelor de racord sau a altor componente parte a sistemului de canalizare; nu pot fi considerate insa remasuratori diferentele dintre cantitatile estimate in listele de cantitati din proiectul tehnic si cantitatile real executate in cazul in care proiectul tehnic este elaborat de catre antreprenor (cum ar fi in cazul unor contracte de proiectare-executie) sau diferentele dintre cantitatile estimate in listele de cantitati din proiectul tehnic si cantitatile real executate atunci cand aceste diferente sunt cauzate de o modificare a proiectului tehnic, respectiv a solutiei tehnice; clauzele de revizuire privind diferentele de remasuratori in cadrul contractelor de executie de lucrari pot prevedea limitari procentuale, astfel ca autoritatea/entitatea contractanta va urmari ca la finalul contractului cresterea pretului contractului reprezentata de valoarea neta a diferentelor rezultate din remasuratori sa nu depaseasca, de exemplu, 10% in cazul executarii unui obiectiv/obiect nou de investitii sau 20% in cazul executarii lucrarilor de interventie la constructii existente in devizul investitiei;

f)prelungirea duratei de realizare a unor activitati in graficul de executie a proiectului fara a fi afectata durata totala de implementare a contractului;

g)inlocuirea unui expert-cheie in cadrul unui contract de servicii intelectuale;

h)ajustarea pretului contractului pentru a reflecta prelungirea duratei de derulare a procedurii de atribuire a contractului de achizitie publica/sectoriala peste durata de valabilitate a ofertei, stabilita initial prin documentatia de atribuire, din motive care nu se afla sub controlul contractantului;

i)inlocuirea contractantului cu tertul sau sustinator in cazul in care intampina dificultati in implementare, iar respectivul tert sustinator va prelua indeplinirea obligatiilor contractuale;

j)aplicarea de penalitati prevazute explicit in cadrul contractului, ca urmare a nerespectarii de catre o parte contractanta a obligatiilor sale contractuale (sau din cauza producerii unui eveniment aflat in responsabilitatea contractuala a uneia dintre parti), ceea ce presupune ca vor fi aplicate/platite fara a fi considerate modificari care sa conduca la nevoia organizarii unei noi proceduri de atribuire.

(4)Conditiile de realizare a modificarilor conform art. 221 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 98/2016, respectiv art. 236 din Legea nr. 99/2016 nu vor fi intrunite daca:

a)modul de stabilire a pretului final ce urmeaza a fi platit nu a fost definit in mod obiectiv in contractul/acordul-cadru initial; sau

b)posibilitatea modificarii cantitatilor si/sau a pretului ce urmeaza a fi platit nu a fost clar precizata in clauzele de revizuire, ci rezulta din alte evenimente ce apar in implementarea contractului/acordului-cadru, precum, in cazul contractelor de executie de lucrari, aparitia necesitatii modificarii solutiei tehnice din cauza unui proiect tehnic defectuos; sau

c)modificarea nu rezulta exclusiv din aplicarea directa si nemijlocita a clauzelor de revizuire a contractului/acordului-cadru initial; sau

d)modificarea ar afecta caracterul general al contractului/acordului-cadru, respectiv ar afecta obiectivele principale urmarite de autoritatea/entitatea contractanta la realizarea achizitiei initiale, obiectul principal al contractului/acordului-cadru sau drepturile si obligatiile principale prevazute in contractul/acordul-cadru, inclusiv principalele cerinte de calitate si performanta (de exemplu, in cazul unui contract de furnizare hardware, autoritatea/entitatea contractanta nu poate prevedea posibilitatea achizitionarii unor tipuri de produse care nu se afla in aria de acoperire a obiectului principal al contractului, cum ar fi articole de papetarie).

(5)Reglementarile in domeniul achizitiei publice/sectoriale nu impun vreun prag valoric limitativ cu privire la cresterea/micsorarea pretului contractului/acordului-cadru ca urmare a modificarilor contractuale ce se incadreaza in prevederile art. 221 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 98/2016, respectiv in prevederile art. 236 din Legea nr. 99/2016; autoritatile/entitatile contractante se vor asigura ca modificarile respective nu afecteaza caracterul general al contractului/acordului-cadru.

SECTIUNEA 2:Lucrari/Servicii/Bunuri suplimentare

Art. 3

(1)In cazul in care este necesara achizitionarea unor produse/servicii/lucrari suplimentare de la contractantul initial, indispensabile atingerii rezultatelor si indicatorilor specifici de performanta sau calitate aferenti respectivului contract, iar autoritatea/entitatea contractanta nu poate atribui un contract nou pentru ca se afla in imposibilitatea schimbarii contractantului initial din motive economice sau tehnice si pentru ca schimbarea ar cauza autoritatii contractante dificultati semnificative sau cresterea semnificativa a costurilor, se aplica prevederile art. 221 alin. (1) lit. b) si alin. (3) din Legea nr. 98/2016, respectiv ale art. 237 din Legea nr. 99/2016; notiunea de produse/servicii/lucrari suplimentare poate acoperi atat produse/servicii/lucrari noi, cat si cresterea cantitatilor de produse/servicii/lucrari initial prevazute.

(2)Conditiile cumulative care permit modificarea contractului conform prevederilor art. 221 alin. (1) lit. b), art. 221 alin. (3) si (4) din Legea nr. 98/2016, respectiv ale art. 237 din Legea nr. 99/2016 sunt:

a)schimbarea contractantului este imposibila din motive economice sau tehnice, precum cerinte privind interschimbabilitatea sau interoperabilitatea cu echipamentele, serviciile sau instalatiile existente achizitionate in cadrul procedurii de achizitii initiale;

b)schimbarea contractantului ar cauza autoritatii contractante dificultati semnificative sau o crestere semnificativa a costurilor;

c)cresterea pretului, in cazul contractelor ce se supun dispozitiilor Legii nr. 98/2016, nu depaseste 50% din valoarea contractului initial.

(3)Motivele economice sau tehnice pentru care schimbarea contractantului este imposibila pot fi de natura celor descrise mai jos, dar fara a se limita la acestea:

a)determinate de imposibilitatea prestarii de catre un nou contractant a serviciilor de reparatii suplimentare la ansambluri, subansambluri si piese care initial nu au fost cuprinse in caietul de sarcini aferent achizitiei de servicii de intretinere si reparatii (echipamente, utilaje, instalatii); reparatiile au fost constatate pe fluxul tehnologic specific reviziei/reparatiei planificate, iar procesul tehnologic nu poate fi finalizat fara aceste reparatii suplimentare din cauza interoperabilitatii dintre piesele/subansamblurile suplimentare si cele facand obiectul contractului initial, iar inlocuirea contractantului ar afecta garantia pe care contractantul initial este obligat sa o asigure conform contractului;

b)determinate de imposibilitatea introducerii a inca unui contractant in activitatile de dezvoltare a aceluiasi sistem informatic in conditiile in care este necesara o extensie a sistemului contractat initial, iar daca aceasta extensie ar fi produsa de catre un alt contractant decat contractantul existent fie nu ar putea functiona, fie ar trebui refacut intregul sistem;

c)determinate de nevoia de a extinde esantionul de analiza in cadrul unui contract pentru realizarea unui studiu sociologic in vederea atingerii obiectivelor cercetarii, iar schimbarea contractantului ar afecta caracterul unitar al metodologiei si al rezultatelor si ar cauza costuri semnificative autoritatii contractante;

d)determinate de imposibilitatea schimbarii procesului tehnologic dezvoltat in cadrul proiectului initial din considerente de acces restrictionat al altor operatori economici decat contractantul la utilizarea unei anumite tehnologii pentru care acesta din urma detine brevet de inventie sau drepturi de utilizare exclusiva; de exemplu, in cazul dezvoltarii unei centrale nucleare utilizand un anumit tip de tehnologie, a unei centrale electrice utilizand un anumit tip de turbine pe gaz, a unei retele de telecomunicatii sau semnalizare feroviara, iar eventualele lucrari suplimentare trebuie sa se realizeze utilizand acelasi tip de tehnologie si/sau echipamente pentru a se asigura interoperabilitatea cu infrastructura existenta.

(4)In sensul prezentului articol, care vizeaza produse/servicii/lucrari suplimentare, cresterea pretului contractului va fi reprezentata de valoarea produselor/serviciilor/lucrarilor suplimentare, fara a fi luate in considerare eventualele produse/servicii/lucrari initiale la care se renunta; in cazul in care contractul initial include o formula de ajustare a pretului, pragul valoric de maximum 50% se raporteaza la valoarea ajustata a contractului, la momentul aprobarii modificarii.

(5)In urmatoarele exemple nu exista motive economice sau tehnice [in sensul prevederilor art. 221 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 98/2016 si ale art. 237 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 99/2016] pentru care schimbarea contractantului ar fi imposibila:

a)intr-un contract de executie drumuri apare necesitatea de a executa unele lucrari suplimentare, respectiv lucrari de relocare a unei conducte de gaze; pentru executia acestor lucrari suplimentare, antreprenorul intentioneaza sa introduca in contract un nou subcontractant, specializat in conducte de gaze; chiar daca schimbarea contractantului pentru executia respectivelor lucrari suplimentare ar putea genera dificultati, intarzieri si/sau costuri suplimentare, schimbarea contractorului nu poate fi motivata din punct de vedere tehnic, deoarece executia unor lucrari de relocare a unei conducte de gaze nu este economic sau tehnic inseparabila de lucrarile de drumuri; de asemenea, faptul ca antreprenorul intentioneaza sa subcontracteze aceste lucrari catre un subcontractant nou este un indiciu ca schimbarea contractantului nu este imposibila;

b)daca intr-un contract de reabilitare a unei structuri apare necesitatea executiei unor lucrari noi aferente, de exemplu, a consolidarii fundatiei acesteia, chiar daca schimbarea contractantului pentru executia respectivelor lucrari ar putea genera dificultati, intarzieri sau costuri si chiar daca fundatia este un element inseparabil din punct de vedere constructiv de restul elementelor structurii, schimbarea contractorului nu poate fi motivata din punct de vedere tehnic deoarece lucrarile de consolidare a fundatiei pot fi executate si de catre un alt contractant.

