Potrivit unor comunicate de presa publicate la data de 27 septembrie 2012, 21 noiembrie 2012, 24 ianuarie 2013 si 21 martie 2013, Comisia Europeana a actionat pentru a se asigura ca normele UE privind achizitiile publice – cheltuirea banilor publici de catre autoritatile publice – sunt respectate in Portugalia, Austria, Grecia, Polonia, Olanda, Luxemburg si Slovenia.
PORTUGALIA – TRANSPUNEREA LEGISLATIEI COMUNITARE IN MATERIA ACHIZITIILOR PUBLICE DIN DOMENIUL APARARII
Comisia Europeana a actionat pentru a se asigura ca Portugalia isi respecta obligatiile de punere in aplicare a normelor europene privind achizitiile din domeniul apararii.
Comisia a solicitat Portugaliei sa implementeze in mod corect Directiva privind achizitiile de arme, munitii si materiale de razboi (si de lucrari si servicii conexe) in scopuri de aparare, precum si privind achizitia de bunuri sensibile, lucrari si servicii pentru asigurarea securitatii.
Directiva privind achizitiile publice in domeniul apararii (Directiva 2009/81/EC) ar fi trebuit implementata in toate statele membre pana la data de 20 august 2011. Cu toate acestea, Portugalia a implementat doar o parte din dispozitiile Directivei. Cererea Comisiei ia forma unui aviz motivat in cadrul procedurilor privind incalcarea dreptului european. Daca, in decursul a doua luni, nu vor fi notificate Comisiei masurile luate pentru a pune capat incalcarii dreptului comunitar, Comisia va putea sesiza Curtea de Justitie a Uniunii Europene.
AUSTRIA – RESPECTAREA PRINCIPIULUI NEDISCRIMINARII IN CADRUL ORGANIZARII UNEI PROCEDURI DE ACHIZITIE PUBLICA PENTRU ATRIBUIREA UNUI CONTRACT DE FURNIZARE
Comisia Europeana a actionat pentru a se asigura ca Austria va oferi mijloace rapide si eficiente de despagubire si va asigura respectarea principiilor nediscriminarii si transparentei in cadrul unor proceduri de achizitie publica care implica furnizarea de bunuri catre ministerele austriece. Austria a incalcat principiul unei cai efective de atac, astfel cum acesta este consacrat in Directiva 1989/665/EEC, modificata prin Directiva 2007/66/CE, in special prin continuarea unei proceduri de achizitie publica fara a efectua modificarile necesare, desi o parte din specificatiile tehnice au fost declarate discriminatorii si, prin urmare, lovite de nulitate, de catre autoritatile nationale de control. Astfel a fost incalcat si principiul transparentei prevazut de Directiva 2004/18/CE privind coordonarea procedurilor de atribuire a contractelor de achizitii publice. Cererea Comisiei ia forma unui aviz motivat in cadrul procedurilor privind incalcarea dreptului european. Daca, in decursul a doua luni, nu vor fi notificate Comisiei masurile luate pentru a pune capat incalcarii dreptului comunitar, Comisia va putea sesiza Curtea de Justitie a Uniunii Europene.
GRECIA – ASIGURAREA ACCESULUI NERESTRICTIONAT LA PROCEDURILE ORGANIZATE IN VEDEREA ATRIBUIRII UNOR CONTRACTE DE SERVICII SOFTWARE
Comisia Europeana a sesizat Curtea de Justitie a Uniunii Europene cu privire la faptul ca Grecia nu a reusit sa asigure respectarea deplina a normelor europene privind achizitiile publice in ceea ce priveste achizitionarea unui sistem de informare pentru Fundatia de Securitate Sociala (IKA). Astfel, Grecia nu si-a indeplinit angajamentul asumat in conformitate cu Directiva 2004/18/CE, in februarie 2012, de a lansa noua procedura de achizitie publica pentru atribuirea contractelor mentionate mai sus, si de a elimina din cadrul documentatiei de atribuire clauzele nelegale incluse in cererea initiala de oferte.
Normele europene sunt concepute pentru a asigura concurenta loiala si aplicarea principiului transparentei pentru contractele de achizitii publice in Europa, creand astfel oportunitati pentru companiile europene si asigurand in acelasi timp cea mai buna valoare pentru banii publici. In cazul in care normele nu sunt respectate, exista riscul diminuarii concurentei si, de asemenea, de cheltuire ineficienta a banului public. Comisia a trimis un aviz motivat Greciei in octombrie 2011 solicitandu-i sa se conformeze legislatiei europene. Intrucat raspunsul final al autoritatilor elene nu a fost satisfacator, Comisia a decis sa sesizeze Curtea Europeana de Justitie.
