DE LEGE FERENDA
O.U.G. nr. 34/2006 – Art. 274 – (4) “La cerere, contestatorul are acces la documentele aflate in dosarul achizitiei publice depuse de autoritatea contractanta la Consiliu, inclusiv la propunerile tehnice ale celorlalti ofertanti la procedura de atribuire.”
ARGUMENTE
1. Dreptul la aparare si principiul contradictorialitatii
In reglementarea actuala a O.U.G. nr. 34/2006, accesul contestatorilor la propunerile tehnice ale celorlalti ofertanti la procedura de atribuire este interzis, acestea putand fi consultate numai cu acordul scris al respectivilor ofertanti. Maniera transanta a reglementarii reprezinta o ingerinta nejustificata si abuziva in dreptul la aparare garantat oricarei persoane participante la un proces.
O asemenea limitare vine in contradictie chiar cu art. 269 din Ordonanta, care stipuleaza ca procedura de solutionare a contestatiilor se desfasoara cu respectarea principiilor legalitatii, celeritatii, contradictorialitatii si a dreptului la aparare. Dintre principiile aplicabile jurisdictiei administrative, dreptul la aparare este unul esential, principiul contradictorialitatii fiind parte a acestui drept.
Contradictorialitatea presupune posibilitatea acordata partilor de a discuta si argumenta orice situatie de fapt sau problema de drept care apare in cursul procesului, reprezantand de altfel una dintre principalele garantii ale procedurilor judiciare ce se desfasoara in fata Curtii Europene a Drepturilor Omului.
Or, art. 3 litera ?) din Ordonanta defineste propunerea tehnica ca fiind parte a ofertei elaborate pe baza cerintelor din caietul de sarcini sau, dupa caz, din documentatia descriptiva.
Fara a cunoaste documentele propunerii tehnice, in ce mod ar putea contestatorul sa verifice in concret daca oferta operatorului economic declarat castigator, spre exemplu, a fost intocmita cu respectarea cerintelor imperative stabilite prin caietul de sarcini sau documentatia descriptiva?
2. Accesul liber la documentele ce fac obiectul contestatiei
Un alt principiu, care deriva din cel al contradictorialitatii, vizeaza accesul partilor la documentele dosarului cauzei.
Procedura, fie ea judiciara sau jurisdictionala, este guvernata de dreptul oricareia dintre partile in litigiu de a avea acces si de a cunoaste actele si lucrarile cauzei, ca expresie a principiilor constitutionale privind apararea, contradictorialitatea si procesul echitabil.
In acelasi sens a statuat si Curtea Constitutionala[1], respectiv ca “partile aflate in proces, indiferent de calitatea lor, au acces nelimitat la actele dosarului”.
De altfel, actuala reglementare vine in contradictie si cu prima teza a articolului, de vreme ce unele documente ale ofertei au caracter mixt, putand fi incadrate atat in propunerea financiara, cat si in cea tehnica, ceea ce ar incalca si accesul liber la documentele financiare.
Nu in ultimul rand, intrucat accesul la inscrisurile cauzei este liber in fata instantelor de judecata, exista situatii in care propunerile tehnice pot fi accesate in etapa plangerii, Curtile de Apel solicitand de fiecare data acvirarea dosarului C.N.S.C., care include si dosarul achizitiei pulice.
3. Raspunderea delictuala
Protejarea unor presupuse secrete comerciale sau drepturi de proprietate intelectuala aferente propunerilor tehnice nu poate incalca dreptul fundamental al contestatorului la aparare.
De altfel, secretele comerciale, drepturile de proprietate intelectuala sau de autor sunt protejate atat de legile speciale, cat si de Codul civil, orice persoana fiind obligata sa respecte regulile de conduita pe care legea le impune si sa nu aduca atingere, prin actiunile sale, drepturilor sau intereselor legitime ale altor persoane (art. 1349 din Codul civil). De asemenea, potrivit art. 1357 din acelasi Cod civil, cel care cauzeaza altuia un prejudiciu printr-o fapta ilicita, savarsita cu vinovatie, este obligat sa il repare.
Concluzii
Partile implicate intr-o contestatie aflata pe rolul Consiliului trebuie sa aiba dreptul de a lua cunostinta de toate actele ce fac obiectul contestatiei, inclusiv de ofertele tehnice si, doar exceptional si justificat, sa fie posibila limitarea accesului. De asemenea, dreptul de a restrictiona accesul si, implicit, acordul, trebuie sa revina cel mult Consiliului, iar nu partii adverse.
Restrangerea accesului la propunerile tehnice aduce atingere insasi existentei dreptului la aparare de care beneficiaza orice contestator, blocarea ab initio a accesului reprezentand si dand nastere unor reale abuzuri si nelegalitati.
[CONTINUARE SAPTAMANA VIITOARE]
[1] Decizia nr. 3/18 ianuarie 2000 si Decizia nr. 118/27 iunie 2000