SECTIUNEA 3:Circumstante pe care o autoritate/entitate contractanta diligenta nu ar fi putut sa le prevada

Art. 4

(1)Modificarea generata de aparitia unor circumstante care nu puteau fi prevazute, asa cum rezulta din prevederile art. 221 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016, respectiv ale art. 238 din Legea nr. 99/2016, necesita indeplinirea urmatoarelor conditii cumulative:

a)modificarea a devenit necesara in urma unor circumstante pe care o autoritate/entitate contractanta diligenta nu ar fi putut sa le prevada; aceste circumstante se refera la situatiile care nu puteau fi anticipate pana la data de clarificare inclusiv, in ciuda pregatirii cu o diligenta rezonabila a procedurii initiale de catre autoritatea/entitatea contractanta, luand in considerare mijloacele disponibile, natura si caracteristicile proiectului concret, bunele practici din domeniul in cauza si necesitatea de a asigura o relatie corespunzatoare intre resursele cheltuite pentru pregatirea procedurii de atribuire si valoarea sa previzibila;

b)modificarea nu afecteaza caracterul general al contractului;

c)cresterea pretului, in cazul contractelor/acordurilor-cadru ce se supun dispozitiilor Legii nr. 98/2016, nu depaseste 50% din valoarea contractului/acordului-cadru initial.

(2)In interpretarea prevederilor alin. (1) lit. a), autoritatea/entitatea contractanta nu poate justifica circumstantele pe care nu ar fi putut sa le prevada prin motive care tin, de exemplu, de lipsa sa de experienta sau cunostinte de specialitate in domeniul achizitiei, de cooperarea inexistenta, inadecvata cu diversi factori de decizie, actori institutionali sau de lipsa sa de control asupra situatiei invocate (aceste circumstante tin de imposibilitatea de a anticipa, prevedea, si nu de imposibilitatea de a controla); planificarea defectuoasa a serviciilor/lucrarilor si/sau erorile de proiectare, precum si pregatirea neadecvata a modului de atribuire a contractului de catre autoritatea/entitatea contractanta nu intra in categoria circumstantelor care nu au putut fi prevazute si, prin urmare, nu constituie o justificare in vederea aplicarii prevederilor art. 221 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016, respectiv ale art. 238 din Legea nr. 99/2016.

(3)Modificarea contractului ca urmare a unor circumstante care nu ar fi putut fi prevazute poate fi justificata, de exemplu, de:

a)evolutia degradarii structurilor, daca aceasta a fost cauzata de factori care nu au fost si care nu puteau fi anticipati din cauza caracterului lor extraordinar, neobisnuit pentru zona si conditiile in care s-au produs; in schimb, evolutia normala a degradarilor structurilor, generata de timpul scurs intre perioada elaborarii studiului de fezabilitate si perioada derularii procedurii de atribuire, respectiv data de clarificare, este o situatie pe care o autoritate/entitate contractanta diligenta o putea anticipa;

b)inundatiile, alunecarile de teren si caderile de versanti, in conditiile in care acestea reprezinta fenomene neobisnuite pentru zona geografica respectiva si doar in cazul in care investigatiile si studiile de teren necesare au fost realizate, fiind aplicate toate prevederile legale, dar si cunostintele si bunele practici legate de domeniul din care face parte contractul;

c)prelungirea duratei contractului de lucrari care sa justifice suplimentarea cantitatii serviciilor de supervizare aferente, in conditiile in care prelungirea provine din cauze obiective, care nu puteau fi prevazute de o autoritate/entitate contractanta, fapt ce presupune ca aparitia si/sau efectele acestora nu pot fi gestionate printr-o planificare diligenta sau anvergura acestora depaseste o perioada rezonabila de timp ce poate fi estimata pe baza experientei practice (de exemplu, constructorul a incetinit semnificativ ritmul de lucru din cauza emiterii cu intarziere considerabila a autorizatiilor/acordurilor/avizelor de catre o terta parte, fapt ce a condus la incetinirea progresului fizic al lucrarilor, iar aceasta situatie nu a putut fi gestionata prin mecanismele prevazute in cadrul clauzelor contractului initial de servicii; in aceasta situatie, achizitionarea cantitatilor suplimentare de servicii de supervizare este limitata la ce este strict necesar pentru a compensa perioada in care constructorul diminueaza volumul de munca sau chiar isi suspenda activitatea; in schimb, nerespectarea obligatiei autoritatii/entitatii contractante de a pune terenul la dispozitia antreprenorului, ceea ce conduce la intarzieri in executarea lucrarilor, nu este o circumstanta care nu putea fi prevazuta de autoritatea/entitatea contractanta pana la data de clarificare inclusiv;

d)modificarile de acte normative, inclusiv normative tehnice, facand necesara modificarea cerintelor tehnice ale produselor/serviciilor/lucrarilor, daca acestea au fost publicate dupa data de clarificare; o astfel de modificare nu poate fi invocata insa ca element ce nu putea fi prevazut de autoritatea/entitatea contractanta in situatia in care un act normativ a fost publicat inainte de data de clarificare, chiar daca intrarea sa in vigoare urma sa aiba loc la o data ulterioara;

e)degradarea elementelor de constructie ca urmare a unor accidente (rutiere, feroviare sau de alta natura) si in cazul in care riscul aferent nu este alocat, prin contract, executantului poate constitui element ce nu putea fi prevazut de autoritatea/entitatea contractanta, daca accidentele respective au avut loc ulterior datei de clarificare;

f)modificarile in configuratia terenului determinate de aparitia unor constructii noi pot constitui circumstante care nu puteau fi prevazute de autoritatea/entitatea contractanta in situatia in care constructiile au fost edificate ulterior datei de clarificare, fara a exista informatii care sa anticipeze o astfel de modificare la momentul initierii procedurii de atribuire aferente respectivului contract;

g)nevoia de a transfera echipamentul intr-o noua locatie din cauza unui incendiu in locatia unde fusese instalat initial de furnizor, iar contractul cu acesta este in vigoare.

(4)In sensul prezentului articol, cresterea pretului contractului/acordului-cadru reprezinta valoarea modificarii, respectiv valoarea produselor/serviciilor/lucrarilor suplimentare/noi minus valoarea eventualelor produse/servicii/lucrari initiale la care se renunta din cauza modificarii care intervine in derularea contractului/acordului-cadru ca urmare a aparitiei circumstantelor care nu puteau fi prevazute de autoritatea/entitatea contractanta; in cazul in care contractul/acordul-cadru initial include o formula de ajustare a pretului, pragul valoric de maximum 50% se raporteaza la valoarea ajustata a contractului/acordului-cadru, la momentul aprobarii modificarii; un exemplu in acest sens este urmatorul: un contract de lucrari prevede constructia unui zid de caramizi, cu 1.000 de caramizi rosii, la pretul de 1 leu bucata; dupa semnarea contractului si inainte de inceperea lucrarilor este publicat un act normativ prin care se impune ca zidul sa fie din caramizi galbene; caramizile galbene au un pret de 1,1 lei bucata. In acest exemplu, valoarea modificarii sau cresterea pretului contractului este de (1.100 – 1.000) = 100 lei.

SECTIUNEA 4:Aplicarea pragului valoric de 50% aferent modificarilor privind lucrari/servicii/bunuri suplimentare si circumstante care nu puteau fi prevazute

Art. 5

(1)Modificarile aplicate in conditiile prevazute de art. 221 alin. (1) lit. b) si c) din Legea nr. 98/2016 si, respectiv, ale art. 237 si 238 din Legea nr. 99/2016 trebuie analizate ca modificari de sine statatoare, independente de restul modificarilor permise ale contractului mentionate la art. 1 alin. (5) din prezenta instructiune.

(2)In aplicarea prevederilor art. 221 alin. (4) din Legea nr. 98/2016, autoritatea/entitatea contractanta va urmari ca valoarea cumulata a tuturor modificarilor contractului/acordului-cadru realizate in conditiile prevazute de art. 221 alin. (1) lit. b) si c) din Legea nr. 98/2016 sa nu depaseasca pragul de 50% din valoarea contractului initial; in cazul in care contractul initial include o formula de ajustare a pretului, pragul valoric de maximum 50% se raporteaza la valoarea ajustata a contractului, la momentul aprobarii modificarii (a se vedea exemplul de calcul al pretului revizuit al contractului atunci cand au loc mai multe tipuri de modificari contractuale, prevazut in anexa nr. 2 la prezenta instructiune).

(3)Valoarea celorlalte modificari permise ale contractului nu are impact asupra procentului de 50% prevazut de art. 221 alin. (1) lit. b) si c) din Legea nr. 98/2016 (a se vedea anexa nr. 1 la prezenta instructiune), modificarile prevazute de aceste norme putand fi realizate distinct/suplimentar fata de celelalte modificari.