In raspunsul initial la avizul motivat al Comisiei din octombrie 2011, autoritatile elene si-au asumat un angajament de a lansa o noua procedura de cerere de oferte, cu eliminarea prevederilor nelegale mentionate anterior. Cu toate acestea, autoritatile elene au informat Comisia asupra faptului ca nu a fost organizata o noua procedura de achizitie publica si, mai mult, asupra imprejurarii ca au decis sa prelungeasca contractul actual.
POLONIA – RESPECTAREA NORMELOR UE CU PRIVIRE LA MOTIVELE JUSTIFICATE CE POT STA LA BAZA EXCLUDERII DIN CADRUL PROCEDURILOR DE ACHIZITIE PUBLICA
Comisia Europeana a solicitat Poloniei sa isi indeplineasca obligatiile in temeiul normelor europene privind achizitiile publice, in ceea ce priveste motivele justificate pentru excluderea participantilor din procedurile de achizitie publica.
In conformitate cu prevederile legale privind achizitiile publice aplicabile in Polonia, operatorii economici care au cauzat prejudicii prin neexecutarea sau executarea necorespunzatoare a unui contract sunt exclusi de la procedurile de achizitie publica, in cazul in care prejudiciul respectiv a facut obiectul unei hotarari judecatoresti, in ultimii 3 ani inainte de lansarea procedurii de achizitie publica. Mai mult decat atat, legislatia poloneza prevede excluderea obligatorie a oricarui contractant al carui contract a fost reziliat de catre autoritatea contractanta, din motive imputabile operatorului economic, in cazul in care valoarea partii neexecutate a contractului se ridica la cel putin 5% din valoarea acestuia. In opinia Comisiei, aceste dispozitii depasesc lista exhaustiva a motivelor justificate pentru excludere din ratiuni legate de capacitatea profesionala a unui operator economic, astfel cum este prevazut in articolul 45 din Directiva 2004/18/CE din 31 martie 2004 privind coordonarea procedurilor de de atribuire a contractelor de achizitii publice de lucrari si a contractelor de achizitii publice de bunuri. Cererea Comisiei ia forma unui aviz motivat in cadrul procedurilor privind incalcarea dreptului european. Daca, in decursul a doua luni, nu vor fi notificate Comisiei masurile luate pentru a pune capat incalcarii dreptului comunitar, Comisia va putea sesiza Curtea de Justitie a Uniunii Europene.
POLONIA, OLANDA, LUXEMBURG SI SLOVENIA – APLICAREA DE AMENZI PENTRU NEIMPLEMENTAREA NORMELOR EUROPENE PRIVIND ACHIZITIILE DIN DOMENIUL APARARII
Comisia Europeana a decis sa sesizeze Curtea Europeana de Justitie cu privire la Polonia, Olanda, Luxemburg si Slovenia pentru neindeplinirea obligatiilor privind implementarea normelor europene privind achizitiile de arme, munitii si materiale de razboi (si de lucrari si servicii conexe) in scopuri de aparare, precum si privind achizitia de bunuri sensibile, lucrari si servicii pentru asigurarea securitatii.
Directiva 2009/81/CE a fost adoptata in august 2009 si ar fi trebuit sa fie pusa in aplicare in toate statele membre pana la data de 20 august 2011.Comisia a decis sa solicite Curtii sa aplice amenzi pe zi de intarziere pentru cele patru state membre pana la punerea in aplicare a directivei. Astfel Comisia a propus plata unei amenzi zilnice de:
- 70.561,92 Euro pentru Polonia;
- 57.324,80 Euro pentru Olanda;
- 8.320 Euro pentru Luxemburg; si
- 7.038, 72 pentru Slovenia.
Aceste amenzi vor fi datorate incepand cu data hotararii in acest sens a Curtii si pana cand statele membre in cauza informeaza Comisia ca au implementat pe deplin normele mentionate mai sus in legislatia lor nationala.
Aceste sanctiuni financiare sunt propuse de catre Comisie in temeiul Tratatului de la Lisabona si la stabilirea lor au fost luate in considerare durata si gravitatea incalcarii, precum si dimensiunea statului membru. Decizia finala cu privire la sanctiuni revine Curtii.
Obiectivul fixat prin Directiva
Directiva introduce la nivel european:
- reguli echitabile si transparente ce ajuta companiile sa acceseze pietele din domeniul apararii si securitatii din alte state europene;
- flexibilitate pentru autoritatile contractante in negocierea in detaliu a tuturor caracteristicilor contractelor complexe;
- posibilitatea ca autoritatile contractante sa solicite garantii (de la furnizori) pentru a asigura protectia informatiilor clasificate impotriva accesului neautorizat si securitatii aprovizionarii, astfel incat fortele armate sa primeasca livrarile la timp, in special in perioadele de criza sau de conflict armat.
De asemenea, Directiva include norme specifice de atribuire a contractelor de achizitii publice din domeniul apararii si securitatii privind:
- echipamente militare si lucrari si servicii conexe;
- echipamente de securitate sensibile, lucrari si servicii ce implica accesul la informatii clasificate.