DE LEGE FERENDA
O.U.G. nr. 34/2006 – Art. 293. – „Constituie contraventie si se sanctioneaza urmatoarele fapte:
x) incalcarea nejustificata a termenului de restituire a garantiei de participare prevazut de art. 88 alin. (2) din H.G. nr. 925/2006.”
O.U.G. nr. 34/2006 – Art. 294. (2) „Contraventiile prevazute la art. 293 lit. a), c), k), m1), q), s), t), w) si x) se sanctioneaza cu amenda de la 40.000 lei la 80.000 lei.”
Cadrul legal
Legislatia achizitiilor publice impune autoritatilor contractante sa solicite ofertantilor constituirea unei garantii de participare atunci cand este obligatorie publicarea unui anunt sau a unei invitatii de participare. Cuantumul garantiei de participare poate ajunge pana la valoarea de 2% din valoarea estimata a contractului, iar valabilitatea garantiei de participare trebuie sa fie cel putin egala cu perioada minima de valabilitate a ofertei.
Scopul principal al garantiei de participare este acela de a proteja autoritatea contractanta de riscul unui eventual comportament necorepunzator al ofertantului pe durata procedurii de achizitie publica, de la demararea acesteia, pana la incheierea contractului de achizitie publica sau a acordului-cadru.
Legislatia achizitiilor publice, mai precis art. 88 alin. (2) din H.G. nr. 925/2006, instituie in sarcina autoritatii contractante obligatia de a restitui garantia de participare constituita de ofertantul a carui oferta nu a fost declarata castigatoare, in termen de 3 zile lucratoare de la data expirarii perioadei de valabilitate a ofertei, in situatia in care nu intervine unul dintre motivele care dau dreptul autoritatii contractante de a retine garantia de participare.
In mod surprinzator insa, in legislatie nu este prevazuta nicio sanctiune pentru autoritatea contractanta in cazul in care aceasta intarzie in mod nejustificat restituirea garantiei de participare. Lipsa unei sanctiuni poate genera abuzuri ale autoritatilor si poate crea, in mod cert, dificultati economice operatorilor.
Utilitatea si necesitatea introducerii sanctiunii
Cu toate ca H.G. nr. 925/2006 stabileste cadrul legal in ceea ce priveste restituirea garantiei de participare, conturand si termenul in care aceasta trebuie returnata, momentul restituirii garantiei de participare rareori coincide cu cel prevazut de art. 88 alin. (2) din H.G. nr. 925/2006.
Intarzierea in returnarea garantiei de participare poate crea realmente dificultati operatorilor economici care doresc sa participe la noi proceduri de achizitie publica, avand in vedere ca aceasta se poate constitui nu numai printr-un instrument de garantare, ci si prin virament, ajungandu-se astfel ca sume importante de bani sa fie practic blocate pentru lungi perioade de timp.
Institutia sanctionarii debitorului ce intarzie in executarea obligatiei isi are aplicabilitatea si in alte ramuri de drept. Spre exemplu, in dreptul civil, debitorul poate fi obligat la plata unor daune moratorii pentru intarzierea in executarea obligatiei. La fel, Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ stabileste ca instanta de contencios administrativ poate pronunta solutiile (de admitere a actiunilor) sub sanctiunea aplicarii unor penalitati pe zi de intarziere in executarea acestora (art. 18 alin. (5) din Legea 554/2004).
Concluzii
Legislatia in domeniul achizitiilor publice stabileste posibilitatea sanctionarii operatorilor economici prin retinerea garantiei de participare in cazul in care acestia manifesta un comportament necorespunzator pe parcursul procedurilor de atribuire. Pentru un tratament echitabil, este necesara si sanctionarea corespunzatoare a autoritatii contractante atunci cand aceasta are un comportament abuziv.
Prin urmare, apreciem ca se impune introducerea in legislatie a unei sanctiuni pecuniare pentru autoritatea contractanta care incalca termenul prevazut de art. 88 alin. (2) din H.G. nr. 925/2006.
[CONTINUARE SAPTAMANA VIITOARE]