SECTIUNEA 5:Inlocuirea contractantului

Art. 6

(1)Inlocuirea contractantului initial de un nou contractant este permisa fara a fi considerata modificare substantiala in urmatoarele situatii prevazute de art. 221 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 98/2016, respectiv de art. 240 alin. (1) din Legea nr. 99/2016:

a)ca urmare a unei clauze de revizuire stabilite de autoritatea/entitatea contractanta in contractul/acordul-cadru initial; aplicarea acestei clauze ar putea fi prevederea contractuala conform careia, in cazul in care contractantul intampina dificultati in implementare, tertul sustinator, introdus in oferta si nominalizat in contract, va prelua indeplinirea obligatiilor contractuale, conform celor asumate la nivelul angajamentului ferm anexa la contract, fara ca prin aceasta sa se reduca, sa se extinda sau sa se elimine obligatiile si responsabilitatile stipulate in contractul initial si fara a fi afectat caracterul general al acestuia;

b)atunci cand drepturile si obligatiile contractantului initial rezultate din contract/acordul-cadru sunt preluate, ca urmare a unei succesiuni universale sau cu titlu universal in cadrul unui proces de reorganizare, inclusiv prin fuziune sau divizare, achizitie sau insolventa, de catre un alt operator economic care indeplineste criteriile de calificare si selectie stabilite initial, cu conditia ca aceasta modificare sa nu presupuna alte modificari substantiale ale contractului/acordului-cadru si sa nu se realizeze cu scopul de a eluda aplicarea procedurilor de atribuire prevazute de legislatia in domeniul achizitiilor publice/sectoriale; verificarea criteriilor de calificare si selectie stabilite initial se face prin raportare la noul contractant;

c)atunci cand autoritatea/entitatea contractanta isi asuma obligatiile contractantului fata de subcontractantii acestuia, respectiv acestia isi asuma obligatiile contractantului fata de autoritatea/entitatea contractanta; in aplicarea acestei prevederi se poate introduce o clauza contractuala potrivit careia, la incetarea anticipata a contractului, contractantul cesioneaza autoritatii/entitatii contractante, la cererea acesteia, contractele incheiate cu subcontractantii acestuia.

(2)Modificarile de la alin. (1), lit. b) si c) pot fi aplicate si fara a fi prevazute expres in contract/acordul-cadru, avand in vedere ca sunt permise prin legislatia primara in domeniul achizitiilor publice/achizitiilor sectoriale.

SECTIUNEA 6:Alte modificari nesubstantiale

Art. 7

(1)O modificare va fi considerata nesubstantiala in conformitate cu prevederile art. 221 alin. (1) lit. e) si alin. (7) din Legea nr. 98/2016, respectiv ale art. 240 alin. (2) si (3) din Legea nr. 99/2016, atunci cand se indeplinesc, in mod cumulativ, urmatoarele conditii:

a)modificarea nu introduce conditii care, daca ar fi fost incluse in procedura de atribuire initiala, ar fi permis selectia altor candidati decat cei selectati initial sau acceptarea unei alte oferte decat cea acceptata initial sau ar fi atras si alti participanti la procedura de atribuire;

b)modificarea nu schimba echilibrul economic al contractului/acordului-cadru in favoarea contractantului intr-un mod care nu a fost prevazut in contractul de achizitie publica/acordul-cadru initial1;

1Schimbarea echilibrului economic al contractului in favoarea contractantului acopera mai multe tipuri de situatii, cum ar fi urmatoarele: contractantul este platit mai mult pentru aceeasi prestatie (fara a lua in seama efectul unor ajustari de preturi sau alte modificari permise); valoarea contractului ramane aceeasi, dar prestatia scade fie cantitativ, fie calitativ; se fac modificari contractuale care au ca efect o imbunatatire a fluxului de numerar al contractantului fata de cel prevazut initial (de exemplu, creste valoarea avansului contractului, scade valoarea unor penalitati contractuale, scade valoarea garantiei de buna executie).

c)modificarea nu extinde in mod considerabil obiectul contractului de achizitie publica/acordului-cadru;

d)contractantul initial nu este inlocuit in alte conditii decat cele permise in lege.

(2)Modificarea unui contract/acord-cadru este considerata nesubstantiala in sensul alin. (1) atunci cand prin modificare contractul/acordul-cadru nu prezinta caracteristici care difera in mod substantial de cele ale documentului initial, cum ar fi si fara a se limita la:

a)introducerea/inlocuirea de catre operatorul economic a unui nou subcontractant, in timpul implementarii contractului, cu respectarea conditiilor prevazute la alin. (3) si (4);

b)inlocuirea liderului asocierii prin preluarea acestei calitati de catre unul din membrii asocierii si/sau modificarea componentei initiale a asocierii prin preluarea atributiilor unui/unor membru/membri de catre alt asociat/restul asociatilor, cu conditia ca, de exemplu, dupa modificarea componentei, membrii asocierii sa indeplineasca cerintele de calificare si selectie stabilite initial in documentatia de atribuire si cu respectarea, dupa caz, a conditiei prevazute la art. 186 din Legea nr. 98/2016, respectiv la art. 200 din Legea nr. 99/2016;

c)modificarea procentelor asociatilor din valoarea contractului, in masura in care o astfel de modificare asigura: indeplinirea in continuare a cerintelor de calificare din documentatia de atribuire nu afecteaza aplicarea factorilor calitativi de evaluare din cadrul criteriului de atribuire a contractului (astfel cum au fost formulate aceste aspecte in documentatia de atribuire) si nu modifica conditiile specifice privind executarea contractului stabilite anterior de autoritatea/entitatea contractanta in cazul operatorilor economici care participa in comun la procedura de atribuire;

d)modificarea succesiunii fazelor de realizare a unor activitati, fara a afecta celelalte clauze contractuale, cum ar fi termenul de finalizare a contractului, si in situatia in care, de exemplu, algoritmul de evaluare tehnica a ofertelor bazat si pe modul de planificare a succesiunii acestor faze nu este afectat;

e)modificarea contului bancar sau a altor detalii de acest gen ale platii, inclusiv in cazul in care platile urmeaza sa se realizeze catre un alt asociat diferit de asociatul desemnat initial sa incaseze pretul contractului. In cazul modificarii contului bancar, autoritatea/entitatea contractanta va verifica respectarea legislatiei relevante in domeniul combaterii spalarii banilor, finantarii terorismului si sanctiunilor internationale;

f)ajustarea pretului contractului intr-o situatie care nu putea fi prevazuta de catre contractant, daca aceasta este strict necesara pentru acoperirea costurilor pe baza carora s-a fundamentat pretul contractului, cu respectarea prevederilor alin. (1) lit. a)-d) privind incadrarea modificarilor ca fiind nesubstantiale; prin situatie care nu putea fi prevazuta se intelege un eveniment a carui aparitie sau ale carui efecte nu puteau fi prevazute in mod rezonabil de catre un ofertant diligent la data de clarificare, este mai presus de controlul contractantului, nu intra sub responsabilitatea contractuala a contractantului si are ca efect crearea unei disproportii de prestatii intre parti, afectand interesele comerciale legitime ale contractantului;

g)prelungirea duratei initiale de indeplinire/executare a contractului peste termenele stabilite initial in contract, din motive care nu se afla sub responsabilitatea contractantului, cu respectarea prevederilor alin. (5);

h)durata de derulare a procedurii de atribuire a contractului de achizitie publica/sectoriala se prelungeste peste durata de valabilitate a ofertei, stabilita initial prin documentatia de atribuire, din motive care nu se afla sub controlul contractantului, si daca sunt respectate conditiile precizate la alin. (1).

(3)Introducerea de catre operatorul economic a unui nou subcontractant (chiar daca in oferta nu s-a prevazut subcontractarea pentru activitatea respectiva) sau inlocuirea unui subcontractant in timpul implementarii contractului este o modificare nesubstantiala in sensul alin. (1) daca sunt indeplinite urmatoarele conditii cumulative:

a)introducerea unui nou subcontractant/inlocuirea unui subcontractant nu are impact asupra indeplinirii criteriilor de calificare/selectie raportat la momentul evaluarii ofertelor; de exemplu, in cazul inlocuirii unui subcontractant, daca operatorul economic la momentul evaluarii ofertelor a indeplinit un criteriu de calificare/selectie bazandu-se pe capacitatea unui subcontractant, acest subcontractant nu poate fi inlocuit decat in conditiile in care noul subcontractant indeplineste criteriul respectiv de calificare, sau punctajul subcontractantului inlocuit, in cazul unui criteriu de selectie, mentine contractantul in lista operatorilor economici selectati initial;

b)introducerea unui nou subcontractant/inlocuirea unui subcontractant nu are impact asupra rezultatului aplicarii criteriului de atribuire raportat la momentul evaluarii ofertelor; de exemplu, modificarea nu afecteaza algoritmul de evaluare tehnica a ofertelor bazat si pe modul de alocare a sarcinilor la nivelul operatorului economic (inclusiv in relatia dintre asociati si subcontractanti);

c)introducerea unui nou subcontractant/inlocuirea unui subcontractant nu are impact asupra eventualelor prevederi ale documentatiei de atribuire aferente art. 186 din Legea nr. 98/2016, respectiv art. 200 din Legea nr. 99/2016 (prin care, in anumite cazuri, autoritatea/entitatea contractanta poate impune ca anumite sarcini esentiale sa fie realizate in mod direct de catre ofertant sau, in cazul unei oferte depuse de o asociere de operatori economici, de un anumit membru al asocierii);

d)introducerea unui nou subcontractant nu modifica pretul contractului dintre autoritatea/entitatea contractanta si contractant;

e)introducerea unui nou subcontractant este strict necesara pentru indeplinirea contractului in sensul ca activitatile care urmeaza a fi intreprinse de noul subcontractant sunt strict necesare pentru indeplinirea contractului;

f)prin introducerea unui nou subcontractant nu este schimbat caracterul general al obiectului contractului/acordului-cadru, respectiv nu sunt afectate obiectivele principale urmarite de autoritatea/entitatea contractanta la realizarea achizitiei initiale, obiectul principal al contractului sau drepturile si obligatiile principale prevazute in contract, inclusiv principalele cerinte de calitate si performanta.

(4)Suplimentar celor prevazute la alin. (3), acceptarea unui nou subcontractant (inclusiv in cazul inlocuirii unui subcontractant existent) de catre autoritatea/entitatea contractanta se face cu verificarea respectarii urmatoarelor prevederi:

a)subcontractantul propus nu se afla in niciuna dintre conditiile de excludere a ofertantilor din procedura de atribuire;

b)acceptarea subcontractului propus nu conduce la o situatie de conflict de interese;

c)subcontractantul propus are capacitatea tehnica si profesionala necesara pentru partea din contract pe care acesta urmeaza sa o indeplineasca.

