Comunicat de presa: Comisia Europeana consulta partile interesate cu privire la aplicarea normelor privind ajutoarele de stat la serviciile de interes economic general

La data de 10 iunie 2010, Comisia Europeana a lansat o consultare publica cu privire la aplicarea pachetului pe care l-a adoptat in 2005 cu privire la serviciile de interes economic general (SIEG). Pachetul ofera indrumari cu privire la conditiile in care finantarea acordata de stat pentru SIEG este compatibila cu normele UE privind ajutoarele de stat. Pachetul a fost adoptat in iulie 2005 in urma hotararii de referinta pronuntata in cauza Altmark de Curtea Europeana de Justitie.

„Serviciile publice joaca un rol-cheie in modelul european de societate. Este evident ca anumite domenii de activitate nu pot fi lasate doar in seama fortelor pietei, iar statele membre dispun de o mare libertate de a decide ce servicii trebuie considerate drept servicii de interes general. Totusi, in contextul pietei unice a UE, trebuie sa ne asiguram ca prestarea acestor servicii se face in cadrul normelor stabilite prin tratat, pentru a evita denaturarile concurentei. Acest lucru este cu atat mai important intr-o perioada precum cea actuala, cand consolidarea bugetara reprezinta o conditie esentiala pentru depasirea crizei, stimularea cresterii economice si imbunatatirea coeziunii sociale” a spus vicepresedintele Comisiei si comisarul pentru concurenta Joaquín Almunia, adaugand: „Comisia va efectua o evaluare flexibila pentru a identifica intr-un mod cat mai concret beneficiile generate de pachetul 2005, dar si dificultatile cu care s-au confruntat statele membre si partile interesate atunci cand au utilizat acest pachet.”

Comisia Europeana a lansat la data de 10 iunie 2010 o consultare publica prin care urmareste sa evalueze aplicarea pachetului SIEG din 2005. Pachetul este destinat sa clarifice in ce conditii finantarea acordata de catre stat pentru SIEG poate fi considerata ajutor de stat compatibil.

Politica in domeniul concurentei nu se aplica tuturor serviciilor de interes general, ci doar acelora care sunt de natura economica, adica serviciilor de interes economic general. Legislatia UE defineste activitatea economica drept o activitate care consta din furnizarea de bunuri si/sau servicii pe o piata data, de exemplu in domeniul radiodifuziunii, energiei, transporturilor si serviciilor postale.

In hotararea pronuntata in cauza Altmark1, Curtea Europeana de Justitie a statuat ca o compensatie acordata pentru SIEG constituie ajutor de stat in sensul articolului 107 alineatul (1) din Tratat, fiind asadar supusa controlului Comisiei, cu exceptia cazurilor in care sunt intrunite patru conditii cumulative:

  • beneficiarul trebuie sa fie insarcinat cu o misiune clar definita privind prestarea unui serviciu public;
  • parametrii pentru calcularea platilor compensatorii trebuie stabiliti in avans si intr-un mod obiectiv si transparent;
  • compensatia nu trebuie sa depaseasca costurile aferente prestarii serviciului public, din care se deduc veniturile obtinute din prestarea serviciului (cu toate acestea compensatia poate include un profit rezonabil);
  • beneficiarul este selectat prin licitatie publica sau compensatia este calculata pe baza costurilor unei intreprinderi bine gestionate, care este echipata cu mijloace corespunzatoare pentru a presta serviciul public.

In urma hotararii Altmark, Comisia a adoptat2 in iulie 2005 „Pachetul SIEG”, care cuprinde:

  • o decizie a Comisiei [bazata pe articolul 106 alineatul (3) din Tratatul UE] care precizeaza conditiile in care compensatia acordata intreprinderilor pentru prestarea de servicii publice este compatibila cu normele privind ajutoarele de stat si nu trebuie sa fie notificata in avans Comisiei. Decizia se aplica spitalelor si locuintelor sociale indiferent de suma, precum si altor sectoare in care compensatia nu depaseste 30 de milioane EUR pe an, daca cifra de afaceri anuala a beneficiarului nu depaseste 100 de milioane EUR. Transportul aerian si maritim catre insule din teritoriul UE, precum si aeroporturile si porturile in cazul carora numarul de pasageri se situeaza sub anumite praguri specifice3 fac de asemenea obiectul deciziei;
  • un cadru care precizeaza conditiile in care compensatia care nu face obiectul deciziei poate fi considerata totusi drept compatibila cu normele privind ajutoarele de stat dupa ce a fost notificata Comisiei si examinata de aceasta. Compensatia care depaseste costurile serviciului public sau este utilizata de catre intreprinderi pe alte piete deschise concurentei nu se justifica si este incompatibila cu normele privind ajutoarele de stat din tratat.

Atat decizia, cat si cadrul prevad elaborarea unui raport de evaluare de catre Comisie, bazat pe informatiile de care dispune aceasta cu privire la functionarea pachetului, precum si pe rezultatele consultarilor ample intreprinse de Comisie in special pe baza datelor furnizate de statele membre in rapoartele lor privind punerea in aplicare a deciziei.

Comisia a publicat rapoartele primite de la statele membre privind aplicarea normelor, precum si un chestionar destinat furnizorilor de servicii publice, utilizatorilor serviciilor publice, cetatenilor si altor parti interesate. Rezultatele acestei consultari publice vor servi ca baza pentru evaluarea pachetului 2005 si pentru propunerea unor eventuale imbunatatiri.

Consultarea este disponibila la adresa:

http://ec.europa.eu/competition/consultations/open.html

1 :

Cauza C-280/00 Altmark privind un litigiu referitor la serviciile de transport local, introdusa la CEJ de catre o instanta din Germania; REC. 2003, p. I-7747.

2 :

http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/05/937&format=HTML&aged=1&language=EN&guiLanguage=fr

3 :

Este vorba de legaturi aeriene si maritime catre insule care inregistreaza un trafic anual mediu sub 300 000 de pasageri, precum si de aeroporturi si porturi cu un trafic anual mediu sub 1 000 000 de pasageri pentru aeroporturi, respectiv 300 000 de pasageri pentru porturi.

Sursa: http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/10/715&format=HTML&aged=0&language=RO&guiLanguage=en

Consultanță juridică în achiziții publice

Asistăm clienții în proiecte de achiziții publice, sectoriale, concesiuni și PPP, în toate etapele procedurii de atribuire și pe parcursul executării contractelor.

Vizitează site-ul Vass lawyers