Consolidarea rolului U.C.V.A.P. in achizitii publice

In M.Of. nr. 411 din data de 10 iunie 2011 a fost publicata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 52/2011 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 30/2006 privind functia de verificare a aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire a contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii.

Ordonanta de urgenta (denumita in continuare “Ordonanta”) a intrat in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial, respectiv 10 iunie 2011, cu exceptia prevederilor art. I pct. 8, care au intrat in vigoare ulterior, respectiv in termen de 10 zile de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Completarile si modificarile vizeaza, in principal, urmatoarele aspecte:

  • obiectul verificarii efectuate de Ministerul Finantelor Publice;
  • atributiile UCVAP si CVAP;
  • atributiile observatorilor;
  • sanctiunile aplicabile.


Obiectul verificarii efectuate de Ministerul Finantelor Publice

Conform modificarii aduse de Ordonanta, se elimina cerinta ca verificarea aspectelor procedurale sa se limiteze doar la procedurile de atribuire a contractelor cu valoare estimata, fara TVA, egala sau mai mare decat 125.000 de euro, in cazul contractelor de furnizare si de servicii, sau decat 4.845.000 de euro, in cazul contractelor de lucrari. Astfel, reglementarea actuala stabileste ca aspectele procedurale aferente procesului de atribuire pot fi verificate in cazul tuturor contractelor de lucrari/servicii/bunuri, indiferent de valoarea estimata a acestora.

Totodata, Ministerul Finantelor Publice va efectua verificarea procesului de atribuire a contractelor in cazul tuturor procedurilor de negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare pentru care a fost instiintat de catre autoritatea contractanta.

Atributiile UCVAP si CVAP

Ordonanta stabileste ca activitatea de urmarire a derularii etapelor procedurilor de atribuire, efectuata de catre Ministerul Finantelor Publice, este exercitata la nivel central printr-o structura de specialitate, fara personalitate juridica, respectiv Unitatea pentru coordonarea si verificarea achizitiilor publice (“UCVAP”), iar la nivel teritorial prin structuri specializate, coordonate direct de UCVAP, de la nivelul directiilor generale ale finantelor publice, denumite compartimente de verificare a achizitiilor publice (“CVAP”). Functionarii publici din cadrul acestor structuri au calitatea de observatori.

Ordonanta detaliaza, de asemenea, atributiile Ministerului Finantelor Publice la nivel central, respectiv ale directiilor generale ale finantelor publice, la nivel teritorial, in vederea indeplinirii functiei de verificare, astfel:

  • emiterea deciziei de verificare pentru fiecare procedura de atribuire, inaintea desfasurarii activitatii de observare si comunicarea acesteia catre autoritatea contractanta, in scris, in maximum doua zile lucratoare de la data publicarii anuntului/invitatiei de participare sau, in cazul negocierii fara publicarea prealabila a unui anunt de participare, in prima zi lucratoare de la data inregistrarii instiintarii la UCVAP;
  • formularea opiniei privind derularea procedurii de atribuire in conformitate cu legislatia din domeniu, in termen de 3 zile lucratoare de la primirea Raportului procedurii de atribuire;
  • elaborarea unui raport de activitate pentru fiecare procedura de atribuire verificata, in termen de 3 zile lucratoare de la finalizarea activitatii de verificare; potrivit reglementarii anterioare, termenul pentru elaborarea rapoartelor de activitate era de 10 zile lucratoare de la finalizarea activitatii de verificare.

De asemenea, s-au abrogat prevederile legale referitoare la emiterea de avize cu caracter consultativ de catre Ministerul Finantelor Publice in cazul in care se constata neconcordante in aplicarea legislatiei in domeniul achizitiilor publice.

Atributiile observatorilor

Conform Ordonantei, observatorii au obligatia de a preciza in cuprinsul documentelor intocmite de catre autoritatea contractanta in cadrul procesului de evaluare care sunt observatiile existente asupra derularii procedurii de atribuire privitoare la respectarea prevederilor legale din domeniu.

Ordonanta prevede de asemenea ca, pe parcursul derularii activitatii de verificare, observatorii au dreptul sa consulte Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice, prin intermediul UCVAP. Punctul de vedere emis de aceasta reprezinta interpretarea oficiala a legislatiei din domeniul achizitiilor publice si va fi pus in aplicare de catre observatori.

Sanctiunile aplicabile

Ordonanta modifica cuantumul amenzilor aplicabile, astfel:

  • se sanctioneaza cu amenda de la 20.000 lei la 40.000 lei incalcarea de catre autoritatea contractanta a obligatiei de a instiinta Ministerul Finantelor Publice asupra procedurii ce urmeaza a fi derulata, odata cu transmiterea invitatiilor de participare catre operatorii economici, precum si a obligatiei de a transmite UCVAP invitatia de participare si nota justificativa din care sa reiasa indeplinirea conditiilor specifice aferente acestei proceduri, cu cel putin 3 zile lucratoare inainte de data-limita stabilita pentru inceperea negocierilor, in cazul aplicarii procedurii de negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare;
  • se diminueaza cuantumul amenzii de la un nivel cuprins intre 15.000 lei si 20.000 lei la un nivel cuprins intre 5.000 lei si 8.000 lei in situatia netrimiterii in termen de 3 zile lucratoare a documentelor si informatiilor solicitate de observatorii desemnati.

Consultanță juridică în achiziții publice

Asistăm clienții în proiecte de achiziții publice, sectoriale, concesiuni și PPP, în toate etapele procedurii de atribuire și pe parcursul executării contractelor.

Vizitează site-ul Vass lawyers