(5)Pretul contractului se ajusteaza daca durata initiala de indeplinire/executare a contractului se prelungeste, indiferent de perioada de prelungire peste termenele stabilite initial in respectivul contract, din motive care nu se afla sub responsabilitatea contractantului si cu conditia ca aceasta ajustare sa reprezinte o modificare nesubstantiala in sensul alin. (1). In acest sens, autoritatea/entitatea contractanta va verifica cel putin urmatoarele:

a)eventualele costuri suplimentare ale operatorului economic nu sunt acoperite de autoritatea/entitatea contractanta prin alte modalitati stabilite in cadrul contractului (cum ar fi formula de ajustare);

b)contractul nu are prevederi explicite contrare unei asemenea ajustari; existenta unui pret ferm sau a unui pret forfetar nu este in sine o prevedere contrara unei asemenea ajustari;

c)ajustarea se limiteaza la strictul necesar pentru a acoperi cresterea/diminuarea costurilor pe baza carora s-a fundamentat pretul contractului ca efect al prelungirii duratei de indeplinire/executare a contractului din motive care nu se afla sub responsabilitatea contractuala a contractantului;

d)daca ajustarea ar fi fost aplicata tuturor ofertelor admisibile, identitatea ofertantului castigator nu ar fi fost modificata;

e)ajustarea, in conditiile de mai sus, se va aplica doar restului de contract ramas de executat in timpul prelungirii (inclusiv serviciilor, lucrarilor sau bunurilor aflate in derulare, respectiv nefurnizate in totalitate) si va viza pretul lucrarilor, serviciilor sau bunurilor executate, prestate sau furnizate, dupa caz, in perioada de dupa expirarea duratei initiale de executie a contractului;

f)ajustarea va fi calculata astfel incat sa compenseze costurile suplimentare pe care le suporta contractantul (costuri suplimentare aferente intarzierii de care contractantul nu este responsabil), in raport cu costurile pe care contractantul le-ar fi suportat daca se finaliza contractul in durata initiala de implementare.

Art. 8

(1)O modificare va fi considerata nesubstantiala in conformitate cu prevederile art. 164 alin. (4) din anexa la H.G. 395/2016 si ale art. 158 alin. (4) din anexa la H.G. 394/2016 in cazul in care au loc modificari legislative sau au fost emise de catre autoritatile locale acte administrative care au ca obiect instituirea, modificarea sau renuntarea la anumite taxe/impozite locale, al caror efect se reflecta in cresterea/diminuarea costurilor pe baza carora s-a fundamentat pretul contractului, urmand ca pretul contractului sa fie ajustat, chiar daca in contract/acordul-cadru nu exista clauze de revizuire in acest sens. In acest sens, autoritatea/entitatea contractanta va verifica cel putin urmatoarele:

a)publicarea actului normativ privind modificarea legislativa, respectiv emiterea actului administrativ, a avut loc dupa data de clarificare;

b)in cazul in care contractul include o formula de ajustare a pretului, iar aceasta formula include un indice care reflecta evolutia costurilor respective, se va lua in considerare doar ajustarea prin aplicarea formulei;

c)contractul nu are prevederi explicite contrare in aceasta privinta; existenta unui pret ferm sau a unui pret forfetar nu este in sine o prevedere contrara unei asemenea ajustari;

d)actul normativ/actul administrativ nu extinde in mod considerabil obiectul contractului, dar are efect asupra costurilor pe baza carora s-a fundamentat pretul contractului;

e)ajustarea se limiteaza la strictul necesar pentru a acoperi cresterea/diminuarea costurilor pe baza carora s-a fundamentat pretul contractului ca efect al actului normativ/actului administrativ, dupa intrarea in vigoare a acestuia;

f)daca ajustarea ar fi fost aplicata tuturor ofertelor admisibile, identitatea ofertantului castigator nu ar fi fost modificata sau ar fi atras si alti participanti la procedura de atribuire.

(2)Cresterea salariului de baza minim brut pe tara, garantat in plata, sau, dupa caz, a salariului de baza minim brut pentru un anumit domeniu de activitate economica aplicabil (denumit in continuare salariul minim) este un caz particular al prevederilor alin. (1) (a se vedea exemplul din anexa nr. 3 la prezenta instructiune) si trebuie luate in considerare si urmatoarele:

a)cresterea salariului minim poate influenta atat costurile directe cu personalul din cadrul contractului, cat si costurile de materiale, utilaje, transport sau costuri indirecte ale contractantului, generate exclusiv de executarea contractului, in raport cu componenta salariala din aceste costuri;

b)cresterea salariului minim poate influenta costurile subcontractantilor; pretul contractului nu va fi insa ajustat daca acordul de subcontractare prevede ca subcontractantul suporta asemenea modificari de costuri;

c)sarcina probei este a contractantului.

SECTIUNEA 7:Modificari cu valoare scazuta

Art. 9

(1)Fara a exista nevoia de a verifica daca sunt indeplinite conditiile prevazute pentru incadrarea ca modificare nesubstantiala prevazute la art. 221 alin. (7) lit. a)-d) din Legea nr. 98/2016, respectiv la art. 240 alin. (3) lit. a)-d) din Legea nr. 99/2016, o modificare a contractului va fi considerata permisa daca sunt indeplinite conditiile cumulative prevazute la art. 221 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 98/2016, dupa caz, la art. 241 din Legea nr. 99/2016, respectiv:

a)este mai mica decat pragurile corespunzatoare tipului de contract respectiv prevazute la art. 7 alin. (1) din Legea nr. 98/2016, respectiv la art. 12 alin. (1) din Legea nr. 99/2016;

b)valoarea modificarii este mai mica de 10% din pretul contractului initial, in cazul contractelor de servicii sau de produse, sau 15% din pretul contractului initial, in cazul contractelor de lucrari;

c)modificarea nu aduce atingere caracterului general al contractului/acordului-cadru.

(2)De regula, modificarile cu valoare scazuta mentionate la alin. (1) pot fi determinate de imprejurari precum, dar fara a se limita la:

a)necesitatea implementarii unor optimizari in legatura cu obiectul contractului;

b)introducerea de noi produse/servicii/lucrari similare cu cele ce fac obiectul contractului initial si care sunt necesare atingerii rezultatelor si indicatorilor de performanta sau calitate ai contractului de achizitie initial;

c)adaptarea proiectului tehnic la realitatea din teren (schimbari ale cotelor, pozitiilor si/sau dimensiunilor unor lucrari etc.), inclusiv schimbari de solutii tehnice punctuale;

d)necesitatea suplimentarii produselor/serviciilor/lucrarilor ce fac obiectul contractului si care sunt necesare atingerii rezultatelor si indicatorilor de performanta sau calitate ai contractului de achizitie initial.

(3)In cazul in care se efectueaza mai multe modificari supuse prevederilor art. 221 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 98/2016, respectiv prevederilor art. 241 alin. (1) din Legea nr. 99/2016, modificarea trebuie evaluata pe baza valorii cumulate nete a modificarilor succesive; aceasta prevedere inseamna ca limitarile valorice/procentuale se aplica valorii cumulate a tuturor modificarilor cu valoare scazuta, si nu fiecarei modificari in parte.

(4)In sensul prezentului articol, valoarea modificarii este reprezentata de valoarea produselor/serviciilor/lucrarilor suplimentare/noi/modificate minus valoarea produselor/serviciilor/lucrarilor initiale la care se renunta (daca este cazul de renuntari).

(5)In sensul alin. (4), daca se inlocuieste, de exemplu, intrarea principala care era prevazuta initial cu o usa cu un pret contractual de 300 u.m. cu doua intrari adiacente avand doua usi de alt tip, cu pret de 200 u.m. fiecare, valoarea acestei modificari este de (2 x 200 – 300 =) + 100 u.m.; suplimentar, daca se inlocuiesc doua geamuri cu pret de 150 u.m. fiecare cu un geam cu pret de 250 u.m., valoarea modificarii este de (250 – 2 x 150 =) – 50 u.m., iar valoarea cumulata a celor doua modificari este de (+ 100 – 50 =) + 50 u.m.

Astfel, in cazul exemplelor de mai sus, daca se fac ambele modificari, valoarea cumulata a celor doua modificari este de (+ 100 – 50 =) + 50 u.m.

(6)Fiecare modificare de pret va fi calculata pe baza unor preturi similare din contract, cu adaptarile de rigoare; daca nu exista preturi similare pentru calcularea modificarii, acesta se va calcula potrivit pretului rezonabil al resurselor necesare pentru implementarea modificarii, la care se adauga un profit rezonabil sau profitul declarat in propunerea financiara, daca este cazul; caracterul rezonabil va fi evaluat in raport cu bunele practici general acceptate in sectorul respectiv de activitate, astfel incat sa reflecte faptul ca achizitia produselor/serviciilor/lucrarilor ce fac obiectul modificarii s-a facut in conditii de eficienta economica si sociala, obtinandu-se nivelul de calitate necesar, la un pret ce nu depaseste pe cel mediu existent pe piata de profil in cauza; autoritatea/entitatea contractanta are obligatia de a documenta si evalua in detaliu si in mod obiectiv situatia privind pretul mediu pe piata de profil, precum si modul in care a calculat modificarea de pret.

(7)In cazul in care contractul initial include o formula de ajustare a pretului, pragul valoric de 10%/15% mentionat la alin. (1) lit. b) se raporteaza la valoarea ajustata a contractului, la momentul aprobarii modificarii (a se vedea anexa nr. 2 la prezenta instructiune).

CAPITOLUL III:Modificari substantiale

Art. 10

(1)Cu exceptia modificarilor permise ale contractului descrise la cap. II, de fiecare data cand apare necesitatea efectuarii unei modificari contractuale, autoritatea/entitatea contractanta va verifica daca este indeplinita cel putin una dintre conditiile prevazute de art. 221 alin. (7) lit. a)-d) din Legea nr. 98/2016, respectiv de art. 240 alin. (3) lit. a)-d) din Legea nr. 99/2016.

(2)Orice modificare substantiala a conditiilor contractului/acordului-cadru initial este asimilata unui nou contract/acord-cadru care trebuie supus unei noi proceduri de atribuire, pentru a se evita afectarea conditiilor initiale ale competitiei; conditiile initiale ale competitiei nu se refera doar la pret, ci si la alte elemente, cum ar fi caracteristicile produselor/serviciilor/lucrarilor achizitionate, volumul lucrarilor, durata acestora, procesul tehnologic.

(3)In cazul unei modificari substantiale, autoritatea/entitatea contractanta are obligatia sa incheie un nou contract pentru activitatile ramase de executat (sau, dupa caz, doar pentru lucrarile/serviciile/produsele aferente modificarii substantiale, in conditiile in care acestea pot fi executate independent de contractul initial) printr-o procedura de atribuire; participarea contractantului initial la noua procedura de atribuire nu este de natura a fi interpretata drept creand un conflict de interese pentru autoritatea/entitatea contractanta.

(4)In cazuri exceptionale, definite la art. 104 alin. (1) lit. b) si c) din Legea nr. 98/2016, respectiv la art. 117 alin. (1) lit. c) si d) din Legea nr. 99/2016, procedura de atribuire prevazuta la alin. (3) este de negociere fara publicare prealabila a unui anunt de participare.

Art. 11

In conformitate cu principiul asumarii raspunderii, prevazut la art. 2 alin. (2) lit. f) din Legea nr. 98/2016, respectiv la art. 2 alin. (2) lit. f) din Legea nr. 99/2016, argumentarea incadrarii in situatiile in care contractele pot fi modificate fara organizarea unei noi proceduri de atribuire intra in responsabilitatea exclusiva a autoritatii/entitatii contractante, care trebuie sa fie in masura sa justifice respectarea prevederilor legale incidente si sa documenteze in detaliu analiza realizata (inclusiv, de exemplu, eventuale analize de piata necesare pentru demonstrarea potentialului de crestere semnificativa a costurilor in cazul incheierii unui nou contract).

CAPITOLUL IV:Informatii utile privind gestionarea contractului

SECTIUNEA 1:Ajustarea pretului contractului

Art. 12

(1)Autoritatea/Entitatea contractanta are obligatia de a introduce in contractul din documentatia de atribuire o clauza de revizuire a pretului contractului, cat mai bine adaptata la complexitatea contractului si la elementele componente ale pretului ofertat, atunci cand durata contractului depaseste 24 de luni, daca nu exista o alta prevedere legala care sa stabileasca o perioada mai scurta de 24 de luni; totodata, in cadrul clauzei de revizuire se vor mentiona, dupa caz, si momentul de la care ajustarea devine aplicabila, si frecventa de ajustare in functie de calendarul de plati.

(2)In scopul aplicarii acestei clauze, prin durata de derulare a contractului se intelege durata de furnizare a bunurilor/prestare a activitatilor contractului/executie a lucrarilor, fara a se lua in considerare eventualele perioade de garantie incluse in contract.

(3)Clauza de revizuire poate lua in considerare indicii de costuri valabili la data de referinta si se poate aplica de la inceputul implementarii contractului.

(4)Ajustarea pretului contractului in baza unei clauze expres prevazute in documentele achizitiei reprezinta expresia unei actiuni de aplicabilitate directa si nemijlocita a clauzelor contractului, care se realizeaza in baza prevederilor art. 221 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 98/2016, respectiv ale art. 236 alin. (1) din Legea nr. 99/2016, avand in vedere evolutia indicilor de pret pentru elemente constitutive ale ofertei, al caror efect se reflecta in cresterea/diminuarea costurilor pe baza carora s-a fundamentat pretul contractului; indicii de ajustare se pot exprima, de exemplu, si sub forma unor indici de cost, preturi de referinta sau a evolutiei cursului valutar si, in orice caz, vor fi stabiliti de institutii sau autoritati publice sau de alte organizatii care au fost autorizate prin lege sa stabileasca astfel de indici.

(5)Orice ajustare a pretului contractului, conform modalitatii de calcul prevazute in clauza de revizuire, va avea la baza indicii de ajustare definiti in contract de catre autoritatea/entitatea contractanta pentru care se va preciza sursa, ponderea si incadrarea in formula de ajustare.

(6)Autoritatea/Entitatea contractanta, in functie de natura si complexitatea contractului, precum si in functie de elementele componente ale pretului ofertat, atunci cand introduce clauze de revizuire a pretului, se asigura de respectarea urmatoarelor reguli in definirea formulei de ajustare:

a)ajustarea tine cont de evolutia indicilor preturilor care reprezinta componentele esentiale de cost intr-o anumita perioada (denumita perioada curenta) fata de perioada anterioara (denumita perioada de raportare);

b)indicii selectati trebuie sa corespunda sau sa fie specifici elementului de pret care urmeaza sa fie ajustat, respectiv nu se folosesc indici de ajustare care cuprind in metodologia de calcul si alte elemente decat cele strict legate de elementul de pret avut in vedere pentru ajustare atunci cand exista indici specifici, exclusiv dedicati elementului de cost respectiv;

c)ponderea alocata indicilor reflecta structura estimata a costurilor contractului.

(7)Alegerea indicilor utilizati pentru ajustare dintre cei calculati in statistici oficiale nationale trebuie sa respecte urmatoarea procedura/urmatorii pasi:

a)se alege indicele de pret aferent domeniului/productiei industriale pentru activitatile CAEN din care fac parte produsele/serviciile/activitatile respective; pentru exemplificare: (i) in cazul contractelor de lucrari civile unde o pondere importanta o reprezinta structurile din beton armat, indicele productiei industriale ce poate fi utilizat pentru ajustare este „Fabricarea betonului – CAEN 2362”; (ii) pentru un contract de furnizare de articole de papetarie se poate utiliza indicele productiei industriale aferent cod CAEN 1723 „Fabricarea articolelor de papetarie”; (iii) pentru un contract de servicii de proiectare nu exista un indice specific, exclusiv dedicat serviciilor de proiectare, si trebuie utilizat un indice de pe o ramura mai generala, disponibil in statisticile nationale oficiale;

b)in cazul in care nu exista indici de pret stabiliti strict si exclusiv pentru obiectul contractului respectiv/elementul de cost care se ajusteaza se utilizeaza indicele de pret din ramura generala de activitate (de exemplu, in cazul serviciilor de proiectare, indicele ce poate fi utilizat este cel aferent categoriei serviciilor cu cod CAEN 71 „Activitati de arhitectura si inginerie; activitati de testari si analiza tehnica”); se poate observa ca acest indice contine si alte activitati decat cele de proiectare, motiv pentru care nu a fost utilizat in cadrul pasului prevazut la lit. a);

c)in cazul in care nu se pot identifica indici relevanti conform celor prezentate la pasii prevazuti la lit. a) si b) se va utiliza, de exemplu, indicele pretului productiei industriale pentru domeniul constructiilor, indicele pretului de consum pentru servicii, dupa caz, sau indicele pretului de consum pentru marfuri/produse; alternativ, autoritatea/entitatea contractanta poate utiliza in vederea ajustarii, in aceasta situatie, evolutia indicelui preturilor de consum (general) sau a ratei inflatiei intre data de referinta si momentul ajustarii; pentru ajustarea unor valori utilizand indicele preturilor de consum (IPC), formula poate fi A = suma initiala de actualizat x IPC/100 sau B = suma initiala de actualizat x rata inflatiei + suma initiala de actualizat; in cazul utilizarii altor indici decat indicele preturilor de consum (IPC), formula se va ajusta corespunzator.

(8)In aplicarea prevederilor alin. (6) lit. b), in cazul contractelor de lucrari care se afla sub incidenta prevederilor H.G. nr. 1/2018 se foloseste pentru ajustare una dintre formulele prevazute in acest act normativ (introduse mai jos); in cazul contractelor de lucrari pentru care nu exista obligatia respectarii prevederilor H.G. nr. 1/2018, acestea pot fi utilizate si adaptate, inclusiv prin eliminarea si/sau adaugarea unor elemente de cost specifice in raport cu natura contractului.

An = av + m * Mn/Mo + f * Fn/Fo + e * En/Eo, unde:

– „An” este coeficientul de ajustare care urmeaza a fi aplicat valorii de contract estimate pentru lucrarile realizate in luna „n” [sumele aferente pct. (a) din subclauza 50.1 (Situatia de lucrari), exclusiv lucrarile evaluate pe baza costului sau a preturilor curente];

– „av” este un coeficient fix si reprezinta valoarea procentuala a platii in avans fata de pretul contractului;

-„m”, „f”, „e” sunt coeficienti care reprezinta ponderea estimata a fiecarui element relevant de cost in executia lucrarilor. Elementele de cost reprezinta resurse relevante cum ar fi forta de munca, utilaje si materiale;

– „Fn”, „En”, „Mn” sunt indicii curenti de pret/cost sau preturile de referinta pentru luna „n”, exprimati in moneda contractului, dupa cum sunt aplicabile la data cu 60 de zile inainte de ultima zi a lunii „n”. Indicii de pret sau preturile de referinta sunt aferente elementelor de cost relevante;

– „Lo”, „Eo”, „Mo” sunt indicii de pret/cost de baza sau preturile de referinta, exprimati in moneda contractului, aplicabile la data anterioara cu 30 de zile fata de termenul-limita de depunere a ofertelor. Daca nu a existat un asemenea termen (de exemplu, in cazul unui contract atribuit ca urmare a unei proceduri de negociere fara publicarea unui anunt de participare), data de raportare va fi data semnarii contractului.

Indicii de pret/cost si/sau preturile de referinta, inclusiv sursa acestora si orice informatie necesara pentru a determina cu certitudine definitia lor, precum si ponderea acestora vor fi stabiliti de catre beneficiar in tabelul datelor de ajustare din acordul contractual. Se va verifica urmatoarea ecuatie: av + m + f + e = 1.

In cazul in care un indice de pret/cost curent sau un pret de referinta pentru luna respectiva nu este disponibil (sau valoarea lor nu este definitiva), se va folosi ultimul indice sau pret disponibil, iar ajustarea va fi recalculata atunci cand indicele sau pretul va fi disponibil (respectiv cand valoarea lor va deveni definitiva). Daca prin contract nu se prevad plati in avans formula se va modifica in consecinta.

Sau:

An = av + (1 – av) * In/Io, unde:

– „An” este coeficientul de ajustare care urmeaza a fi aplicat valorii de contract estimate pentru lucrarile realizate in luna „n” [sumele aferente pct. (a) din subclauza 50.1 (Situatia de lucrari), exclusiv lucrarile evaluate pe baza costului sau a preturilor curente];

– „av” este valoarea procentuala a platii in avans fata de pretul contractului;

– „In” este indicele de cost in constructii – total publicat de Institutul National de Statistica in Buletinul Statistic de Preturi, la tabelul 15, aplicabil la data cu 60 de zile inainte de ultima zi a lunii „n”. Se va preciza explicit momentul din an pentru a identifica valoarea aplicabila a acestui indice;

– „Io” este indicele de cost in constructii – total aplicabil la data anterioara cu 30 de zile fata de termenul-limita de depunere a ofertelor. Daca nu a existat un asemenea termen (de exemplu, in cazul unui contract atribuit ca urmare a unei proceduri de negociere fara publicarea unui anunt de participare), data de raportare va fi data semnarii contractului.

(9)Ajustarea preturilor este aplicabila tuturor serviciilor/lucrarilor/produselor din cadrul contractului/acordului-cadru, cu exceptia sumelor care sunt rambursate pe baza costurilor efectiv inregistrate de catre contractant, cum sunt cele din categoria altor sume necesare implementarii contractului, conform sectiunii a II-a din prezentul capitol.

(10)Lipsa informatiilor la nivelul documentelor achizitiei initiale referitoare la modul concret de revizuire a pretului conduce la imposibilitatea autoritatii/entitatii contractante de a ajusta pretul contractului in baza art. 221 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 98/2016, respectiv a art. 236 din Legea nr. 99/2016.

(11)Ajustarea pretului, in absenta unei clauze de revizuire, este aplicabila direct doar in conditiile stabilite la art. 8.

(12)Pretul contractului se poate modifica si atunci cand indicii de ajustare a pretului contractului inregistreaza o evolutie negativa, respectiv determina scaderea pretului acestuia.

(13)Autoritatea/Entitatea contractanta poate aplica/utiliza simultan, in cadrul aceluiasi contract/acord-cadru, una sau mai multe modalitati/formule de ajustare, cu conditia indicarii exprese a bunurilor, serviciilor sau lucrarilor sau a componentelor acestora pentru care se utilizeaza una sau alta dintre formule si fara a se permite plata nejustificata a cresterii costurilor prin calcularea de doua sau de mai multe ori a ajustarii pentru acelasi element de cost, respectiv scaderea nejustificata a pretului contractului prin calcularea de doua sau de mai multe ori a ajustarii pentru acelasi element de cost.

SECTIUNEA 2:Alte sume necesare pentru implementare

Art. 13

(1)Alte sume necesare pentru implementare sunt sume de bani stabilite ca sume fixe nominale, globale, incluse in valoarea contractului/acordului-cadru, reprezentand valoarea acelor bunuri/servicii/lucrari corespunzatoare activitatilor care sprijina indeplinirea obiectivelor principale ale achizitiei (aferente unor operatiuni auxiliare si/sau care tin de logistica), dar pentru care, la momentul pregatirii procedurii de atribuire a contractului de achizitie publica/achizitie sectoriala, nu se pot determina cu exactitate cantitatile si toate detaliile calitative pentru categoriile de cheltuieli astfel acoperite.

(2)Autoritatea/Entitatea contractanta are obligatia de a stabili cuantumul altor sume necesare implementarii, incat acesta sa fie suficient pentru acoperirea categoriilor de cheltuieli astfel prevazute; in formularul de propunere financiara autoritatea/entitatea contractanta va include cuantumul acestor sume care vor fi preluate ca atare de catre ofertanti.

(3)Sumele prevazute la alin. (1) se regasesc in contractele de achizitie publica/sectoriala sub diverse denumiri, cum ar fi rezerve de implementare, cheltuieli incidentale, sume provizionate, acestea neputand fi utilizate pentru acoperirea altor categorii de cheltuieli decat cele pentru care au fost destinate, conform mentiunilor din documentatia de atribuire; categoria de cheltuieli „diverse si neprevazute” din structura devizului general al lucrarilor nu este inclusa in notiunea alte sume necesare pentru implementare.

(4)Folosirea altor sume necesare pentru implementare se face numai daca in documentatia de atribuire a contractului initial au fost descrise categoriile specifice de cheltuieli, prezentate limitativ, care pot fi suportate din aceste sume si modul de stabilire a preturilor aferente categoriilor de cheltuieli care pot fi decontate.

(5)Alte sume necesare pentru implementare care ar avea ca scop acoperirea la nivel general a unor cheltuieli nedefinite nu indeplinesc criteriile mentionate in prezenta instructiune conform carora categoriile de cheltuieli acoperite de astfel de sume trebuie sa fie specifice si prezentate limitativ; folosirea unor asemenea alte sume necesare pentru implementare pentru astfel de cheltuieli ar constitui in sine o modificare contractuala pentru care se aplica prevederile art. 1 alin. (2) si (3).

(6)Inainte de a efectua cheltuieli din categoria altor sume necesare pentru implementare, contractantul trebuie sa obtina aprobarea autoritatii/entitatii contractante pentru efectuarea cheltuielilor in cauza.

(7)Contractantul trebuie sa faca dovada ca bunurile/serviciile/lucrarile a caror decontare o solicita sunt necesare activitatilor care sprijina indeplinirea obiectivelor principale ale achizitiei, iar preturile acestora se incadreaza in preturile aferente unor activitati/articole similare prevazute in contract sau reprezinta preturi stabilite in conditii concurentiale de piata, inclusiv, atunci cand este cazul, prin raportare la prevederile art. 6 din Legea nr. 98/2016; suplimentar, valoarea totala cumulata a tuturor bunurilor/serviciilor/lucrarilor a caror decontare se solicita nu depaseste suma fixa nominala, globala, mentionata cu acest scop, in mod distinct, in contractul de achizitie publica/achizitie sectoriala.

(8)Autoritatea/Entitatea contractanta deconteaza pe baza de documente justificative valoarea bunurilor/serviciilor/lucrarilor corespunzatoare altor sume necesare implementarii.

CAPITOLUL V:Modificarea contractelor/acordurilor-cadru atribuite in baza OUG nr. 34/2006

Art. 14

Legislatia aplicabila contractelor de achizitie publica/sectoriala incheiate dupa intrarea in vigoare a Legii nr. 98/2016, respectiv a Legii nr. 99/2016, ca urmare a finalizarii unei proceduri de atribuire initiate in baza OUG nr. 34/2006, se stabileste in conformitate cu prevederile art. 236 din Legea nr. 98/2016, respectiv ale art. 253 din Legea nr. 99/2016, coroborate cu principiile care guverneaza aplicarea legii in timp, consacrate prin art. 15 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata, si art. 6 alin. (1) si (5) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile ulterioare.

Art. 15

(1)Incheierea si modificarea contractelor de achizitie publica/sectoriala dupa data intrarii in vigoare a Legii nr. 98/2016, respectiv a Legii nr. 99/2016, ca urmare a finalizarii unor proceduri de atribuire initiate in baza OUG nr. 34/2006, se fac cu respectarea tuturor cerintelor si a conditiilor stabilite in documentatiile de atribuire aferente procedurilor de atribuire respective, documentatii care au fost elaborate cu respectarea prevederilor OUG nr. 34/2006 si ale normelor metodologice de aplicare a acesteia.

(2)In sensul prevederilor alin. (1), situatiile juridice nascute in baza OUG nr. 34/2006, precum si efectele acestora, inclusiv cele care se produc dupa intrarea in vigoare a Legii nr. 98/2016, respectiv a Legii nr. 99/2016, sunt supuse prevederilor OUG nr. 34/2006.

Art. 16

In aplicarea prevederilor art. 6 alin. (5) din Legea nr. 287/2009, republicata, cu modificarile ulterioare, contractelor de achizitie publica/sectoriala incheiate dupa data intrarii in vigoare a Legii nr. 98/2016, respectiv a Legii nr. 99/2016, ca urmare a finalizarii unor proceduri de atribuire initiate in baza OUG nr. 34/2006, le sunt incidente dispozitiile Legii nr. 98/2016, respectiv ale Legii nr. 99/2016, doar in ceea ce priveste actele/actiunile neefectuate inca si modificarile contractuale care vor interveni pe parcursul derularii contractelor.

Art. 17

(1)In cazul unei proceduri de atribuire initiate in baza OUG nr. 34/2006, la care incheierea contractului de achizitie publica/sectoriala s-a realizat dupa data intrarii in vigoare a Legii nr. 98/2016, respectiv a Legii nr. 99/2016, ajustarea pretului, chiar daca nu a fost precizata atat in documentatia de atribuire, cat si in contractele respective, prin clauze speciale in acest sens, este permisa cu conditia respectarii prevederilor art. 221 alin. (1) lit. e) coroborate cu prevederile art. 236 alin. (3) din Legea nr. 98/2016, respectiv ale art. 240 alin. (2) coroborate cu prevederile art. 253 alin. (3) din Legea nr. 99/2016, dupa caz. Prevederile cap. II sectiunea a 6-a din prezenta instructiune se vor aplica in mod corespunzator.

(2)In situatia descrisa la alin. (1) sunt aplicabile si prevederile art. 164 alin. (4) din anexa la HG nr. 395/2016, respectiv prevederile art. 158 alin. (4) din anexa la HG nr. 394/2016, in conditiile in care circumstantele care determina actualizarea pretului survin ulterior intrarii in vigoare a Legii nr. 98/2016, respectiv a Legii nr. 99/2016.

Art. 18

In cazul unei proceduri de atribuire initiate in baza OUG nr. 34/2006, la care incheierea contractului de achizitie publica/sectoriala s-a realizat dupa data intrarii in vigoare a Legii nr. 98/2016, respectiv a Legii nr. 99/2016, ajustarea pretului, in situatia in care a fost precizata atat in documentatia de atribuire, cat si in contractele respective, prin clauze speciale in acest sens, este permisa cu conditia respectarii prevederilor art. 221 alin. (1) lit. a) coroborate cu prevederile art. 236 alin. (3) din Legea nr. 98/2016 si cu prevederile art. 164 alin. (2) si (3) din anexa la HG nr. 395/2016, respectiv ale art. 236, coroborate cu prevederile art. 253 alin. (3) din Legea nr. 99/2016 si cu prevederile art. 158 alin. (2) si (3) din anexa la HG nr. 394/2016, dupa caz. Prevederile cap. II sectiunea 1 din prezenta instructiune se vor aplica in mod corespunzator.

Art. 19

In oricare dintre situatiile prevazute la art. 17 si 18, pretul contractului poate fi ajustat doar in masura strict necesara pentru acoperirea cresterii indicilor de pret pentru elementele constitutive ale ofertei al caror efect se reflecta in cresterea costurilor pe baza carora s-a fundamentat pretul contractului; in cazurile in care autoritatea/entitatea contractanta aplica ajustarea pretului contractului ca urmare a prelungirii procedurii de atribuire peste perioada estimata pentru desfasurarea procedurii, autoritatea/entitatea contractanta va aplica urmatoarea modalitate de ajustare:

a)autoritatea/entitatea contractanta verifica daca durata de aplicare a procedurii de atribuire a fost prelungita peste perioada preconizata din motive ce exclud culpa ofertantului; perioada preconizata initial este perioada de valabilitate a ofertei stabilita prin fisa de date, calculata in zile incepand cu termenul-limita de depunere a ofertelor; durata de aplicare a procedurii este perioada calculata in zile intre termenul-limita de depunere a ofertelor si semnarea contractului;

b)autoritatea/entitatea contractanta considera indicele/indicii de pret publicat/publicati de Institutul National de Statistica pentru elementele constitutive ale ofertei pentru care s-au inregistrat cresteri fata de ultima zi de valabilitate a ofertei, asa cum a fost precizata initial in documentatia de atribuire; valoarea indicelui/indicilor aferent/aferenti elementului/elementelor constitutiv/constitutive al/ale ofertei la expirarea perioadei preconizate initial se noteaza V0; valoarea indicelui/indicilor la data semnarii contractului se noteaza V1;

c)actualizarea pretului pentru elementele constitutive ale ofertei mentionate la lit. b) se va realiza fie odata cu semnarea contractului/acordului-cadru de achizitie publica/sectoriala, fie ulterior prin act aditional la acesta, conform formulei cu caracter exemplificativ: Pretul ajustat = (costul elementului constitutiv 1 x V1/V0) + (costul elementului constitutiv 2 x V1/V0) +…+ (costul elementului constitutiv n x V1/V0) + componenta/componentele de pret neafectata/neafectate de cresterea indicelui/indicilor de pret; in formula anterioara se iau in considerare numai elementele constitutive ale pretului pentru care contractantul a solicitat ajustarea pretului;

d)pentru situatia in care se constata, potrivit unor date oficiale (cum ar fi buletinele publicate de Institutul National de Statistica), faptul ca in cursul perioadei de executie, decalata ca o consecinta a prelungirii perioadei de evaluare a ofertelor din motive neimputabile contractantului, dinamica evolutiei costurilor, relevante contractului, este semnificativ diferita fata de dinamica evolutiei costurilor din perioada ofertata de executie, atunci contractantul poate fi indreptatit la ajustarea pretului; in acest caz ajustarea pretului se face pentru a compensa costurile suplimentare pe care le suporta contractantul (costuri suplimentare aferente prelungirii perioadei de evaluare a ofertelor) in raport cu costurile pe care contractantul le-ar fi suportat daca nu ar fi fost prelungita perioada de evaluare a ofertelor.

CAPITOLUL VI:Dispozitii finale

Art. 20

(1)Prezenta instructiune se aplica procedurilor de atribuire si contractelor/acordurilor-cadru de achizitie publica/sectoriala initiate/semnate sau aflate in derulare la data intrarii in vigoare a acesteia, in limitele si cu respectarea prevederilor legale aplicabile.

(2)Exemplele incluse in prezenta instructiune au caracter orientativ si pot fi utilizate de autoritatile/entitatile contractante si/sau operatorii economici pentru justificarea modificarilor contractuale doar in masura in care demonstreaza indeplinirea completa a tuturor conditiilor relevante precizate de legislatia achizitiilor publice/achizitiilor sectoriale.

Art. 21

Anexele nr. 1-3 fac parte integranta din prezenta instructiune.

Art. 22

La data intrarii in vigoare a prezentei instructiuni se abroga:

– Instructiunea presedintelui Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice nr. 3/2017 privind modificarile contractului de achizitie publica/contractului de achizitie sectoriala/acordului-cadru si incadrarea acestor modificari ca fiind substantiale sau nesubstantiale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 673 din 17 august 2017;

– Instructiunea presedintelui Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice nr. 2/2018 privind ajustarea pretului contractului de achizitie publica/sectoriala, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 32 din 11 ianuarie 2019, cu modificarile ulterioare.

Art. 23

Prezenta instructiune se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si intra in vigoare la data publicarii.

-****-

Presedintele Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice,

Eugen Stefan Cojoaca

ANEXA nr. 1:

Regula generala Modificarea conditiilor de implementare stabilite prin clauzele initiale ale contractului/acordului-cadru, pe parcursul perioadei sale de valabilitate, impune organizarea unei noi proceduri de atribuire in conformitate cu prevederile legislatiei nationale.

Totusi, modificarea contractului/acordului-cadru fara organizarea unei noi proceduri de atribuire se poate realiza in circumstante exceptionale specifice si reprezinta o exceptie de la regula generala.

Mai jos sunt prezentate criteriile care trebuie indeplinite pentru a determina daca exista aceste circumstante specifice.

Daca este necesar sa se modifice contractul, circumstantele trebuie verificate in raport cu criteriile prezentate mai jos. Evaluarea acestor criterii trebuie efectuata temeinic si cu atentie de catre autoritatea/entitatea contractanta. Modificarile trebuie sa fie bine documentate si justificate. Sarcina verificarii pentru incadrarea in aceste circumstante revine autoritatii contractante.

Modificare nesubstantiala cu valoare scazuta Niciuna dintre conditiile specifice stabilite de legislatie nu trebuie verificata, iar contractul poate fi modificat fara obligatia de a organiza o noua procedura de atribuire, daca: a) valoarea modificarii este sub pragurile UE; Si

(adica a si b trebuie indeplinite cumulativ)

b) valoarea modificarii este:

< 10% din pretul contractului initial (contractele de servicii si produse);

< 15% din pretul contractului initial pentru (contractele de lucrari).

A se vedea nota 1.

Chiar si indeplinite aceste conditii cumulative, sunteti sigur ca modificarea cu valoare scazuta nu aduce atingere caracterului general al contractului sau acordului-cadru? Daca toate sunt „DA” continuati cu modificare. Daca „NU” atribuiti un nou contract.
Alte modificari nesubstantiale – indiferent de valoare Modificarile sunt permise cand nu sunt substantiale.

O modificare a unui contract/acord-cadru pe cursul perioadei sale de valabilitate este considerata a fi substantiala cand determina schimbarea caracterului general al contractului/acordului-cadru. Autoritatea contractanta va decide, documenta si justifica de la caz la caz daca modificarea este substantiala.

In orice caz:

Indiferent de situatia descrisa mai sus (nesubstantiala cu valoare scazuta), modificarile sunt intotdeauna considerate substantiale daca una sau mai multe dintre urmatoarele conditii sunt intrunite: a) modificarea introduce conditii care, daca ar fi fost cuprinse in procedura initiala de achizitie, ar fi permis selectia altor candidati decat cei selectati initial sau acceptarea unei alte oferte decat cea acceptata initial sau ar fi atras si alti participanti la procedura.

Cu alte cuvinte, daca si alti operatori economici ar fi putut participa in noile conditii.

b) modificarea schimba echilibrul economic al contractului/acordului-cadru in favoarea contractantului, intr-un mod care nu a fost prevazut in contractul/acordul-cadru initial.

Cu alte cuvinte, daca operatorul economic este acum mai mult remunerat, acest lucru ar fi putut atrage in competitie si alti operatori economici.

c) modificarea extinde considerabil obiectul contractului/acordului cadru.

Cu alte cuvinte, modificarea schimba obiectul contractului, ceea ce ar fi putut atrage in competitie si alti operatori economici.

d) un nou contractant il inlocuieste pe cel initial in alte cazuri decat cele prezentate mai jos

(inlocuirea contractantului initial)

Daca toate sunt „NU, continuati cu modificare. Daca una dintre circumstante este „DA”, nu efectuati modificarea.
Clauze de revizuire, optiuni prevazute initial in contract (indiferent de valoarea lor) Au fost modificarile preconizate si incluse in documentele achizitiei initiale, sub forma unor clauze speciale de revizuire (aici ar putea fi incluse: clauze de revizuire a pretului sau optiuni)? Sunt aceste clauze clare? Sunt aceste clauze precise? Sunt aceste clauze neechivoce? Clauzele mentioneaza domeniul de aplicare si natura posibilelor modificari sau optiuni? Clauzele mentioneaza conditiile in care se poate recurge la acestea? Puteti justifica ca aceste clauze nu conduc la modificari sau optiuni care ar putea afecta natura contractului sau a acordului-cadru? Daca toate sunt „DA”, continuati cu modificare. Daca „NU”, atribuiti un nou contract.
Lucrari, servicii si/sau produse suplimentare Au devenit necesare lucrari, servicii sau produse suplimentare din partea contractantului initial care nu au fost incluse in achizitia initiala? Sunteti sigur ca schimbarea contractantului: a) nu poate fi realizata din motive economice sau tehnice, precum cerinte de interschimbabilitate sau interoperabilitate cu echipamentele, serviciile sau instalatiile existente achizitionate in procedura initiala Si

(adica a si b trebuie indeplinite cumulativ)

b) ar provoca dificultati semnificative sau o crestere semnificativa a costurilor pentru autoritatea contractanta? Sunteti sigur ca aceasta crestere a pretului nu depaseste 50% din valoarea contractului initial?

A se vedea nota 2.

Sunteti sigur ca astfel de modificari succesive nu au scopul de a eluda aplicarea regulilor privind achizitiile publice? Daca toate sunt „DA”, continuati cu modificare. Daca „NU”, atribuiti un nou contract.
Circumstante imprevizibile Necesitatea modificarii a aparut ca urmare a unor circumstante pe care o autoritate contractanta diligenta nu putea sa le prevada? Sunteti sigur ca modificarea nu afecteaza natura generala a contractului? Sunteti sigur ca aceasta crestere a pretului nu depaseste 50% din valoarea contractului/acordului-cadru initial?

A se vedea nota 2.

Sunteti sigur ca astfel de modificari consecutive nu au scopul de a eluda aplicarea regulilor privind achizitiile publice? Daca toate sunt „DA”, continuati cu modificare. Daca „NU”, atribuiti un nou contract.
Inlocuirea contractantului Un nou contractant il inlocuieste pe cel initial ca o consecinta fie: a) a unei clauze de revizuire neechivoce sau a unei optiuni in conformitate cu prevederile din contractul initial b) a unei succesiuni universale sau partiale a unui alt operator economic in locul contractantului initial, in cadrul unui proces de reorganizare (preluare, fuziune, divizare, achizitie sau insolventa etc.)?*** *** Conditii suplimentare pentru „b”:

– Indeplineste celalalt operator economic criteriile de selectie calitativa stabilite initial?

– Sunteti sigur ca acest lucru nu implica alte modificari substantiale ale contractului?

– Sunteti sigur ca acest lucru nu are scopul de a eluda aplicarea regulilor privind achizitiile publice?

c) fie autoritatea contractanta isi asuma obligatiile contractantului initial fata de subcontractantii acestuia Aceste conditii NU sunt cumulative. Este suficienta indeplinirea uneia dintre acestea (a, b sau c).

Referitor la conditiile suplimentare prevazute la b), toate acestea trebuie indeplinite in mod cumulativ.

Daca exista un „DA” fie la a), fie la b) cu toate conditiile suplimentare sau la c), continuati cu modificare. Daca „NU”, atribuiti un nou contract.

Nota 1:

Aveti grija ca in cazul in care se fac mai multe modificari succesive, valoarea trebuie sa fie evaluata pe baza valorii nete cumulative a modificarilor succesive! Exemplu (consumabile): Modificarea 1 este de 3%. Este permisa. Modificarea 2 este de 5%. Total = 8%. Inca este permisa. Modificarea 3 este de 3%. Total = 11%. Modificarea 3 nu poate avea loc.

Nota 2:

Aveti grija ca in cazul in care se fac mai multe modificari succesive, acestea nu trebuie sa depaseasca cumulativ procentul de 50% in cazul contractelor de achizitie publica! Exemplul 1: Modificarea 1 este de 20%, modificarea 2 este de 67%. Prima modificare este permisa, cea de-a doua insa, nu. Exemplul 2: Modificarea 1 este de 20%, modificarea 2 este de 25% (iar impreuna nu depasesc 50%). Ambele sunt permise. In aceste cazuri, in scopul calcularii pretului, se utilizeaza pretul actualizat al contractului de achizitie publica/acordului-cadru care constituie valoarea de referinta atunci cand contractul include o clauza de indexare. Trebuie subliniat faptul ca introducerea de modificari fara atribuirea unei noi proceduri constituie o exceptie; posibilitatea de a introduce modificari succesive trebuie utilizata cu maxima prudenta, fara scopul de a eluda aplicarea regulilor privind achizitiile publice si principiile egalitatii de tratament, nediscriminarii si transparentei care stau la baza acestora.

ANEXA nr. 2:EXEMPLU DE CALCUL al pretului revizuit al contractului atunci cand au loc mai multe tipuri de modificari contractuale (cazul in care la nivelul contractului exista clauza de indexare)

ANEXA nr. 3:EXEMPLU DE CALCUL al ajustarii pretului contractului din cauza cresterii salariului minim prin modificare legislativa

Reguli generale:

– Valoarea manoperei va fi actualizata doar pentru acoperirea modificarii salariului minim.

– Structura valorii manoperei se identifica atat inainte de modificarea salariului minim, cat si dupa.

– In identificarea ponderii valorii de manopera in pretul contractului, precum si a structurii tarifelor aferente manoperei se iau in considerare elemente furnizate de operatorul economic, fara ca autoritatea contractanta sa fie obligata de acestea, daca informatiile furnizate nu indeplinesc un caracter de rezonabilitate sau nu pot fi probate de catre contractant. Spre exemplu, informatiile care nu indeplinesc un caracter de rezonabilitate sunt informatiile care nu corespund cu resursele mentionate in propunerea tehnica si financiara.

– In cazul in care platile intr-un contract de achizitie publica/acord-cadru se realizeaza in baza unor articole comasate, in care pretul include materialele, manopera, utilajul si transportul, actualizarea componentelor pretului se realizeaza in baza devizelor analitice/defalcarii preturilor, pe care le va depune contractantul odata cu solicitarea de actualizare a preturilor.

– Operatorul economic explica valoarea componentei de manopera pe categorii de personal (pentru manopera directa, utilaje, transport, cheltuieli indirecte, subcontractanti etc.) si structura tarifelor aferente manoperei pentru fiecare tip de categorie de personal luat in calcul la realizarea propunerii tehnice si financiare, astfel:

a)salariul brut conform contractelor de munca …….

b)adaosuri (de exemplu, indemnizatia de concediu determinata conform legii) …….

c)sporuri conform contractelor de munca …….

– In exemplul prezentat salariul minim brut stabilit prin hotarare a Guvernului creste la 3.000 lei/luna, iar costul salarial orar este considerat a fi salariul brut orar plus 20%.

Categorie de personal Salariul minim brut inainte de modificarea salariului minim prin hotarare a Guvernului

(lei)

Salariul minim brut dupa modificarea salariului minim prin hotarare a Guvernului

(lei)

Lunar Orar

(166,666 ore pe luna)

Cost salarial orar inainte de modificare Lunar Orar

(167,333 ore pe luna)

Cost salarial orar dupa modificare
Muncitori/Personal necalificat 1.900,00 11,400 13,680 3.000,00 17,928 21,514
Muncitori/Personal calificat 2.500,00 15,000 18,000 3.000,00 17,928 21,514
Ingineri/Economisti/Personal studii superioare 4.500,00 27,000 32,400 4.500,00 26,892 32,271

Nota 1:

Numarul de ore lucratoare/luna este stabilit conform programului normal de lucru precizat in cadrul actului normativ de stabilire a salariului minim.

Volumul total de manopera necesar pentru executia lucrarilor este urmatorul:

Categorie de personal Numarul total de ore ramase de executat la data intrarii in vigoare a modificarii salariului minim
Muncitori/Personal necalificat 60.000,00
Muncitori/Personal calificat 25.000,00
Ingineri/Economisti/Personal studii superioare 4.000,00

Astfel, costul total de manopera poate fi prezentat prin tabelul urmator:

Categorie de personal Numarul total de ore Cost salarial orar inainte de modificarea salariului minim prin hotarare a Guvernului

(lei)

Cost de manopera inainte de modificarea salariului minim prin hotarare a Guvernului

(lei)

Cost salarial orar dupa modificarea salariului minim prin hotarare a Guvernului

(lei)

Cost de manopera dupa modificarea salariului minim prin hotarare a Guvernului

(lei)

Muncitori/Personal necalificat 60.000,00 13,680 820.800 21,514 1.290.840,00
Muncitori/Personal calificat 25.000,00 18,00 450.000 21,514 537.850,00
Ingineri/Economisti/Personal studii superioare 4.000,00 32,400 129.600 32,271 129.084,00
Total 1.400.400,00 1.957.774,00

Concluzii

– In acest exemplu, costul cu manopera a crescut cu 557.374,00 lei.

– Astfel, daca valoarea initiala a contractului era de 5.000.000 lei fara TVA, noua valoare este de 5.557.374,00 lei, ceea ce reprezinta o crestere cu 11,1475%%.

– Modalitatea practica de actualizare a pretului contractului va fi urmatoarea: fiecare factura pentru servicii prestate/bunuri furnizate/lucrari executate va prezenta valoarea acestora si, separat, impactul actualizarii, conform calculelor de mai sus.

Nota 2:

O metoda similara de calcul poate fi folosita pentru a evidentia impactul schimbarii salariului minim asupra costului materialelor.

Publicat in Monitorul Oficial cu numarul 56 din data de 19 ianuarie 2021

 

Consultanță juridică în achiziții publice

Asistăm clienții în proiecte de achiziții publice, sectoriale, concesiuni și PPP, în toate etapele procedurii de atribuire și pe parcursul executării contractelor.

Vizitează site-ul Vass lawyers